2015-01-18, 14:52
Medlem
Tja!

Har stött på så sjukt många problem (känns det som) när jag ska installera om min dator från windows 8 till windows 7. Jag är van att bygga egna datorer och hålla på att pilla men att köpa färdiga datorer kan få mig så lack...

Det är en laptop ASUS S551L som jag köpte för typ 1 år sen.

Ville installera windows 7 på den eftersom windows 8 går mig på nerverna på ALLA möjliga sätt.

Först var ja tvungen att hitta vilken knapp man kommer in på bios med o när ja väl hitta det så gick det inte. Då e det UEFI Bios som jag heller inte har en aning om vad det är men vill inte veta heller.
Jag kom till slut in på bios genom att gå via datorinställningar o sedan UEFI inställningar.

Då gick det inte att välja DVD/CD där jag har min windows 7 skiva. Så googla lite och det stod att man skulle ta bort Secure Mode och Aktivera CSM och Legacy Mode. Jag gjorde det starta om datorn för att gå in igen på UEFI bios. Då kan jag välja på Boot Prioritet: "P1 MATSHITADVD-RAM..." Jag väljer den och startar datorn genom det. Då kommer skiten fram: "reboot and select proper boot device" och efter det kommer jag ingen vart och jag har inte en aning om va jag ska göra. Någon som har upplevt samma sak och har fixat det eller nån som VET hur man fixar det? Skulle vara uppskattande.

MVH
Citera
2015-01-18, 14:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anglhz
Då e det UEFI Bios som jag heller inte har en aning om vad det är men vill inte veta heller.

Vill inte veta? Om du söker på ämnet så lär du fånga upp hur man ska utföra en installation. Mitt första tips är att du lägger ner lite tid på hur UEFI fungera under nya datorer.
Citera
2015-01-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vill inte veta? Om du söker på ämnet så lär du fånga upp hur man ska utföra en installation. Mitt första tips är att du lägger ner lite tid på hur UEFI fungera under nya datorer.

just för tillfället bryr jag mig inte hur UEFI funkar. Jag förstår inte vf jag ska ta mig tid till det om det finns folk som har gjort detta o kan detta o kan säga ungefär vilka steg man ska göra. Att hålla på att lära sig om uefi är ju bara onödigt om det är någon som kan och går rakt på sak istället.
No offense

Men det är ju som att lära sig hur man får ett lysslinga med plus och minus kabel att lysa. Sätt plus till pluss och minus till minus. Inte ska man gå igenom hela ELLäran för det?

Off topic på den men förstå mig rätt.

Om det nu är så att jag måste lära mig uefi så får jag väll ta mig tid till det. Men om det finns mera rakt på sak vägar så föredrar jag ju det
Citera
2015-01-18, 17:39
Medlem
Polyklorfenols avatar
Du har alltså köpt en ny laptop med det bättre operativsystemet Windows 8 och vill förstöra den genom att lägga in ett gammalt operativsystem, vars generella support upphörde 12 januari?

Du ska prova Start Menu 8 eller Classic Shell och behålla Windows 8. Det är ett stabilare och säkrare system och med dessa tredjepartsprogram ser du ingen skillnad på 8:an och 7:an.

Om du ändå vill lägga tid på det och sedan upptäcka att alla drivrutiner inte finns till din dator för Windows 7, så är det bara att köra på en ominstallation.

Enklast är att gå via Windows 8, välja Uppdatera/Återställa, Återställning, Avancerad start.

Men jag förstår mig ändå inte på folk som inte först provar med program likt Start Menu 8. Om det ser ut som Windows 7, beter sig likadant men är stabilare i grunden - vad är problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in