2015-01-16, 18:02
Medlem
Jag undrar ifall någon som har tagit bort leverfläckar från ansiktet med laser? Har gjort det nu för ca 6 veckor sen och det är runda rosa ringar runt kinden.. Vet någon hur lång tid det tar innan det blir bra? kommer det bli runda ringar runt mina kinder nu? hur lång tid måste jag vänta innan jag kan sola solarium igen? tacksam för svar!
Citera
2015-01-16, 18:07
Medlem
pickledonions avatar
Är det viktigaste i ditt liv att sola solarium? Jag kände en som tog bort leverfläckar från ansiktet. Det blev ärr kvar efter det. Fördelen är väl att du kan kamma hem en duktig ersättning för vanprydande ärr om de inte försvinner. För de pengarna kan du sedan sola solarium i flera år, eller kanske till och med köpa ett eget solarium. Häftigt!
Citera
2015-01-16, 18:15
Medlem
MassiveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normalkille
Jag undrar ifall någon som har tagit bort leverfläckar från ansiktet med laser? Har gjort det nu för ca 6 veckor sen och det är runda rosa ringar runt kinden.. Vet någon hur lång tid det tar innan det blir bra? kommer det bli runda ringar runt mina kinder nu? hur lång tid måste jag vänta innan jag kan sola solarium igen? tacksam för svar!

Om du menar allvar, så skall du kontakta läkare på en gång.
Relaterade länkar:

http://www.stralsakerhetsmyndigheten...rier/solarium/
http://www.cancerfonden.se/sv/Om-Can...gor-om-cancer/
Citera
2015-01-16, 18:35
Moderator
Fear2bes avatar
Du ska inte sola solarie på ärrvävnad. Jag fick dom iofs bortskurna så där var det kanske mer viktigt att det fick läka innan man utsatte det för sol. Det bästa vore nog att vänta några månader.
Citera
2015-01-17, 05:06
Medlem
Jag solar ofta så känns konstigt att vara blek, det ger mig lixom lite mer självförtroende att vara brunare. Jag tog bort med co2 laser på en klinik. Kvinnan dör sa att jag skulle bli "bra" efter 4 veckor. Bullshit. Kollat runt står till och med upp till 6 månader. Så tänkte kolla ifall någon vett något som gör så det rosa "fläckarna" går bort snabbare?
Citera
2015-01-17, 23:56
Moderator
Fear2bes avatar
Om du solar på ärrvävnad så kan själva ärret fastna. Väntar man tills allt läkt färdigt så går det däremot bra att sola.
Citat:
Man skall ej sola på området, då melanocyterna i huden som producerar vår färg - saknar minne om hur mycket färg som skall produceras. Detta efter att fläcken avlägsnats. Då kan för mycket, respektive för lite färg produceras vid solning. Detta kan bli permanent, eller väldigt långvarigt. Förlorat pigment är oerhört svårt, nästintill omöjligt att åtgärda. Alltså skall områden (i synnerhet, stora områden) täckas med kirurgtejp, Mepiform plåster vid semester, solarie. Ansikte och bål är känsligare för solexponering på vissa hudtyper. Utjämning av hudfärgen brukar ske av sig själv inom ett par veckor, i längsta fall någon månad.
Länk.
Citera
2015-01-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Om du solar på ärrvävnad så kan själva ärret fastna. Väntar man tills allt läkt färdigt så går det däremot bra att sola.

Länk.

Jaha okej, hade jag ingen aning om. Får väll vänta på det blivit bra. Tack för svaret, ny kunskap är alltid bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in