2015-01-22, 14:35
Bannlyst
Epoker med olika droger

1: Opiumkrigen med Kina. Storbritannien hade koloniserat indien och tvingat indierna att odla opium som exporterades till Kina och vinsten gick till Storbritannien. Kina försökte i tre krig ändra droglagarna/importen av opium men britterna vann med sin överlägsna krigsmakt.

Kineserna var alltså en grupp människor som tvingades sälja opium i deras version av Pressbyrån. Resultatet var så brutalt – och viljan att förbjuda drogen för dess förödande konsekvenser på befolkningen så stark – att man förde tre krig som man visste man inte kunde vinna. Men Kineserna startade alltså krig mot en överlägsen krigsmakt för att bli kvitt opiumet.

Så i denna epok var förbudet mot opium så högt på agendan att man förde tre krig man visste att man inte kunde vinna. Slutsatsen man kan dra är att opium är en drog man inte vill legalisera och se användning av på stor skala.

2: Alkohol och tobaksepoken i USA och Europa. Under denna epok hade vi två världskrig – enough said.

3: Hippietalet (60-talet) där MDMA och LSD togs av en stor del av befolkningen i USA. De ville inte ha något att göra med krig, ekonomi och politik så de levde smutsigt. Peace and love-epoken. Så peace and lovefull att man inte ens hade stått mot kommunisterna i krig. MDMA + LSD + weed gör människan till en pacifist – vilket inte var bra då sovietunionen erövrade land efter land.

Om vi tar ett makroperspektiv för att försöka se vilka droger samhället fungerar bäst i så skulle jag tippa på att vi behöver lite mer weed, LSD och MDMA. Det nuvarande politiska läget luktar frustration såsom den av att bara ha alkohol och tobak (speciellt bland makthavarna).

Jag försöker alltså få igång en diskussion genom denna nya infallsvinkel där man ser på olika drogepoker dvs eran där olika kombinationer av droger var det normala.

Helst vill man ju att Putin och Obama röker en joint, tar extacy, dricker en bira samtidigt som de trippar på LSD. Det skulle nog bättra förståendet mellan de två fienderna. Men just nu tar de som högst en cigg (kubansk cigarr om man är Putin) och sprit, vilket visserligen kan vara bra att de gör men ännu bättre vore om de trippade och tog MDMA. Detta utifrån både egna erfarenheter, från forskning som visar på att MDMA, LSD och gräs ökar öppenheten/sympatin/förståelsen för andras synpunkter, och av att hippie-epoken (trots att den var en extrem revolt iom total pacifism) i makroperspektiv gjorde världen mer ”peace and loving”.

Dvs vi har tre vägar att studera droger:
1: anekdoter, dvs personliga erfarenheter.
2: forskningsrapporter (där 10 000 pers använder en drog medan 10 000 andra inte gör det och sen ser man konsekvenserna; eller mer laboratorieinriktade test såsom att MDMA gör att vår senast evolverade del av hjärnan (frontal cortex) går på högvarv). Och såklart frågeformular såsom ”känner du att du lyssnar och försöker förstå andra bättre (diplomati) under MDMA/LSD-påverkan?” till 10 000 pers.
3: Vi har haft opiumkrigen; vi har haft tobaks och alkoholkulturen; vi har haft LSD/MDMA-epoken. Det bästa hade varit om 10 liknande länder hade legaliserat var sin drog (en drog i varje land) för att se effekterna på populationen – då hade vi kunnat dra slutsatser av vad varje drog gör i ett samhälle. Kontrollgruppen hade nog (gissar jag på) fungerat sämre än de grupper som tillförts tillitsökande ”peace and love”-droger.

Tre vägar att studera droger alltså, och hippie-eran verkar ha haft minst konflikter/krig. Detta resultat stämmer överens med vad forskningen säger om drogerna hippina använde. Så det ligger nog nått i att man kan dra slutsatser av olika drogepoker vi gått igenom.

Kan ju tillägga att antikens Sparta hade som system (de hade f.ö. två kungar varav den ena var högre än den andra, och ett gäng rådgivare som statsapparat) satte sig ner över viktiga beslut helt nyktra, diskuterade och kom till en slutsats om vad de borde göra, sedan (nästa dag) satte de sig ned med samma diskussion men de drack sig fulla för att göra beslutet både i nyktert och alkoholpåverkat tillstånd. De använde alltså alkohol i beslutsmakningsprocessen, och jag förslår att det är så man bör göra i all diplomati och även inkludera de nyare drogerna som MDMA och LSD. Om beslutet är detsamma under samtliga sinnestillstånd, och om ingen ny slutsats tänts av de slutsatständande drogerna så agerade man enligt beslutet.

