• 1
  • 2
2015-01-27, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendigitalanomaden
Jag läste nyligen en tråd och tyckte mig känna igen trådskaparens användarnman och då slog det mig, det var ju jag! Jag råkade hitta en nästan 10 år gammalt användarnamn. Det fick mig att börja tänka på hur allting är förgängligt, hur allting förändras. Jag var en annan person då, inte helt olik den jag är nu, men ändå annorlunda. Jag hade andra mål då, jag har andra mål nu. Jag betedde mig på ett annat sätt än vad jag gör nu. Det fick mig att tänka på hur det påminner om återfödelse i tex buddhismen. Vi föds om, i ny skepnad, lever livet, dör och börjar om igen. Att hitta en gammal användare är nästan som att få kunskap om sitt förra liv.

Har detta hänt er? Hur får det er att känna?

Är vi någon annan för att vi formats om i tanken?
Är jag någon annan för att mina svar blir annorlunda? för att mina svar är påverkade?

Jag har nog inte förändrats, däremot har mina tankar ändrat inriktning.

Jag kan efter att jag läst tex det svar jag ger just nu inte känna igen mig i svaret jag gav.
Detta eftersom sinnestämning kanske byter tillstånd och jag ser ur annat perspektiv i de ord som syns.

Jaget är väldigt svårt att definiera då vi är både upplevare och tänkare samtidigt.

Vem är mina ord? Vem är det som berättar? Vem är vi i jaget?
Hör ofta mina egna intuitioner som tolkas av något som verkar vara något annat i mig.

Svar.
Vi är nog främmande för oss själva i allt annat än nuet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in