2015-01-20, 10:29
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
På mitt jobb sitter det flera enmanskonsulter som jobbar 100% med årslånga beställningar och de debiterar mellan 800-1200 kr/h. Dessa tjänar ganska bra med pengar kan man ju ganska lätt konstatera
Det är lätt att se de höga vinsterna när det går bra och inte tänka på kostnaderna när det går mindre bra...

Målet är ju att ha 100% debiterbar tid. För mycket är inte bra för det sliter, för lite är inte bra för då tjänar du inte in så mycket till företaget som du skulle kunna. I regel landar man kanske på 85% om det är "fullt att göra" eftersom det går en massa tid till möten, resor och annat som inte går att debitera en kund rakt av.

Till det skall man räkna på alla omkostnader som företaget har för en anställd. Ekonomi, HR, chefer, sälj, events, godisskålar till kunder och all annan skit kostar ju ständigt.

Så utifrån det skulle jag gissa att en 700kr-konsult lönemässigt ute i landet (inte Stockholm) ligger på 27-32 brutto. Men det beror lite på bransch, företagets affärsidé osv. Det är en jäkla skillnad på att sälja resurskonsulting och att jobba med hela projekt osv sett till hur man kan lägga upp sin ekonomi.
Citera
2015-01-20, 12:40
Medlem
Med full beläggning borde det gå att räkna ut. 700xtimmar i veckan. Sedan det gånger antal veckor efter semester, ex 47. 700x40x47=1 316 000. Arbetsgivaravgifter mm 1 3416 000x0.69=908 040. Dela detta med 12=75 670 Pensionsspara och skatta! Har jag missat något?
Citera
2015-01-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Om en anställd konsult (dvs inte egen företagare) kostar 700 kr i timmen att hyra. Vad tjänar han då i månaden om han jobbar fulltid?
Ca. 200 i timmen. Med soc. avgifter m.m. så kostar han då ca. 300 i timmen och sen måste det finnas en buffert för företaget för de timmar han inte är ute på uppdrag, och sen måste det ju finnas en vinst också.
Citera
2015-01-20, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Som jag skrev så gällde detta en tidigare anställning för flera år sedan och min lön var inte 65K. Kan vara en fördel om du läser exakt vad jag skrev. Den exakta anställningsformen och övriga villkor tänker jag inte gå in på då jag inte vill avslöja för mycket detaljer om vem jag är.

Min beläggning var alltid 100% då jag alltid hade mycket lätt att få uppdrag och mitt konsultföretag gick inte back på mig, men timpenningen som de debiterade kunden varierade förstås en del beroende på kund och uppdrag.

Enligt din länk räcker det med 600 kr/timme för att undvika förlust vid 100% beläggning och 0 i omkostnader. Givetvis vill företaget ha vinst även efter omkostnader men det finns mycket marginal här för att ordna det.

För en ny större kund som mitt företag gärna ville få in en fot på kan det vara klokt att inte ta ett överpris. Man vill gärna komma in och etablera en god kontakt som leder till merförsäljning. Detta skedde flera gånger också, jag var först in hos kunden men senare ledde det till att de ville ha ytterligare konsulter från mitt företag. Jag plöjde alltså mark för en långsiktig relation med nya kunder.

Korta uppdrag, speciellt sådana av mer expertkaraktär, kostar förstås också mer än långa uppdrag så det är flera faktorer som påverkar exakt vad man debiterar kunden.

Ok, tack. Dock har alltid ett företag kostnader för dig. Administrativ personal m.m. som betalar ut din lön. pension, telefon etc.

600 kr/h blir till förlust direkt om du går under 100% beläggning eller blir sjuk. Helt orimligt att räkna med det priset.
Citera
2015-01-20, 16:40
Medlem
godoglads avatar
Beror helt på dennes debiteringsgrad (%) skulle jag säga. Alltså antalet timmar fakturerarade / totalt antal arbetade timmar. Om den är 100% och konsulten arbetar heltid, kommer den att dra in lite drygt 160*700 = 112,000 SEK i månaden till bolaget.

Det borde kunna finansiera en lön på 40-50k utan problem, med lite vinst och arbetsgivaravgifter inräknade åt bolaget.

Dock är det sällan man lyckas få betalt alla timmar man faktiskt arbetar, så det är närmare 75% och då kanske 30000 känns som en mera rimlig lön..

Jag arbetar som konsult och min chef använder debiteringsgrad som främsta källa till lön.
Citera
2015-01-20, 20:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Ok, tack. Dock har alltid ett företag kostnader för dig. Administrativ personal m.m. som betalar ut din lön. pension, telefon etc.

600 kr/h blir till förlust direkt om du går under 100% beläggning eller blir sjuk. Helt orimligt att räkna med det priset.

