2003-06-27, 17:43
äldre konto (old)
Ej medlem
LÄNK
Kan någon förklara så man förstår? ops:
Citera
2003-06-27, 17:44
äldre konto (old)
Ej medlem
http://www.illustreradvetenskap.com/200309/content200309.asp#8136 ska det vara...
Citera
2003-06-27, 18:08
Medlem
kollaps

Shrödingers katt är ett tankeexperiment som grundar sig på en viss tolkning av kvantfysiken. Den säger att medvetandet hos obervatörer på något sätt får en sannolikhetsvåg att kollapsa, eller med andra ord realiseras. Kattens existens är osäker tills någon tittat i lådan om den lever/är död. Problemet är att ge en förklaring som är tillfredsställande när det gäller kausala förhållanden. HUR? etc etc. Enligt Bohm och hans lärljunge Basil är Schrödingers katt ingenting annat än en felaktig tolkning av kvantfysiken.
Citera
2003-06-27, 18:15
äldre konto (old)
Ej medlem
Vad spelar atomkärnan för roll i det hela? Man kan ju ordna så att flaska går sönder på ett annat sätt. Vad är "superposition"?
Citera
2003-06-27, 18:24
Medlem
Superposition är när exempelvis två partiklar hamnar i "fas" på grund av umgänge(grovt förvanskat, men ändå!). Alltså: De är båda i ett sådant tillstånd att de "flyter ihop". Med andra ord kan en partikel vara knuten till den andra(egenskapsmässigt, spin etc) och påverkas OMEDELBART, även om den ena är på andra "sidan" universum. Detta kallade Einstein "spöklik verkan på avstånd". Lägg märke till citationtecknen. Atomkärnan är ockå en tankekontruktion som fungerar till en viss grad. Men den är inte i 1:1 med verkligheten! Vad atomkärnan har med Shrödinger är frågan....
Citera
2003-06-30, 20:09
äldre konto (old)
Ej medlem
det där med atomkärnan är lite trams för att fixa så att det är helt slumpmässigt när den stackars katten ska dö. Kärnsönderfall är väl det mest slumpmässiga man vet har jag för mej.
Citera
2003-07-16, 00:27
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gothic
Superposition är när exempelvis två partiklar hamnar i "fas" på grund av umgänge(grovt förvanskat, men ändå!). Alltså: De är båda i ett sådant tillstånd att de "flyter ihop". Med andra ord kan en partikel vara knuten till den andra(egenskapsmässigt, spin etc) och påverkas OMEDELBART, även om den ena är på andra "sidan" universum. Detta kallade Einstein "spöklik verkan på avstånd". Lägg märke till citationtecknen. Atomkärnan är ockå en tankekontruktion som fungerar till en viss grad. Men den är inte i 1:1 med verkligheten! Vad atomkärnan har med Shrödinger är frågan....
Så här står det iallafall på sidan Maximus bifogade :
Det som är ”chockerande” med kvantmekaniken är att den påstår att partiklar kan uppträda i en så kallad [size=18]superposition[/size], där de är partiklar och vågor på samma gång. Först när vi mäter på dem ”väljer” de tillstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av dark overlord
det där med atomkärnan är lite trams för att fixa så att det är helt slumpmässigt när den stackars katten ska dö. Kärnsönderfall är väl det mest slumpmässiga man vet har jag för mej.
Nu var det ju just atomkärnan de ville mäta ..... står också på den sidan ,högst upp.
Citera
2003-07-16, 17:11
Medlem
hehe..

Ok, här kan man yra så att ingen märker det-allra minst jag själv...
Superpositionsorerandet jag gav mig på innan är inte rätt ord för rätt fenomen. Vad jag skulle sagt istället för superpostion är "Entangled state".
Vad det blir på svenska vetefaen. Ursäkta men ibland kan jag vara snurrig någonstans.
Citera
2003-07-19, 22:20
äldre konto (old)
Ej medlem
aaah! jag blir helt yr i huvudet, tyst!
Citera
2003-07-21, 11:20
äldre konto (old)
Ej medlem
Så här har jag tolkat och förstått Schrödingers kattparadox:

En partikel kan vara både en våg och en partikel samtidigt, precis som ljus kan det. En partikel sägs befinna sig i superposition då den befinner sig i två lägen samtidigt. Genom att skjuta små partiklar genom en halvgenomskinlig spegel så kommer några att både "gå igenom" och "inte gå igenom" spegeln. När en partikel gör det så kommer den att befinna sig i superposition.

Det roliga med detta är när man kopplar någonting till partikeln i superposition. Ett exempel är en pistol som skjuter ihjäl en katt i en låda när partikeln går igenom spegeln. Eftersom partikeln kan både gå igenom och inte gå igenom kan ett läge uppstå där katten befinner sig i en slags superposition - den är både död och levande samtidigt. Superpositionen bryts när man utför en mätning på partikeln i fråga. Då tvingas den välja ett läge att vara i.

Säg att man istället skulle låta partikeln gå mot en detonator för ett gigantiskt kärnvapen som spränger hela jorden. Då skulle en jorden alltså kunna sprängas och inte sprängas samtidigt.

Jag vet inte om du blir något klokare av det jag skrivit.. jag gjorde i alla fall ett försök.

Någon får gärna rätta mig om jag har skrivit eller förstått paradoxen fel.
Citera
2003-07-21, 12:49
äldre konto (old)
Ej medlem
@Lorenzo, jag har också läst samma version som du nyss beskrev så den stämmer, med tillägget att "katten är både död och levande tills att du tittar i lådan, då den först då är antingen död eller levande".

Har också för mig att det är det här fenomenet som gör kvantdatorer så ruskigt snabba - bitarna kan vara både på och av samtidigt (vilket ni säkert redan visste).
Citera
2003-07-27, 16:13
äldre konto (old)
Ej medlem
Hur funkar det här med att en partikel kan befinna sig på två ställen samtidigt och om du manipulerar ena "spegel halvan" så påverkas den andra halvan, även om den befinner sig på andra sidan universum. Skumt som h-e tycker jag. Det är fan nästan teleportering
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in