Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-01-30, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormkrash
Det är ingen skillnad på att äta pizzan hemma eller på pizzeria, snarare är det så att man ska visa mer hövlighet när man går ut och äter..

Och däri ligger väl ändå skillnaden?
Citera
2015-01-30, 19:37
Medlem
Malingins avatar
Jag äter nästan aldrig kanterna, måste vara väldigt hungrig för att göra det.

Jag ser det som en biprodukt vid tillverkning, samma som kanterna på vanligt bröd, som jag också helst undviker.
Citera
2015-01-30, 19:38
Medlem
pyttefnaxs avatar
Förstår inte varifrån vissa har fått för sig att det är ohövligt att lämna mat på tallriken, det är ju tvärtom, det är mer fel att rensa talriken, så har åtminstone jag fått lära mig när jag växte upp och var på finare middagar.

Det är väl inget generalfel att äta upp men att som vissa påstå att det är fel att lämna mat är fel.

Här exempel på att det inte alls ses som ofint att lämna mat: http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Ska-man-ata-upp
Senast redigerad av pyttefnax 2015-01-30 kl. 19:44.
Citera
2015-01-30, 23:19
Medlem
Malingins avatar
Nej, man bajsar ju ut det ändå såsmåningom.
Citera
2015-01-31, 11:38
Medlem
MissGiddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Hur hanterar man som kanthatare en Calzone (eller valfri annan inbakad pizza)? Skär man bort ena änden, häller ut fyllningen på tallrik och äter rakt av, eller klipper man kanske med sax runt om, precis över kanten för fyllningen och får något som liknar en båtpizza?

Personligen, som icke kantätare så gör som jag så; jag tar kniv och gaffel, skär ungefär en dm in på ena sidan, lyfter upp så jag får som en liten, trekantig skål och äter den med händerna. Är kanten av bröd där de vikt ihop och stängt pizzan väldigt tjock så det blir tuggor av bara bröd så lägger jag den åt sidan. Dessbättre tenderar det vara som så att det brukar vara ost med inlindat i "kantstägningen" på många Calzones, och då är det ju fin-fint.
Efter det så skär jag ytterligare en dm "rand" av pizzan, denna måste man äta med kniv och gaffel dock eftersom den är öppen på båda sidorna. Skär bitar tvärs över "randen" av pizza, ned till "stägningen"/kanten. Samma sak där, är det ost med när bagaren rullat ihop och stängt: gott. Äre bara bröd, nein danke. Då skär jag en ny rand und so weiter...

Fortfarande alla "åh, klart man äter kanter, är ju så gott!", då äter ni bara vanligt rostbröd också, utan smör och sylt/ost/bög/whatever på också antar jag? Eller värmer sådana småbaugetter och bara tuggar i er det rakt av? För ni verkar ju helkåta på det här med bröd utan något till.
Det är gott med nybakat bröd, absolut. Precis som jag tycker att det är jättegott när jag bakat bröd här hemma, men jag skulle inte börja trycka i mig brödet utan iaf smör på. Jag tycker om pizza, och aspekten med nybakat bröd, men med fyllningen till. Tar gärna dubbelbotten t.ex. Precis som jag tycker om att baka frallor, skära upp och bre på smör eller honung, kanske lägga på lite skivad, kall fläskfilé, kyckling eller vad som...

Visst, doppar ni kanterna i sås så kan jag väl på något vis förstå det hela, men jag tycker inte att det är gott nog ändå, ergo äter jag inte kanterna. Utan att vara ett kinkigt och irrationellt barn.
Citera
2015-01-31, 11:52
Medlem
MissGiddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormkrash
Vidare så har det setts som ohyfsat att lämna mat på tallriken, att kasta mat är en synd.

Vissa av oss är ju dock inte jesusrunkare och skiter högaktningsfullt i huruvida att kasta mat är en synd eller ej. När jag köper en tjänst/vara som en måltid på en restaurang så äter jag det som behagar mig att äta. Kocken gör inte mig en tjänst, och jag är inte skyldig honom/henne att vara artig och äta upp mat jag inte vill ha eller orkar med.

