2015-01-18, 18:57
Medlem
När jag i min ungdom brukade umgås med många afghaner så blev jag alltid bjuden
på samma recept av kyckling i tomatsås.

Detta brukade dom tryckkoka och kunde ibland ha potatis eller kikärtor i sig.
Men såsen verkade inte bestå av något annat än passerade tomater/tomatpuré.

Det var alltid lika gott och åts med ris eller bröd till. Har ätit detta hos säkerligen
fem olika afghanska familjer så det verkar vara vardagsmat av något slag.

Kycklingen var alltid sönderfallen i bitar med pga tryckkokningen.

Äger nu en tryckkokare och måste äta kyckling veckan ut pga dålig ekonomi. Så om någon
kan receptet skulle jag bli hemskt glad!

Glömde att nämna. De flesta jag ätit det hos var Pakhtuner från Kabul/Jalalabad området.
Citera
2015-01-18, 22:07
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Nu har jag ingen aning om vilket receptet du efterfårgar egentligen är, men jag upplever att det afghanska köket har mycket gemensamt med pakistansk och kashmirisk matlagning, så istället för att snöa in på afghanska recept kan det vara ide att även kolla även pakistanska recept och recept från Kashmir så hittar du kanske vad du söker?

Rent spontant tror jag inte att det är endast passerade tomater i deras rätt som smakbärare, då de där nere är kungar på allehanda kryddor och smaksättning.

Om du bor i Stockholm så tycker jag att du ska åka ut till Tensta och besöka http://chilimasala.se/ Du kommer inte att bli besviken. Mycket vällagad mat som inte är ytterligare en karbonkopia på alla andra indiska hak i hela stan.
Citera
2015-01-19, 06:23
Medlem
Men denna rätt är väldigt okryddad. Gift med en marockan så vet vad vissa kryddor smakar.

Jag testade laga detta persiska recept igår
http://www.ica.se/recept/kycklinggry...-morgh-383112/

och det påminde om just den afghanska rätten jag ätit. Och som du ser
på detta recept så är det inga särskilda kryddor eller blandningar.

Men tomatpuré och passerade tomater har varit huvudingridiensen varje gång jag ätit.
Sedan har nån någon gång haft i potatis som fått koka med, och någon haft i kikärtor.
Men rätten har aldrig varit stark som från chili, eller haft särskild smak som spiskummin
osv.
Citera
2015-01-25, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imazighen
Men denna rätt är väldigt okryddad. Gift med en marockan så vet vad vissa kryddor smakar.

Jag testade laga detta persiska recept igår
http://www.ica.se/recept/kycklinggry...-morgh-383112/

och det påminde om just den afghanska rätten jag ätit. Och som du ser
på detta recept så är det inga särskilda kryddor eller blandningar.

Men tomatpuré och passerade tomater har varit huvudingridiensen varje gång jag ätit.
Sedan har nån någon gång haft i potatis som fått koka med, och någon haft i kikärtor.
Men rätten har aldrig varit stark som från chili, eller haft särskild smak som spiskummin
osv.

Det låter som abgoosht! Direktöversätts "vattenkött".
Görs ofta i tryckkokare.. Brukar vara nöt, lamm eller kyckling. Skyn blandas ofta med bröd till en sörja som äts med sked. Kallas även dizi.
Rätten med kyckling heter abgoosht morgh. (morgh = kyckling)

Hoppas du hittar rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in