Ja 600 kr/h är rimligt med en bruttolön på 60 kkr men enligt din egen länk är det vad som krävs för att gå på noll om man har full beläggning och inte har några omkostnader. Det visar att det finns marginal för omkostnader när jag debiterade ca 900 kr.

Givetvis kostar administration en del också men företagets kunde knappast sägas ha ökat för det pga av att jag anställdes. De behövde inte anställa fler personer för att sköta om det. Företagets kostnad för admin förändrades alltså inte nämvärt pga av fler anställda.

I mitt fall var det också relevant att argumentera att jag stod för marknadsföring och insälj då jag bröt ny mark hos nya kunder. Sådana faktorer är alltså högst relevant att ta hänsyn till då man motiverar lönen för en konsult.
Citera
2015-01-21, 07:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja 600 kr/h är rimligt

orimligt menade jag förstås, ett "o" föll bort.
Citera
2015-01-21, 10:19
Medlem
mrpsilocybes avatar
Kan bara svara för mig själv. Men mitt företag tar 800 kr/h för mig om uppdraget tar mer än 1000h. Jag har en fast lön på 30k. Jobbar dock mellan 50-150 övertid i debiterbara timmar / månaden som kunden får betala för men jag får inget extra förutom klapp på axeln. Men är ny på denna tjänst så kanske inte blir lurad resten av livet....
Inom byggsektorn ska kanske nämnas.
Citera
2015-01-21, 10:32
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpsilocybe
Kan bara svara för mig själv. Men mitt företag tar 800 kr/h för mig om uppdraget tar mer än 1000h. Jag har en fast lön på 30k. Jobbar dock mellan 50-150 övertid i debiterbara timmar / månaden som kunden får betala för men jag får inget extra förutom klapp på axeln. Men är ny på denna tjänst så kanske inte blir lurad resten av livet....
Inom byggsektorn ska kanske nämnas.

Du är så jävla rövknullad så det finns inte. Jag har några tusen mer än dig i månaden men däremot allt jag gör extra får jag betalt för som restid, övertid etc. 150h/övertid är ju mer än en extra månadslön.
Citera
2015-01-21, 10:56
Medlem
mrpsilocybes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Du är så jävla rövknullad så det finns inte. Jag har några tusen mer än dig i månaden men däremot allt jag gör extra får jag betalt för som restid, övertid etc. 150h/övertid är ju mer än en extra månadslön.

jo just ja, nämde jag att jag jobbar borta, svara i telefonen och mail 24/7 året runt samt skippade semestern

Men kanske ska dra en snabb förklaring till mitt vedervärdiga beteende. Motsvarande konsulter, handlar om (plattschef för infrastruktur projekt på 10-200MEUR )jag känner med 2-3 års längre erfarenhet har 1000-1500 kr/h som egna med kontrakt på minimum deb på 160h/månad. Jobbar dock 200-300h månaden mitten maj tills normalt december-januari. Med möjlighet till lite mindre uppdrag i form av genomgång av dokumentation , granskning av fakturor osv från tidigare projekt.
Inget man vill göra spc länge i livet men okej pengar å merit om man inte har något annat för sig. Sen är arbetet i sverige och resten av väst/centraleuropa.
Citera
2015-01-21, 12:16
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpsilocybe
jo just ja, nämde jag att jag jobbar borta, svara i telefonen och mail 24/7 året runt samt skippade semestern

Men kanske ska dra en snabb förklaring till mitt vedervärdiga beteende. Motsvarande konsulter, handlar om (plattschef för infrastruktur projekt på 10-200MEUR )jag känner med 2-3 års längre erfarenhet har 1000-1500 kr/h som egna med kontrakt på minimum deb på 160h/månad. Jobbar dock 200-300h månaden mitten maj tills normalt december-januari. Med möjlighet till lite mindre uppdrag i form av genomgång av dokumentation , granskning av fakturor osv från tidigare projekt.
Inget man vill göra spc länge i livet men okej pengar å merit om man inte har något annat för sig. Sen är arbetet i sverige och resten av väst/centraleuropa.

Då får man förmoda att du inte har traktamente heller? Varför går ni med på så kassa villkor när ni uppenbarligen sitter med bra debitering samt ok timpris? Jag får trakt om jag så åker på en dagsresa enbart.
Citera
2015-01-22, 19:50
Medlem
mrpsilocybes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Då får man förmoda att du inte har traktamente heller? Varför går ni med på så kassa villkor när ni uppenbarligen sitter med bra debitering samt ok timpris? Jag får trakt om jag så åker på en dagsresa enbart.

Merit samt erfarenhet. Sen har jag haft tur att få chansen att göra detta, har ingen direkt akademisk bakgrund sen är jag en bra bit under 30 så är rätt nöjd ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in