2015-01-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M-1
Jag har också varit inne på Indien, men är osäker på vilka fonder man ska satsa på. Carnegie verkar ju gå som tåget, men har 2,2 % i avgift. Franklin har lite lägre resultat men bara 1 % i avgift.

Men visst är det så att när man följer värdeökningen (de har till exempel ökat 22,8 % respektive 17,8 % senaste månaden) så är redan avgiften inräknad? Så då borde Carnegie vara ett mycket bättre val, åtminstone för tillfället? Är försiktig nybörjare som ni kanske förstår!

Avgiften är alltid inräknad i avkastningen, så ja för den perioden du nämner är Carnegie ett bättre alternativ trots en högre avgift. Skillnaden i avgift kan också bero på om fonden är index eller aktivt förvaltad.
Citera
2015-01-29, 11:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M-1
Jag har också varit inne på Indien, men är osäker på vilka fonder man ska satsa på. Carnegie verkar ju gå som tåget, men har 2,2 % i avgift. Franklin har lite lägre resultat men bara 1 % i avgift.

Men visst är det så att när man följer värdeökningen (de har till exempel ökat 22,8 % respektive 17,8 % senaste månaden) så är redan avgiften inräknad? Så då borde Carnegie vara ett mycket bättre val, åtminstone för tillfället? Är försiktig nybörjare som ni kanske förstår!

Absolut -- men endast förutsatt att fonden går plus så mycket som de tar i avgift och då du inte kan förutsäga framtiden gör det viss skillnad. Dock bör man inte gå in om man inte tror att något ökar så lite som 1-2%.

Notera också att Franklin India handlas med USD vilket gör att om man handlar den fonden tar man också ytterligare en risk pga valutaeffekten. Något som vore positivt att ha gjort för 1-2 månader sedan, men det är inte riktigt lika säkert i skrivande stund att SEK fortsätter försvagas mot USD.
Citera
2015-01-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Avgiften är alltid inräknad i avkastningen, så ja för den perioden du nämner är Carnegie ett bättre alternativ trots en högre avgift. Skillnaden i avgift kan också bero på om fonden är index eller aktivt förvaltad.

Ok då var jag inne på rätt spår. Tack för svaret!

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Absolut -- men endast förutsatt att fonden går plus så mycket som de tar i avgift och då du inte kan förutsäga framtiden gör det viss skillnad. Dock bör man inte gå in om man inte tror att något ökar så lite som 1-2%.

Notera också att Franklin India handlas med USD vilket gör att om man handlar den fonden tar man också ytterligare en risk pga valutaeffekten. Något som vore positivt att ha gjort för 1-2 månader sedan, men det är inte riktigt lika säkert i skrivande stund att SEK fortsätter försvagas mot USD.

USD-vinkeln hade jag inte tänkt på överhuvudtaget, tack för tipset. Får klura lite på detta.
Citera
2015-01-29, 17:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Valutarisken ligger i INR/SEK för en indisk fond. Att den handlas i USD har endast marginell betydelse då innehaven till allra största delen är i INR.
Citera
2015-01-29, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
Tycker du inte själv att det påhoppet känns ganska orimligt?

Dina frekvent återkommande uppdateringar av den Indiska marknaden påminner om Josab och Shamaram trådarna. Jag tror inte att du tror det påverkar kursen så därför sa jag "ha ha" innan mitt skämt.

Off Topic: Tack för att du drog upp Indien. Jag kollade någon gammal fond och hittade en halv mille där. Säg till när det är säljdags.
Citera
2015-01-29, 17:46
Medlem
-0.92% idag
Citera
2015-01-29, 22:05
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokofilen
-0.92% idag
Citera
2015-01-30, 15:46
Medlem
Jag tror vi kan räkna med en nedgång även idag, tyvärr:

Citat:
MUMBAI: The benchmark BSE Sensex on Friday plummeted by 498.82 points, its second biggest single-day fall this year, on heavy profit booking mainly in banking, pharma and auto stocks after recent record gains.

Weakness in the rupee, which fell below 62 level in day trade against the dollar also fueled negative sentiments.

The Sensex opened on a high note and touched all time high of 29,844.16 in early trade. However, profit booking at record levels by FPIs and domestic funds dragged the index down to day's low of 29,070.48 points. The barometer settled at 29,182.95, down 498.82 points or 1.68 per cent.

The Sensex had gained more than 2,346 points, or over 8 per cent in last ten sessions and hit several record highs.

The NSE Nifty too closed down by 143.45 points, or 1.60 per cent, at 8,808.90 points. The 50-share index had hit an intra-day record high of 8,996.60, just missing the 9,000-mark in the opening trade.

The Nifty had gained about 675 points, or 8.15 per cent, in previous 10 sessions.

Stock brokers said today's plunge was more of a technical correction as market was in an "over-bought" position and participants preferred to lighten positions by booking profits at record levels.

Ännu värre blir det när man kollar på enskilda fall, där flera finns i Carnegie's fond (fetmarkerade nedan). ICICI som föll 4.95% är det största innehavet i fonden (6.2%). Också HDFC är ett stort innehav (4.2%) och föll idag 3.35%.

Citat:
Coal India fell by 3.81 per cent in the wake of the floor price for the company's share sale being set at a discount.

SBI was the biggest loser among Sensex stocks by falling 5.13 per cent followed by ICICI Bank (4.95 per cent) and HDFC Ltd (3.35 per cent).

Other heavyweights like Axis Bank, Dr Reddy, Tata Motors, HDFC Bank, Hindalco, L&T, M&M, RIL, Sun Pharma, TCS, Bharti Airtel, Bajaj Auto, Maruti Suzuki and Hero MotoCorp also slipped.

Bucking the trend, stocks of Tata Power, NTPC, Sesa Sterlite, GAIL, Cipla, BHEL, Tata Steel and Wipro continued their upward journey on sustained buying activity.
Citera
2015-01-30, 16:01
Medlem
Oj kanske inte var klockren timing att precis gå in
Citera
2015-01-31, 13:19
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Oj kanske inte var klockren timing att precis gå in
Vi får väl se hur det utvecklar sig. Den sista tidens branta ökning känns ju lite riskabel, risk för korigering. Men vafaen. Den som lever får se, kommer behålla.
Citera
2015-02-01, 11:48
Medlem
Det kommer nog gå bra. Jag har lagt 25% av mina fondpengar i Indienfond nu och skulle inte gjort det om jag inte tror det finns fortsatt stark potential i den indiska marknaden. Sen kommer det självklart dippar och om det börjar äta upp allt för mycket får man väl fundera på om man skall byta taktik.
Citera
2015-02-06, 03:44
Medlem
Va fan händer då? Ingen har något tröstande att dela med sig verkar det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in