• 1
  • 2
2015-02-03, 20:28
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Jag gjorde förut en fulsås på nyponsoppa. Smakade som snusket på kinarestaurangerna.
Citera
2015-02-04, 08:06
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlaskBång
De ska va en sumpig sketen kinakrog utan kinesiska kockar. Nästan alla kineser kan laga sån sås enligt min kineschef. Bara ketchup och ananasjuice är nog inte så vanligt om du trodde de
Precis. Men eftersom 99% av kineskrogarna i detta landet är just sunkiga så är det så man gör.
Citera
2015-02-08, 21:00
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Finns flaskor med sötsur sås på den asiatiska butiken där jag bor. Har inte testat den, dock. Föredrar att slänga ihop såsen själv med en bas av ketchup, socker och vinäger, och eventuellt lite annat smått och gott för att förhöja smaken.

Fast allra helst föredrar jag riktig yuxiang-sås.
Citera
2016-10-22, 16:15
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xheqnhouz
Finns flaskor med sötsur sås på den asiatiska butiken där jag bor. Har inte testat den, dock. Föredrar att slänga ihop såsen själv med en bas av ketchup, socker och vinäger, och eventuellt lite annat smått och gott för att förhöja smaken.

Fast allra helst föredrar jag riktig yuxiang-sås.

Jag gick på en asiatisk butik och köpte en sån där flaska sötsur sås i dag. Till exempelvis nuggets brukar jag köra sweet chili-sås, men jag föredrar egentligen sötsur. Har inte testat den ännu, men håller tummarna för att den är okej. Enda nackdelen är i så fall att flaskan var ganska liten (såg inga stora flaskor) och att den kostade 20 spänn. På kina-haken (som ofta har usel sötsur sås som påminner om saftsoppa eller nåt) brukar man få ganska mycket, förhoppningsvis smakar den här mer så att det räcker med lite mindre.
Citera
2016-10-22, 21:03
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag gick på en asiatisk butik och köpte en sån där flaska sötsur sås i dag. Till exempelvis nuggets brukar jag köra sweet chili-sås, men jag föredrar egentligen sötsur. Har inte testat den ännu, men håller tummarna för att den är okej. Enda nackdelen är i så fall att flaskan var ganska liten (såg inga stora flaskor) och att den kostade 20 spänn. På kina-haken (som ofta har usel sötsur sås som påminner om saftsoppa eller nåt) brukar man få ganska mycket, förhoppningsvis smakar den här mer så att det räcker med lite mindre.

Den var tyvärr inte alls bra, smakade nästan ingenting förutom lite syrlig tomatsmak, den var i alla fall inte sådär äckelsöt som många kinarestaurangers. Två fritöser av fem.
Citera
2016-10-23, 02:06
Medlem
Jag har ett lysande knep (koreanskt recept). Man tillagar vingarna, ribsen, eller vad det nu är enligt konstens alla regler, sedan avslutar man med att vända dem i vad som egentligen kan sägas vara kryddat sockerlag - man kokar alltså upp ungefär en dl socker med en dl vatten (eller varför inte exempelvis ananasjuice) tillsammans med typ vinäger, ingefära, chilipeppar, vitlök, soja, salt och när det har hunnit bli genomskinligt efter några minuter och har den konsistensen man vill ha vänder man köttet i den 1-2 minuter och lägger sedan upp på tallriken. Man får goda, blanka och klibbiga revben med den här enkla metoden.
Senast redigerad av Mannen.i.kostym 2016-10-23 kl. 02:11.
Citera
2016-11-01, 09:06
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Eller så gör man som kinakrogarna gör:
Ketchup
Ananasjuice

Blanda efter eget tycke och smak.
Jupp, en del har en skvätt ättika i också.
Citera
2016-11-15, 22:23
Medlem
Ying sötsursås är precis vad du är ute efter. Dom har en sweet sour chili, men också en vanlig SWEET & SOUR som är precis de man får på kinarestauranger.

http://www.ying.se/food/produktkatal...hai_Sotsur.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in