2015-01-15, 23:47
Medlem
Min FB skapa trad oskuld har. mmm nice.

Tankte kolla med the experts har pa FB... har runt 40K USD som ar halvt skattade for I ett USA bolag, Inc men det ar inte relevant. Det ar pengar som jag "har rad" att flytta fran bolaget, och just nu med SEK vs. USD sa kanns det som ratt god ide.

Det blir alltsa runt 320K SEK... Nar jag har dom har, vad ska jag gora med dom da? Kommer nagon arg liten dam fran Skatteverket I Norrland ringa till mig och krava att jag ska skatta har?

Funderade aven pa att forsoka flytta over till nagot high interest sparkonto direkt, men vet inte om det riktigt funkar eller ens ar en god ide.

Mjau.
Senast redigerad av Bigcatmjau. 2015-01-15 kl. 23:49.
Citera
2015-01-16, 00:13
Medlem
whiteblacks avatar
Jag hade satt dom p ngon utlndsk internet bank som man kan f hem ett visa kort ifrn. Sen handlar du allt du behver p de bara
Citera
2015-01-16, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack
Jag hade satt dom p ngon utlndsk internet bank som man kan f hem ett visa kort ifrn. Sen handlar du allt du behver p de bara

aa ja. det ar ju en variant.. Vill ha dom in pa ett SEK konto dock just for USD ar vard runt 8 SEK just nu - Tack!

Mjau
Citera
2015-01-16, 20:57
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiteblack

Det r precis sdana saker som skatteverket kollar efter nr de letar efter skattesmitare, allts utlndskt utfrdade kort som anvnds mycket i Sverige.
Citera
2015-01-16, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det r precis sdana saker som skatteverket kollar efter nr de letar efter skattesmitare, allts utlndskt utfrdade kort som anvnds mycket i Sverige.
Finns ju dock kort utan namn. D blir det svrt fr SKV att veta vem dom skall skicka sina kravbrev till.
Citera
2015-01-16, 23:31
Medlem
Frsker inte riktigt blsa SKV med detta, det r pengar som r tax free och kan flyttas, men frgan r om det blir rd flaga nr det trillar in. Pallar ju inte riktigt EKO brott fr det om de skulle flla en tr fr ngon anledning
Citera
2015-01-17, 09:24
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Finns ju dock kort utan namn. D blir det svrt fr SKV att veta vem dom skall skicka sina kravbrev till.

ven om inte namnet finns i kortet s finns det sjlvklart information som gr att anvnda fr att spra kontoinnehavaren. Banken i frga kanske dock inte lmna ut information om sina kontoinnehavare, iaf inte utan att SKV ger dem namnet p personen de letar efter (vilket r fallet vad gller tex Schweiz) och d r det ju lugnt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bigcatmjau.
Frsker inte riktigt blsa SKV med detta, det r pengar som r tax free och kan flyttas, men frgan r om det blir rd flaga nr det trillar in. Pallar ju inte riktigt EKO brott fr det om de skulle flla en tr fr ngon anledning

Jag antar att du vet vad du gr. Om du kan bevisa fr SKV att de inte skall dra ngon skatt p dina pengar s r det ju bara att gra en bankverfring. Det lter dock lite som att du r bosatt i Sverige, och d spelar det ingen roll varesig om dina pengar r skattade eller "halvt skattade" (som du uttrycker dig), utan d kommer SKV krva att du skattar fr dem hr ocks. Du kan dock troligtvis avrkna den skatt du redan har betalat och bara betala mellanskillnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in