Är jag bortbjuden på middag så visst, då gör jag mitt yttersta för att äta upp det som serverats. Klarar man inte det så brukar det godtas av värden att man ursäktar sig och förklarar att man inte får ned en bit till eftersom man är proppmätt, ihop med att man komplimenterar maten. Det är ju ändå även så att det hör till god hyfs som värd att lägga upp en väl tilltagen måltid på gästens tallrik för att inte upplevas som snål.
Citera
2015-01-31, 18:12
Medlem
Queen-Obscences avatar
Nu har jag inte ätit pizza på 8 år men tycker kanterna är det godaste (utöver själva fyllningen) just eftersom att de ger mest tuggmotstånd, gäller inte bara pizza utan bröd generellt..
Citera
2015-01-31, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissGiddy
Personligen, som icke kantätare så gör som jag så; jag tar kniv och gaffel, skär ungefär en dm in på ena sidan, lyfter upp så jag får som en liten, trekantig skål och äter den med händerna. Är kanten av bröd där de vikt ihop och stängt pizzan väldigt tjock så det blir tuggor av bara bröd så lägger jag den åt sidan. Dessbättre tenderar det vara som så att det brukar vara ost med inlindat i "kantstägningen" på många Calzones, och då är det ju fin-fint.
Efter det så skär jag ytterligare en dm "rand" av pizzan, denna måste man äta med kniv och gaffel dock eftersom den är öppen på båda sidorna. Skär bitar tvärs över "randen" av pizza, ned till "stägningen"/kanten. Samma sak där, är det ost med när bagaren rullat ihop och stängt: gott. Äre bara bröd, nein danke. Då skär jag en ny rand und so weiter...

Fortfarande alla "åh, klart man äter kanter, är ju så gott!", då äter ni bara vanligt rostbröd också, utan smör och sylt/ost/bög/whatever på också antar jag? Eller värmer sådana småbaugetter och bara tuggar i er det rakt av? För ni verkar ju helkåta på det här med bröd utan något till.
Det är gott med nybakat bröd, absolut. Precis som jag tycker att det är jättegott när jag bakat bröd här hemma, men jag skulle inte börja trycka i mig brödet utan iaf smör på. Jag tycker om pizza, och aspekten med nybakat bröd, men med fyllningen till. Tar gärna dubbelbotten t.ex. Precis som jag tycker om att baka frallor, skära upp och bre på smör eller honung, kanske lägga på lite skivad, kall fläskfilé, kyckling eller vad som...

Visst, doppar ni kanterna i sås så kan jag väl på något vis förstå det hela, men jag tycker inte att det är gott nog ändå, ergo äter jag inte kanterna. Utan att vara ett kinkigt och irrationellt barn.

Ja, är det ett gott bröd kan man äta det rätt av. Även om det händer väldigt sällan. Oftast har man ju någonting till. Men varför måste tillbehöret tvunget ligga på brödet innan det förs in i munnen? Exempelvis nybakt pizzabröd och pizzasallad är en väldig god kombination.

Eller en god surdegsbaguette med blåmögelost till.

Eller för den delen en pizzakant där toppingen på pizzan utgör tillbehör.
Citera
2015-03-17, 18:42
Medlem
Vetenspaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Varför äter ni inte upp kanterna? Kan förstå om de är brända som knäckebröd, men det är inte ofta. Är ni dumma eller bara småbarn?

Jag äter pizzakanter absolut!! Försöker att äta upp all mat jag lagar eller köper.
Citera
2015-03-18, 10:28
Medlem
kanelipullas avatar
För att den är inte lika god som den är i mitten. Kanterna är oftast hårda och smakar absolut ingenting!
Citera
2018-09-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Varför äter ni inte upp kanterna? Kan förstå om de är brända som knäckebröd, men det är inte ofta. Är ni dumma eller bara småbarn?

Tror det är du som är dum. Folk äter olika saker, man måste vara riktigt inavlad för att inte fatta det.
Citera
2018-09-24, 17:34
Medlem
TraXzmans avatar
Finns ju pizzor som just heter kantpizzor, vilka människor är de som är helt den motsatta motpolen mot icke -kantätar- pizzor -folk ?? Vi måste ha en seriös debatt om detta ... för det är oacceptabelt!!!

Kant, icke kant, och kant inkl pizza ätare

I övrigt kan de som ogillar kanterna bara säga att man vill ha ost på dem så blir det ju inte ostig smak på kanten att äta upp hela pizzan ... men fattar inte alls varför dom lämnar kanterna ?? faktiskt, man är nog lite korkad för man blandar ju pizzapåläggen med kanterna i munnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in