2015-01-19, 16:18
Medlem
Hej, jag har haft fonder på olika banker från mina föräldrar. Nu har jag flyttat allting till en bank. I processen sålde jag fonder jag har haft via Nordea. Nu har jag blivit nojjig då jag inte kommer ihåg om skatten på vinst av kapital(30%) drogs när jag sålde fonderna eller om jag får betala den när jag ska deklarera. Är det någon som har koll på när den skatten blir betald?
Citera
2015-01-19, 16:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tranceluv
Hej, jag har haft fonder på olika banker från mina föräldrar. Nu har jag flyttat allting till en bank. I processen sålde jag fonder jag har haft via Nordea. Nu har jag blivit nojjig då jag inte kommer ihåg om skatten på vinst av kapital(30%) drogs när jag sålde fonderna eller om jag får betala den när jag ska deklarera. Är det någon som har koll på när den skatten blir betald?

Den "dras" inte, utan det kommer på din deklaration.
Citera
2015-01-20, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tranceluv
Är det någon som har koll på när den skatten blir betald?

Den blir betald när du betalar in den. Du rapporterar din vinst i deklarationen och sen kommer ett inbetalningskort ifrån skatteverket när din slutliga skatt är fastställd. Men inget "dras" automatiskt. Det är på ditt ansvar.

Om det var förra året (2014) som du sålde fonderna skall det deklareras i år. Om det var i år (2015) så ska det deklareras nästa år. Nordea kommer med största sannolikhet att ha rapporterat in försäljningen till skatteverket, så det kommer vara förtryckt i deklarationen. Men du måste kontrollera att det är korrekt oavsett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in