2015-01-16, 16:43
Medlem
Panzs avatar
Vad menas med rätt i sak? Är det att sakargumenten håller? Vad är ett icke sakargument?
Citera
2015-01-16, 17:32
Medlem
BaalZeBubs avatar
Här utgår jag från att vi talar om filosofi. Inom juridik betyder sak något annat, nämligen en tvist. Det finns såklart olika sätt att precisera begreppen, men jag begränsar mig till Wittgenstein. Världen är allt som är fallet. Detta är, oavsett hur människor försöker uttrycka dem eller kombinera dem, sakförhållanden. Satser i språket uttrycker saklägen, som består av en kombination av flera sakförhållanden.

Att ha rätt i sak är sålunda att säga något som överenstämmer med sakläget. Eller så kan vi uttrycka att det så här: det man säger är rätt i sak om det stämmer med verkligheten.

Detta är egentligen självklara saker för alla människor utom för poststrukturalister, som tror att allt är godtyckliga diskurser och att politruker kan besluta att 2+2=5.
Citera
2015-01-16, 17:51
Medlem
Bertil85s avatar
Rätt i berörande ämne?
Citera
2015-01-16, 17:55
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Att ha rätt i sak är sålunda att säga något som överenstämmer med sakläget. Eller så kan vi uttrycka att det så här: det man säger är rätt i sak om det stämmer med verkligheten.
Du har rätt i sak, men en bättre förklaring är att det är ett uttryck som används för att påpeka att någon visserligen har rätt i just det denne säger, men att det inte är hela sanningen, eller att uttalandet var irrelevant i sammanhanget, eller liknande.
Alternativt används det för att säga att man har rätt, men att det faktum att man har just rätt bara är en del av hela argumentet/beslutsunderlaget/vad det nu kan vara.
Citera
2015-01-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panz
Vad är ett icke sakargument?
Många argument som är baserade på argumentationsfel (fallacies).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in