Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-22, 00:05
  #1
Medlem
Voodooprastens avatar
Han sköt ihjäl en polis i samband med ett inbrott i en cykelaffär i Nyköping tillsammans med Clark Olofsson, den 29 Juli 1966. Han greps senare den 16 Augusti i en lägenhet tillhörande Olofssons systers pojkvän och dömdes till 12 års fängelse. Efter nästan 2 års avtjäning av straffet, den 4 Juli 1968, lyckades han rymma ifrån anstalten och skadade en polis allvarligt genom att hugga denne i mage och ansikte med en saxskänkel. 36 timmar efter rymmningen blev han gripen igen och fick ytterligare 12 års fängelsestraff samt ett skadestånd till polisen han attackerade på 4 480 kr.

Idag är han 71 år och skriven i Norrköping.
Undrar om någon sitter på lite skvaller/info om vad han har haft för sig både innan och efter det avtjänade straffet. Någon Norrköpingsbo som kanske vet vem han är och vill dela med sig en historia?
Citera
2017-08-22, 20:12
  #2
Medlem
Det verkar som han är avliden. Finns ej i några register men wikipedia verkar ha missat det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Norgren
Citera
2017-08-22, 21:14
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norgren avliden?

Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Det verkar som han är avliden. Finns ej i några register men wikipedia verkar ha missat det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Norgren

Undrar om Norgren inte kan ha hemliga personuppgifter med tanke på hans bakgrund? Hade han avlidit så tror att media skulle omnämna detta.

Fast visst kan möjligheten finnas att han kan ha avlidit.
Citera
2017-08-22, 21:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Undrar om Norgren inte kan ha hemliga personuppgifter med tanke på hans bakgrund? Hade han avlidit så tror att media skulle omnämna detta.

Fast visst kan möjligheten finnas att han kan ha avlidit.

Nej, hade han avlidit hade det nog varit allmänt känt.

Blev han inte överförd till psykvard efter ett antal fängelsear?

Kanske han emigrerat och lever i utlandet?
Citera
2017-08-22, 21:40
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norgren flyttat utomlands?

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nej, hade han avlidit hade det nog varit allmänt känt.

Blev han inte överförd till psykvard efter ett antal fängelsear?

Kanske han emigrerat och lever i utlandet?

Ja, jag är ganska övertygad om att så skulle ha varit fallet.

Det kan vara möjligt att han kan ha flyttat utomlands. I s f kanske till ett land med varmare klimat i södra Europa?
Citera
2017-08-22, 22:13
  #6
Medlem
Tycker det är lite märkligt att man får en träff på eniro men ingenting annat. Så brukar det se ut när nån dött nyligen. Vi får väl gräva vidare för att få klarhet i detta.

https://personer.eniro.se/resultat/H...istian+Norgren
Citera
2017-08-23, 11:48
  #7
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Tycker det är lite märkligt att man får en träff på eniro men ingenting annat. Så brukar det se ut när nån dött nyligen. Vi får väl gräva vidare för att få klarhet i detta.

https://personer.eniro.se/resultat/H...istian+Norgren


Färdiggrävt! Han avled 2017-03-31 enligt Skatteverket.
Skriven på ett demensboende i Nyköping vid sitt frånfälle.
__________________
Senast redigerad av Aurora Borealis 2017-08-23 kl. 11:55.
Citera
2017-08-23, 15:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Färdiggrävt! Han avled 2017-03-31 enligt Skatteverket.
Skriven på ett demensboende i Nyköping vid sitt frånfälle.

Tack för info. Märkligt att dödsfallet inte uppmärksammats, med tanke pa det uppseendeväckande brottet. Men han lyckades nog bli bortglömd, även om det kanske inte var hans egna intentioner.

Enligt vad jag hört, var han psykiskt illa atgangen efter ett antal ars kriminalvard. Först lär han ha suttit tvangs(?)isolerad i aratal, vilket han klarade daligt. Därefter erbjöds han motsatsen, d.v.s. vard under humana former, med utbildning och dyr dator - som han inte var mottaglig för. Kanske blev han senare överförd till den slutna psykvarden. Jag tror det är därför det varit sa tyst om honom i alla ar. Ett halvsekel inom vardapparaten?
Citera
2017-08-23, 16:39
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Norgren avliden 2017-03-31.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Färdiggrävt! Han avled 2017-03-31 enligt Skatteverket.
Skriven på ett demensboende i Nyköping vid sitt frånfälle.

