Citat:
Ursprungligen postat av
Snuffelbutt
Hur hanterar man som kanthatare en Calzone (eller valfri annan inbakad pizza)? Skär man bort ena änden, häller ut fyllningen på tallrik och äter rakt av, eller klipper man kanske med sax runt om, precis över kanten för fyllningen och får något som liknar en båtpizza?
Personligen, som icke kantätare så gör som jag så; jag tar kniv och gaffel, skär ungefär en dm in på ena sidan, lyfter upp så jag får som en liten, trekantig skål och äter den med händerna. Är kanten av bröd där de vikt ihop och stängt pizzan väldigt tjock så det blir tuggor av bara bröd så lägger jag den åt sidan. Dessbättre tenderar det vara som så att det brukar vara ost med inlindat i "kantstägningen" på många Calzones, och då är det ju fin-fint.
Efter det så skär jag ytterligare en dm "rand" av pizzan, denna måste man äta med kniv och gaffel dock eftersom den är öppen på båda sidorna. Skär bitar tvärs över "randen" av pizza, ned till "stägningen"/kanten. Samma sak där, är det ost med när bagaren rullat ihop och stängt: gott. Äre bara bröd, nein danke. Då skär jag en ny rand und so weiter...
Fortfarande alla "åh, klart man äter kanter, är ju så gott!", då äter ni bara vanligt rostbröd också, utan smör och sylt/ost/bög/whatever på också antar jag? Eller värmer sådana småbaugetter och bara tuggar i er det rakt av? För ni verkar ju helkåta på det här med bröd utan något till.
Det är gott med nybakat bröd, absolut. Precis som jag tycker att det är jättegott när jag bakat bröd här hemma, men jag skulle inte börja trycka i mig brödet utan iaf smör på. Jag tycker om pizza, och aspekten med nybakat bröd, men med fyllningen till. Tar gärna dubbelbotten t.ex. Precis som jag tycker om att baka frallor, skära upp och bre på smör eller honung, kanske lägga på lite skivad, kall fläskfilé, kyckling eller vad som...
Visst, doppar ni kanterna i sås så kan jag väl på något vis förstå det hela, men jag tycker inte att det är gott nog ändå, ergo äter jag inte kanterna. Utan att vara ett kinkigt och irrationellt barn.