• 2
  • 3
2015-01-22, 00:53
Medlem
Grevelings avatar
Det är ju roligare att serveras vällagad mat man inte riktigt vet vad det är och mer spännande när ingredienserna inte riktigt låter sig identifieras så lätt. Att andras mat alltid skulle vara godare det håller jag inte med om.

Sen är det skönt att slippa laga förstås haha.
Citera
2015-01-23, 16:46
Medlem
Ratis avatar
En maträtt som jag själv aldrig riktigt lyckas med är pannkakor. visst blir det riktigt gott men jag kommer ihåg när man var liten och fick pannkakor med hjortronsylt. Jösses vad gott det var!
Stekta i en stekpanna av gjutjärn och i hög temperatur. Perfekt frasighet och sälta. Man kunde föräta sig på detta!
Men aldrig att man lyckas uppnå samma perfekta pannkakor själv.
Citera
2015-01-24, 21:40
Medlem
Germanofils avatar
Håller inte med om att maten alltid skulle vara godare när någon annan lagat den. Beror helt på kontexten. När man blir bjuden på middag hemma hos någon en lördagkväll så är det ju (nästan) alltid godare än min egen "stekt ägg med random grönsaker" som jag slänger ihop en måndag efter jobbet. Men när jag själv tar mig tid för att laga mat "på riktigt", vilket oftast sker på helgerna, så är det minst lika gott som när jag blir bortbjuden. Ofta godare eftersom jag kan anpassa efter eget smak och tycke.
Citera
2015-01-30, 18:59
Medlem
imperatrixs avatar
Folk som bjuder på mat kan väl helt enkelt tillagat den bra? Det är ju skillnad på att äta stekt potatis som är perfekt tillagad av någon annan, jämfört med att äta mosad/sönderbränd potatis man själv lagat. Dessutom slipper man tänka på planering och diskning eller stå i köket och laga mat när man är jättehungrig. Och så kan det ju vara trevligt med matsällskap också.

Sedan beror det väl på vad för mat det är och vem som tillagat det. Alla har ju olika tendenser gällande kryddor, storlek de delar olika ingredienser i, behov av att vara "nytänkande" och blanda grejer som inte passar ihop och därmed inte blir allt för aptitligt. Men om det är någon som har samma 'smak' som en själv är det ju bra!
Citera
2015-01-30, 19:50
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imperatrix
Folk som bjuder på mat kan väl helt enkelt tillagat den bra? Det är ju skillnad på att äta stekt potatis som är perfekt tillagad av någon annan, jämfört med att äta mosad/sönderbränd potatis man själv lagat. Dessutom slipper man tänka på planering och diskning eller stå i köket och laga mat när man är jättehungrig. Och så kan det ju vara trevligt med matsällskap också.

Sedan beror det väl på vad för mat det är och vem som tillagat det. Alla har ju olika tendenser gällande kryddor, storlek de delar olika ingredienser i, behov av att vara "nytänkande" och blanda grejer som inte passar ihop och därmed inte blir allt för aptitligt. Men om det är någon som har samma 'smak' som en själv är det ju bra!
Exakt.

Det finns så pass bra matlagare, att det helt enkelt är godare, en anledning som kan få vem som helst att hellre äta t.ex kinamat serverat.. än att kämpa sig gul och blå i hemmaköket.

Eller en omsorgsfullt lagad hamburgare, visst kan man lyckas hemma, men.... det blir nog inte lika gott, om än gott.

Därav att det säljer som smör i solsken, för det gör det! Det sparar så många diskrutiner, som av majoriteten antagligen ses som ett skitgöra.

Så enbart att slippa disken, får många att betala överpriser. Så vida inte pengarna bränner i fickan, då fickpengar enbart det, kan ha olika väl tilltagna valörer.

Så egentligen är det ju att det är jävligt tråkigt att gå omkring med miljoner och behöva stå och röra som en fattigman i grytor, då hinner man ju inte med tempot att samtidigt göra karriär.

Så karriäranspråk, kan vara ytterligare en orsak, vad det visat sig. Jag vet många som lassar vagnarna fulla med helfabrikat och lite halvfabrikat, när det är skralt i kassan.

Det är liksom en tidens trend, ännu. Industri-eran är inte riktigt över alls.
Citera
2015-02-01, 19:47
Medlem
Förstår ts helt.
Ungefär som att det alltid doftar godare från tvättstugan när någon annan har tvättid.

förmodligen som någon tidigare sagt att man hat inte provsmakat maten eller luktat på den i en timme.
När jag bakar tex är jag inte sugen när kakan/bullarna är klara...
Citera
2015-05-04, 18:46
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Förstår ts helt.
Ungefär som att det alltid doftar godare från tvättstugan när någon annan har tvättid.

förmodligen som någon tidigare sagt att man hat inte provsmakat maten eller luktat på den i en timme.
När jag bakar tex är jag inte sugen när kakan/bullarna är klara...

Ja fast färska kanelbullar luktar så gott så det kan man ändå föräta sig på trots att man bakat hela morgonen.
Citera
2015-05-04, 20:00
Medlem
Vänder mig faktiskt emot...

Jag tycker min egen mat väldigt ofta är godare än den jag bjuds på, även på restaurang...

Är jag bortbjuden till vänner känner jag väl ungefär fyra av fem gånger att jag kunde gjort det bättre själv...

På restaurang är jag generellt sett besviken på standardställen, på finare restauranger är jag ofta nöjd men sällan imponerad.

Med det sagt har jag naturligtvis haft FANTASTISKA upplevelser både på restaurang och hos vänner...

Och nej, det är inte alltid det svåraste som är det godaste...

Inget slår till exempel en kompis toasts med chilisås, stuvade champinjoner, persilja och västerbottenost... Allt halvfabrikat och bara påslevat rostbröd och in i ugnen till hockeymatchen, med en kalling till...
Citera
2015-05-04, 20:15
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ja fast färska kanelbullar luktar så gott så det kan man ändå föräta sig på trots att man bakat hela morgonen.

Jag håller med dig, men ditt exempel med pannkaka tycker jag var bra.
Jag tror det är lite så att, när man står i köket och lagar mat så upplever man
inte doften på samma sätt som de andra som väntar på maten.
För pannkaka är pannkaka och ska inte behöva smaka så olika.
Summa summarum,,, så håller jag med dig på den biten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in