När man är politiker och gör viktiga beslut är det viktigt att tänka på allt (vilken man uppenbarligen inte gjorde i alkohol och tobakstiden iom Bay of Pigs-katastrofen t.ex.) och därför bör beslutsmakare ta MDMA och LSD för att öka kreativiteten i beslutsmakeriet.
Citera
2015-01-22, 14:58
Medlem
Overklighetss avatar
Bäst vore nog om makthavare världen över tog en överdos heroin allihopa, så kan folket förhoppningsvis leva i fred sen.
Citera
2015-01-22, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Bäst vore nog om makthavare världen över tog en överdos heroin allihopa, så kan folket förhoppningsvis leva i fred sen.
Då skulle mäktiga män "anställa" män med vapen och bli nya makthavare.

Beslutskedjan skulle gå sönder och man skulle inte veta vem som har det yttersta ordet i beslutsfattningsprocessen.

Definitionen av "konservativ" (som är en flera hundra år gammal politisk filosofi) är att inse att systemet vi har idag (som dock inte är perfekt) är här av en anledning och tack vare stor möda av föregående generationer, så vi bör inte göra några stora förändringar eftersom det lätt kan sluta i kaos (början på sovietunionen kom jag att tänka på).

Världen har aldrig sett så fredliga tider som de senaste 20 åren och ändå vill du att makthavarna ska dö för att du ska få leva i fred? Lever du inte i fred nu (sverige har inte haft krig på 200 år). Statskupper (där makthavarna dör och ett maktvakuum skapas) leder till krig, inte till fred.
Citera
2015-01-22, 15:17
Avslutad
Det ligger mycket i det fbtest11. Meet new boss, same as the old boss.
Citera
2015-01-22, 16:43
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbtest11
Epoker med olika droger

1: Opiumkrigen med Kina. Storbritannien hade koloniserat indien och tvingat indierna att odla opium som exporterades till Kina och vinsten gick till Storbritannien. Kina försökte i tre krig ändra droglagarna/importen av opium men britterna vann med sin överlägsna krigsmakt.

Kineserna var alltså en grupp människor som tvingades sälja opium i deras version av Pressbyrån. Resultatet var så brutalt – och viljan att förbjuda drogen för dess förödande konsekvenser på befolkningen så stark – att man förde tre krig som man visste man inte kunde vinna. Men Kineserna startade alltså krig mot en överlägsen krigsmakt för att bli kvitt opiumet.

Så i denna epok var förbudet mot opium så högt på agendan att man förde tre krig man visste att man inte kunde vinna. Slutsatsen man kan dra är att opium är en drog man inte vill legalisera och se användning av på stor skala.
Den historieskrivningen har visat sig vara direkt felaktig. Konsumtionen av opiater i Kina var i det stora hela socialt reglerad och oproblematisk fram tills att opium förbjöds och ersattes av heroin. Att man sedan beskriver Maos stora hopp som en framgångssaga i vilket opiumet utplånades är ju bara sjukt. Människor svalt ihjäl i drivor, det var historiens största folkmord, konstigt att folk inte knarkade när de dog som flugor och de lyckosamma fick överleva på bark.
Citat:
In a stunning historical reversal, Frank Dikötter, Lars Laamann, and Zhou Xun tell this different story of the relationship between opium and the Chinese. They reveal that opium actually had few harmful effects on either health or longevity; in fact, it was prepared and appreciated in highly complex rituals with inbuilt constraints preventing excessive use. Opium was even used as a medicinal panacea in China before the availability of aspirin and penicillin. But as a result of the British effort to eradicate opium, the Chinese turned from the relatively benign use of that drug to heroin, morphine, cocaine, and countless other psychoactive substances. Narcotic Culture provides abundant evidence that the transition from a tolerated opium culture to a system of prohibition produced a "cure" that was far worse than the disease.
http://www.amazon.com/Narcotic-Culture-History-Drugs-China/dp/0226149056/ref=asap_bc?ie=UTF8
Citera
2015-01-23, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Den historieskrivningen har visat sig vara direkt felaktig. Konsumtionen av opiater i Kina var i det stora hela socialt reglerad och oproblematisk fram tills att opium förbjöds och ersattes av heroin. Att man sedan beskriver Maos stora hopp som en framgångssaga i vilket opiumet utplånades är ju bara sjukt. Människor svalt ihjäl i drivor, det var historiens största folkmord, konstigt att folk inte knarkade när de dog som flugor och de lyckosamma fick överleva på bark.

