Så här har jag tolkat och förstått Schrödingers kattparadox:
En partikel kan vara både en våg och en partikel samtidigt, precis som ljus kan det. En partikel sägs befinna sig i superposition då den befinner sig i två lägen samtidigt. Genom att skjuta små partiklar genom en halvgenomskinlig spegel så kommer några att både "gå igenom" och "inte gå igenom" spegeln. När en partikel gör det så kommer den att befinna sig i superposition.
Det roliga med detta är när man kopplar någonting till partikeln i superposition. Ett exempel är en pistol som skjuter ihjäl en katt i en låda när partikeln går igenom spegeln. Eftersom partikeln kan både gå igenom och inte gå igenom kan ett läge uppstå där katten befinner sig i en slags superposition - den är både död och levande samtidigt. Superpositionen bryts när man utför en mätning på partikeln i fråga. Då tvingas den välja ett läge att vara i.
Säg att man istället skulle låta partikeln gå mot en detonator för ett gigantiskt kärnvapen som spränger hela jorden. Då skulle en jorden alltså kunna sprängas och inte sprängas samtidigt.
Jag vet inte om du blir något klokare av det jag skrivit.. jag gjorde i alla fall ett försök.
Någon får gärna rätta mig om jag har skrivit eller förstått paradoxen fel.