Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-06-27, 14:20
  #1
Medlem
Caesars avatar
Alla handlingar påverkar alla. Eller?

Tänk er att ni gör någonting som startar en kedjereaktion som i stort sett påverkar hela jordens befolkning. Det behöver inte ens vara en medveten handling.
Exempel: Du parkerar din bil fel så att en annan människa blir försenad och därför omkommer i en bilolycka. Hans familj blir naturligtvis påverkad av detta och famliljemedlemmarna för kedjerekationen vidare på olika sätt osv osv... Det kan i princip sträcka sig hur långt som helst...
En svindlande tanke!
Citera
2003-06-27, 14:57
  #2
Medlem
Har själv tänkt på det när jag t.ex. råkar gå in i någon på stan.

Har jag hindrat henne från att träffa någon eller har jag just gjort henne till världens lyckligaste kvinna
Citera
2003-06-27, 15:18
  #3
Medlem
Caesars avatar
Precis. Och om du har hindrat henne från att träffa någon, hur påverkas den personen av detta?

Förr i tiden när folk inte hade samma kontakt mellan städer, länder, kontinenter osv bröts förmodligen kedjan ganska snabbt, men idag finns egentligen inga hinder för en fortsatt reaktion...
Citera
2003-06-27, 15:23
  #4
Medlem
Hylands avatar
Intressant tanke! Så rent teoretiskt så borde man kunna påverkas av sina egna handlingar på oändligt antal sätt? Om det nu skulle gå runt, runt, runt...
Citera
2003-06-27, 15:38
  #5
Medlem
Caesars avatar
Japp.
Vilket raskt för oss till tanken om de handlingar vi utför nu verkligen är våra egna eller om de bara är "ekon" från handlingar utförda för länge sedan av oräkneliga människor...Hä hä hä...
Citera
2003-06-27, 15:46
  #6
Medlem
Hylands avatar
Det tråkiga är att vi inte vet hur vi påverkas av andra och våra egna handlingar. Om man visste att t.ex en knuff skulle leda till den knuffade personens bästa väns död så skulle vi ha förjäfvla många paranoida människor här i världen. 8)
Citera
2003-06-27, 15:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar
Japp.
Vilket raskt för oss till tanken om de handlingar vi utför nu verkligen är våra egna eller om de bara är "ekon" från handlingar utförda för länge sedan av oräkneliga människor...Hä hä hä...

Nja, fast detta tycker jag att Heisenbergs osäkerhetsteori redan har förklarat att det inte är.
Vilket enkelt går ut på att om det finns exakt matematik så finns ödet (dvs vi är bara produkter av tidigare handlingar och kan inte påverka detta med egen vilja), men troligtvis så finns det inte det.
Dvs om du skriver en 1a med 1000000 nollor efter så kan du alltid sätta en nolla till för att göra talet lite mer exakt, och efter den nollan så en nolla till osv osv.
Heisenberg sa att vi kan sätta ett oändligt antal nollar efter och iaf inte få ett exakt tal, och att denna oexakthet då blir den egna viljan som förändrar matematiken

Detta kanske var lite klumpigt förklarat, men jag hoppas ni fattade iallafall
Citera
2003-06-27, 16:09
  #8
Medlem
Caesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland
Det tråkiga är att vi inte vet hur vi påverkas av andra och våra egna handlingar. Om man visste att t.ex en knuff skulle leda till den knuffade personens bästa väns död så skulle vi ha förjäfvla många paranoida människor här i världen. 8)

Mycket skrämmande tanke. Anta att man kunde få in hela världens information i en dator (lite som Matrix) och sedan räkna ut hur man ska göra för att skapa olika kedjereaktioner... Fast det har ju Snerka visat på att det troligtvis är omöjligt...
Citera
2003-06-27, 16:49
  #9
Medlem
pbjts avatar
Detta brukar i den akademiska världe kallas kaosteorin. Mycket av dagens forskning har, kanske inte tagit sin ståndpunkt i, men definitivt influerats av detta tänkande.

Sök i diverse akademiska tidsskrifter så skall du/ni se att runt detta finns det mycket att gotta sig i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback