• 2
  • 3
2015-01-19, 21:23
Citat:
Ursprungligen postat av kverty
Vi skulle leva ungefär som hobbiterna.

Nä men seriöst, om vi kollar hur våra förfäder levde, som jägare & samlare, tusentals år innan vi ens började bruka jorden, så levde vi väldigt fredligt och i samklang med naturen. Vår överlevnad hängde på samarbete, vi var beroende av varandra som grupp, väldigt lite privatliv existerade då vi inte hade någon permanent bosättning. De "krig" som inträffade med andra stammar/klaner kunde vara bråk om en viktig plats där det fanns mycket föda och bra skydd mot väder. Att vi har mördare, psykopater, terrorister och bankrånare är snarare samhällspolitiska och religiösa symptom, kan vi eliminera dessa kanske vi kan fokusera på att komma överens om jordens resurser.

Men det kom ju ut en bok för ett par år sedan som var mycket hyllad och sa att vi är betydligt fredligare idag. Kommer trist nog inte på namnet på författaren.

Sedan så är ju fattigdomen mindre idag också, procentuellt då antar jag. Se! Så allt är tipptopp. Om vi nu bara kan likställa religionsutövning med hets mot folkgrupp - så blir nog allt fröjd (om det leder till att folk äntligen får bruka sitt fria ord, istället för att hålla inne med åsikterna och dö av dåligt hjärta). Religion är snarare hets mot Mänskligheten!
Citera
2015-01-19, 23:13
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Men det kom ju ut en bok för ett par år sedan som var mycket hyllad och sa att vi är betydligt fredligare idag. Kommer trist nog inte på namnet på författaren.

Sedan så är ju fattigdomen mindre idag också, procentuellt då antar jag. Se! Så allt är tipptopp. Om vi nu bara kan likställa religionsutövning med hets mot folkgrupp - så blir nog allt fröjd (om det leder till att folk äntligen får bruka sitt fria ord, istället för att hålla inne med åsikterna och dö av dåligt hjärta). Religion är snarare hets mot Mänskligheten!

Låter bara märkligt eftersom vi har ökat enormt befolkningsmässigt, vilket har medfört sociopolitiska problem i alla större samhällen som utanförskap, fattigdom, segregering, etc, för att inte tala om alla jävla krig som pågått ständigt i europa senaste 1000 åren, bara kolla klippet: https://www.youtube.com/watch?v=1hsDn2kNriI

Vi levde otroligt glest i tusentals år innan en befolkningsexplosion tog vid runt neolitiska revolutionen. Men boken du nämnde kanske menade jämfört med för några hundra år sedan?
Citera
2015-01-19, 23:40
Citat:
Låter bara märkligt eftersom vi har ökat enormt befolkningsmässigt, vilket har medfört sociopolitiska problem i alla större samhällen som utanförskap, fattigdom, segregering, etc, för att inte tala om alla jävla krig som pågått ständigt i europa senaste 1000 åren, bara kolla klippet: https://www.youtube.com/watch?v=1hsDn2kNriI

Vi levde otroligt glest i tusentals år innan en befolkningsexplosion tog vid runt neolitiska revolutionen. Men boken du nämnde kanske menade jämfört med för några hundra år sedan?

Nä. Men jag tycker också det är knepigt. Det kanske handlade om västerländskt perspektiv, men det tror jag inte. Antar att författaren menade att vi lever i r.. Äh, skit samma, jag vet inte vad han menade då jag inte läst boken. "Återkommer" om jag hittar titeln.

Louis CK har ju en bit om att vita människor kommer från en annan planet eftersom att vi inte var nöjda med det vi hade (naturen) utan var tvungna att ta över planeten och försöka förbättra den.

Jag tror inte dagens civiliserade människor klarar av att gå tillbaka till en gammaldags civilisation. Lite som att "börskraschmiljonärer" skjuter sig. De behöver ju inte skjuta sig! Kan ju liksom sälja lyan och ta ett jobb på LIDL.
Citera
2015-01-20, 05:59
Medlem
Skattebetalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S

Citat:
Låter bara märkligt eftersom vi har ökat enormt befolkningsmässigt

Fanns en föreläsning utlagd på youtube tidigare av Teddy Winroth som hette "Fredligast av alla tider" eller nått i den stilen, försökte leta upp klippet och det visade sig dessvärre vara privat numera.

Där redovisade han statistik som visade att vi är fredligare idag och inte lika brutala som förr. Det var uträknat i relativa mängder, hur många var vi förr och hur många brott begicks, hur många är vi nu och hur många brott begås nu?

Han pekade på samhället som den stora anledning till att vi är fredligare.

Tror detta är länken till klippet, ifall det skulle bli synligt vid ett senare tillfälle igen.
https://www.youtube.com/watch?v=qm3N6W2lXiM
Citera
2015-01-20, 12:21
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebetald
Fanns en föreläsning utlagd på youtube tidigare av Teddy Winroth som hette "Fredligast av alla tider" eller nått i den stilen, försökte leta upp klippet och det visade sig dessvärre vara privat numera.

Där redovisade han statistik som visade att vi är fredligare idag och inte lika brutala som förr. Det var uträknat i relativa mängder, hur många var vi förr och hur många brott begicks, hur många är vi nu och hur många brott begås nu?

Han pekade på samhället som den stora anledning till att vi är fredligare.

Tror detta är länken till klippet, ifall det skulle bli synligt vid ett senare tillfälle igen.
https://www.youtube.com/watch?v=qm3N6W2lXiM

Ja, då så. Se, demokrati och kapitalism skapar fascister. Vi behöver inte kriga för andra gör det åt oss.

"Så demokrati och kapitalism är dåligt?". NEJ! Äkta demokrati och kapitalism är ju det enda bra! Alltså, jag skall få säga neger utan att det blir komplikationer. Det är ju trots allt bara ett ord. Och känslor är ju så irrationella, typ.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in