http://www.amazon.com/Narcotic-Culture-History-Drugs-China/dp/0226149056/ref=asap_bc?ie=UTF8
Tack för att jag lärt mig något nytt.

Men visst vill man att MDMA, LSD och gräs ska bli mer vanliga, speciellt bland de som gör viktiga beslut ("makthavarna") med tanke på att vi vill ha en peaceful värld och det var det hippina identifierade sig med och de använda LSD, MDMA och gräs. Mer hippieaktig borde den globala politiken bli, genom att göra som Sparta dvs göra ett beslut nykter och ett beslut påverkad och sedan (tredje dagen) komma tillbaka och se vilket beslut man väljer.
Citera
2015-01-26, 16:20
Medlem
KarlStefanovics avatar
Tror helt klart på din teori om att weed, LSD och MDMA skulle skapa en bättre värld men det kommer förmodligen aldrig att hända, tyvärr.
Citera
2015-01-30, 23:04
Medlem
CHI9s avatar
Jag har tänkt på detta med. Jag tycker att alla människor i hela världen någon gång borde testa mdma, inte minst de högst uppsatta. Och om man har psyket för det, även lsd och andra hallucinogena.
Det finns mycket att lära från droger, de kan ta våran hjärna på en resa och nå platser och tankar som vi aldrig hade nått i nyktert tillstånd.
Missförstå mig inte, jag pratar inte om regelbundet bruk. Jag tror att om du har varit på en bra tripp en gång i ditt liv så kommer du kunna ha användning av den erfarenheten i många situationer.
Till exempel jag har lärt mig otroligt mycket om empati och att få människor i min närhet att känna sig trygga och må bra genom att ha provat ecstasy. Det är jag övertygad om att världens ledare behöver mer av
Citera
2015-01-31, 18:57
Medlem
Underdarks avatar
Jag håller helt med TS.

Har själv tankar om att man kan byta ut Konfirmationen mot ett slags läger där man, under kontrollerade former såklart, ger MDMA till deltagarna och så får man umgås i grupp, prata om vad ens eget subjektiva upplevelse av verkligheten och ens ställningstagande till livet, döden, relationer, sex, krig etc etc.
Jag tror att detta skulle göra mycket gott för en stor del av befolkningen.
Självklart ska alla deltagare få gå igenom en kurs innan där man blir informerad om vad det handlar om och vad substansen gör med en osv.

När man blir lite äldre(20 års åldern) så ska man ha ännu ett läger där man definitivt blir en del av vårt samhälle och vuxenvärlden. På det här lägret ska deltagarna ta LSD.
Här ska det självklart vara ännu mer information om Set and Setting(vad man ska tänka på innan trippen)
finns det folk som inte vill, mår dåligt på olika sätt mfl så ska dessa personer självklart få avstå.
Lekledare behövs mer här, någon som är erfaren och kan styra stämningen till det bättre och ta fram olika frågor angående vuxenlivet, vår omvärld och spirituella frågor.

Jag tror att det här skulle gynna samhället något enormt(man kanske måste modifiera dessa läger så att det passar för situationen).

Västvärldens länder, inklusive Sverige, har gjort att fler och fler människor har fyllt sina hjärtan med rädsla och hat istället för kärlek och tolerans. Det behövs verkligen en ändring på det.
Citera
2015-02-04, 04:52
Medlem
BigFatCones avatar
Jag vill bara flika in att om det fanns en miljon hippies så har man räknar i överkant. Food for thought.
Citera
2015-02-04, 13:31
Medlem
Kan också inflika om att tex många civilisationer som använde sig av pskykalediska offrade människor och djur i ritualer. Så skulle inte påstå att psykedeliska oavkortat resulterar i något bra. Väldigt naivt.

Sen ser jag inte vad det här har med narkotikapolitik att göra..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in