Stort tack för dessa uppgifter Aurora. Dig kan man alltid lita på.

Så han kom att avlida i Nyköping där allt en gång började.

Tycker också att det är något märkligt att detta inte har uppmärksammats av media?
Citera
2017-08-23, 20:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Färdiggrävt! Han avled 2017-03-31 enligt Skatteverket.
Skriven på ett demensboende i Nyköping vid sitt frånfälle.
Då var känslan rätt i alla fall. Tack Aurora.
Citera
2017-10-25, 01:38
  #11
Medlem
Jag bodde granne med Gunnar i ett år i Norrköping. Hans ångest ljöd i hela kvarteret, han skrek på hjälp varje dag, öppnade sin dörr och fönster, tunna väggar var det också. Jag visste inte vem han var första tiden, han ringde på hos mig dag 1 och bad mig ringa en ambulans, vilket jag gjorde...inte bara en gång kan jag säga, det var fruktansvärt jobbigt. Ett sånt skrik "HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP" "JAG DÖÖÖÖÖR" kan inte beskrivas i versaler, när jag sedan fick veta vad han gjort och att han suttit i isoleringscell förstod jag. Det var som att hela huset vibrerade nästan. Det bara pågick. Han var dement då. Vanvårdad så in i. De sket i honom fullständigt. Jag ringde socialen, polisen, ambulanser, psykakuten, allt, ingen kunde göra nåt. Vår hyresvärd försökte också säkert lika mycket. Detta pågick i ETT ÅR. Tills han äntligen flyttade, vet inte var.
Gunnars liv är minst sagt en tragedi.
Det han gjort är fruktansvärt! Men han hade ändå avtjänat sitt straff plus att han var 23 år vid polismordet. 1966.
Han var inte direkt enkel att ha o göra med. Han var psykiskt sjuk och dement. Så jävla sorgligt ändå, att han inte fick vård tidigare..
RIP Gunnar Norgren
__________________
Senast redigerad av T-travel 2017-10-25 kl. 01:40. Anledning: Glömde ett ord
Citera
2017-11-11, 17:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-travel
Jag bodde granne med Gunnar i ett år i Norrköping. Hans ångest ljöd i hela kvarteret, han skrek på hjälp varje dag, öppnade sin dörr och fönster, tunna väggar var det också. Jag visste inte vem han var första tiden, han ringde på hos mig dag 1 och bad mig ringa en ambulans, vilket jag gjorde...inte bara en gång kan jag säga, det var fruktansvärt jobbigt. Ett sånt skrik "HJÄÄÄÄÄÄÄÄLP" "JAG DÖÖÖÖÖR" kan inte beskrivas i versaler, när jag sedan fick veta vad han gjort och att han suttit i isoleringscell förstod jag. Det var som att hela huset vibrerade nästan. Det bara pågick. Han var dement då. Vanvårdad så in i. De sket i honom fullständigt. Jag ringde socialen, polisen, ambulanser, psykakuten, allt, ingen kunde göra nåt. Vår hyresvärd försökte också säkert lika mycket. Detta pågick i ETT ÅR. Tills han äntligen flyttade, vet inte var.
Gunnars liv är minst sagt en tragedi.
Det han gjort är fruktansvärt! Men han hade ändå avtjänat sitt straff plus att han var 23 år vid polismordet. 1966.
Han var inte direkt enkel att ha o göra med. Han var psykiskt sjuk och dement. Så jävla sorgligt ändå, att han inte fick vård tidigare..
RIP Gunnar Norgren

Jag bodde också granne med Gunnar under ett års tid i Norrköping, hörde aldrig något sådant. Däremot så var han väldigt obehaglig, kastade saker på min dörr, stoppade in saker i mitt lås och öppnade dörren och kollade på en varje gång man passerade hans dörr...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback