Citat:
Ursprungligen postat av
herminator87
Var tonåring för ett par år sedan. Jag skulle säga att den allmänna attityden till legalisering och bruk har förändrats (mycket på grund av legaliseringsvågen i USA och kända personers uttalanden osv), men jag tror inte att det är särskilt många fler tonåringar som använder cannabis än vad det var på till exempel 80-talet som någon nämnde ovan.
Men det är attityden som är viktigast, för många unga känns det nog rätt ologiskt att vi håller cannabis strikt olagligt medan till exempel alkohol används överallt helt tillåtet. Jag tror att 90% av dagens 15-18åringar är mycket medvetna om att cannabis är mindre skadligt än alkohol. Så var det inte för 30 år sedan. Eller ens 10.
Jag tror internet haft större verkan, då man kan gå direkt hem och söka upp information.
tex forskning och studier på detaljnivå, nått som bara extremt få hade tillgång till förr.
Var ju +5år sedan som polisen i Jönköping och kalmar slutade att åka ut till skolorna.
För det visade sig att barnen/ungdomarna blev mer intresserade av droger.
Sen såg dom att det polisen sa, var bara var en lång rad av lögner.
Sen normaliseringen man nu sett i Tv/film från USA, där man idag ofta inte ens reflekterar över de röker på.
Då man inte gör nån stor sak av det, utan det är bara en del i handlingen(stor eller lite del, är givetvis olika).
Lite som de tar sig en öl eller en cigg i TV/film, så är det ingen som reagerar speciellt på detta.
Finns ett par saker till, mer än det du och jag tog upp.