2015-01-21, 09:29
Medlem
Wonds avatar
För kanske 1-2 veckor sedan började detta. NÄSTAN varje morgon jag vaknar så har min vänstra hand domnat, det känns helt bedövat, har verkligen ingen känsel i den, för det mesta dras bedövningen i lillfingret och området däromkring, tummen och pekfingret är det som brukar minst vara domnat, annars är nog hela min vänstra hand bedövat eller liknande.

Jag har undrat nu i ett par dagar vad detta är, om det är så att jag råkar sova på min hand varje natt (har jag inte märkt av dock).

Det händer inte varje natt, men väldigt ofta! Ungefär varannan natt eller mer än det, cirka 70% chans att jag fått domningarna varje morgon de senaste 1-2 veckorna skulle jag säga.

Idag fick jag det igen, men det efter jag vaknade för 3:e gången.
Hade alarm kl 7, och det hela var ok, fortsatt sov till kl 8 och kände mig ändå trött, så tog och fortsatt till 9 och skulle då vakna upp, då känner jag att handen är helt domnad igen.

Funderar om det är något farligt eller dylikt. Är helt osäker hur jag ligger på natten, kan ju hända jag ligger på handen, men ska det verkligen bli så bedövat?

Denna känsla går bort oftast inom någon minut eller så, kanske halv minut dessutom.
Jag personligen tycker det är en ganska skön känsla men samtidigt väcker det tankar och oro om vad som orsakar det, så det inte är nå fel eller liknande.

[edit]
Googlat (som enligt flickvännen man ej ska göra) funnit bl.a detta: http://www.aftonbladet.se/halsa/kvinnlighalsa/article13665168.ab
Dock har jag aldrig ännu fått denna domningen på dagtid, endast då jag liksom vaknar.
Senast redigerad av Wond 2015-01-21 kl. 09:31.
Citera
2015-01-21, 09:41
Medlem
Ratis avatar
Lite annan sjukvårdsinfo än Aftonbladet kanske är välkommet. Brukar också ha detta ibland på mornarna. Obehagligt.
http://www.1177.se/Vasterbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Karpaltunnelsyndrom/
Citera
2015-01-21, 09:54
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Lite annan sjukvårdsinfo än Aftonbladet kanske är välkommet. Brukar också ha detta ibland på mornarna. Obehagligt.
http://www.1177.se/Vasterbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Karpaltunnelsyndrom/
Okej.
Men har du då Karpeltunnelssyndrom eller har du alls uppsökt vårdcentral?
Jag funderar om jag bör ringa vårdcentralen.
Kanske gör det om det även händer imorgon eller fortsätter hända, ska medans ha nå stöd för handleden, har elastisk bandage samt träningshandskar som ger handleden lite stöd om nu de hjälper.
Citera
2015-01-21, 09:59
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Antagligen inte karpaltunnel.. i alla fall inte som det brukar vara då det är tumme, pekfinger, långfinger och halva ringfingret som brukar domna då.

Hur kännns handleden? öm? varm?

Testa att linda handleden när du ska sova.. behöver inte vara så hårt, och se om det hjälper.

Eller gå till vårdcentralen, men antar att de inte kommer kunna säga så mycket.
Citera
2015-01-21, 10:09
Medlem
Wonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Antagligen inte karpaltunnel.. i alla fall inte som det brukar vara då det är tumme, pekfinger, långfinger och halva ringfingret som brukar domna då.

Hur kännns handleden? öm? varm?

Testa att linda handleden när du ska sova.. behöver inte vara så hårt, och se om det hjälper.

Eller gå till vårdcentralen, men antar att de inte kommer kunna säga så mycket.

Okej, osäker exakt vilka fingrar men det jag känner mest när detta händer är längst ner i handen, själva lillfingret och det 'breda' där nere, vad det än kallas. Googlade fram en vild på en hand och markerade med blått där jag mest känner domningen, och där sista domningen åker bort när jag vaknar: http://i.imgur.com/6EDQKpM.png

[edit]
Nja, den känns inte direkt varm iaf, har just nu dock ganska kallt i rummet så mer att jag fryser. Öm är den nog inte, inte just nu en timme efteråt i alla fall, under själva domningen och kort efter må den vara det.
Senast redigerad av Wond 2015-01-21 kl. 10:12.
Citera
2015-01-21, 10:18
Medlem
Ratis avatar
Något med nerverna är det säkert. Tycker du ska höra med VC om du känner det så pass ofta. Säkert inget värre än att någon nerv ligger i kläm.
Citera
2015-01-21, 10:24
Bannlyst
Jag har EXAKT samma problem som TS, de yttersta fingrarna domnar och även en del av handflatan under lillfingret. Det kommer och går men har blivit mycket bättre nu än vad det var för kanske ett halvår sedan så jag orkar inte söka vård för det.
Citera
2015-01-21, 10:31
Medlem
sissens avatar
Vid karpaltunnelsyndrom så är det oftast tumme, pek och långfinger som domnar bort.

Låter mer som om det sitter i armbågen:
http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Handkirurgi/Handkirurgiska-diagnoser/Inklamning-av-ulnarisnerven/

Om det skulle vara karpaltunneln så är det inget att vara orolig för. Har opererat båda händerna och skulle det gå så långt så är det enkla operationer som görs under lokalbedövning.
Citera
2015-01-29, 20:21
Medlem
Grodan42s avatar
Ulnarisnerven (änkestötsnerven) kan vara i kläm om det domnar i lillfinger och ringfinger. Kan t.ex. bero på att man ligger med armen böjd när man sover eller sover med armen under huvudet. Kan också bero på spända muskler i axel och nacke på samma sida.

Alternativt runkningsorsakat!
Citera
2015-01-29, 20:50
Medlem
Ulnarisentrapment som redan nämnts.

Börja sov med nån slags stödskena runt armbågarna som håller armarna raka. Du kan göra en själv mha en handduk du virar runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in