2015-01-19, 10:25
Medlem
Jag å en polare diskuterar om att låna upp hela beloppet på en bostad om man ska köpa är lagligt eller inte? nån som vet?
Citera
2015-01-19, 10:28
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Croonpa
Jag å en polare diskuterar om att låna upp hela beloppet på en bostad om man ska köpa är lagligt eller inte? nån som vet?
Ja, det är lagligt, inget som hindrar dig att ha fler lån.
Citera
2015-01-19, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Croonpa
Fullt möjligt så länge ni lägger in 15% kontant, det är möjligt att finansiera dessa 15% genom blancolån, observera att jag skriver möjligt, men det är fullständigt vansinnigt att göra detta, ännu mer vansinnigt blir det om du gör det med en kompis, ser bara stora problem framför mig i framtiden.
Hyr i andra hand istället och spara ihop till kontantinsatsen.
Citera
2015-01-19, 12:35
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Beakta att bostaden stiger i värde över tid, om ett par år är den således bara belånad till cirka 80% om den ligger i en region som det är lite fart i (Stockholm snarare än Pajala).
Citera
2015-01-19, 15:08
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Beakta att bostaden stiger i värde över tid, om ett par år är den således bara belånad till cirka 80% om den ligger i en region som det är lite fart i (Stockholm snarare än Pajala).

Eller så ligger priset still, eller så rasar det 50 %.. Ingen vet, och därför ska man knappast göra en bolånekalkyl där man räknar med kraftiga prisstegringar (på kort sikt) för att den ska gå ihop.
Citera
2015-01-19, 15:14
Medlem
Lagligt? Klart det är lagligt men hela lånet blir inte ett bolån...

Du lånar 85 % som bolån och resterande 15 % är ett blancolån till en pissig ränta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in