2015-01-15, 19:53
Medlem
Min sambo har under några år varit beroende av värktabletter pga värk.. Det började med Citodon, fortsatte med tramadol, oxycontin, oxynorm.. Har försökt trappa ner utan framgång.. Han har börjat ljuga om det, han har åkt in och ut på akuten för att komma åt tabletter genom olika verser av smärta.. Han har tillome börjat köpa av folk han inte känner... Han är helt enkelt en rejäl missbrukare...! Vi har åkt in o ut på tub mottagning samt beroende akuter men han klassas som "Svensson som tagit för mkt, så åk hem i sov ut det"
Sen i måndags så är han pillerfri efter att ha varit rejält påverkad under helgen.. Jag fick nog och det blev hans väckarklocka...
Nu till min fråga..
Han svettas, han fryser, han äter som en mus.. Idag har han helt plötsligt aptit så han ätit för en vecka... Han får sömntabletter (1/dygn) samt 2 stesolid av mig genom överenskommelse med hans husläkare som vet allt nu pga mig... Det är va han får samt att han knaprar dimor...
Han gråter, svettas och mår som en gris...

Kan någon av er som kanske vet mer än mig tipsa om vi gör fel eller bara säga om vad ni tror om denna metod?
Hur lång tid tar detta?
Han har dragit i sig såna mängder så inget verkar bita på honom längre...

Sorry för lång novell
Citera
2015-01-15, 21:13
Medlem
Brokenbacks avatar
Vill börja att säga att jag tycker att helt fel att han inte får hjälp av sjukvården, mer än av husläkaren.

Nu skriver du inget om vilka doser han tagit men jag antar att det är runt 100 mg oxy/dygn. Att sluta CT är jobbigt, väldigt jobbigt. Man mår som en gris under en vecka tion dagar, sen böir det gradvis bättre. "Normalt" trappar man ner med minst 1/3 åt gången och som minst var tredje dag. Det tar ca tre dagar för kroppen att stabilisera sig efter en dosändring.

Att sluta med opiater är som att få influensa gånger hundra. Alvedon och Ipren kan ta av udden. Helt normalt att äta som en mus och för att sen äta som en häst.

Kämpa med honom, och fortsätt vara den toppenflickvän du verkar vara. Opiater är ett bra läkemedel, använt rätt, men det kan lätt gå fel.

Jag kämpar just nu att plocka bort det sista av oxycontinet efter en större operation. Även om jag "bara" tog bort 20 mg oxynorm nu sist (efter totalt 130 mg Oxycontin+oxynorm/dygn som mest) så kändes det ordentligt. Nästa vecka ska det den sista oxycontindosen bort, har 5x2 mg kvar.
Citera
2015-01-15, 21:42
Medlem
Tack för ditt svar.. Eftersom att han fått utskrivet fram o tillbaka så vet jag inga mängder men i vissa perioder har det handlat om tramadol 50 mg x 30 st tabletter på ett dygn.. Någon period tog han 8 x 40mg oxynorm på ett dygn... Citodon käkar han som godis... Nu sist hade han köpt några utländska tramadol 100mg (tror jag) och pupillerna stod rakt ut... Kan inte identifiera kapslarna så egentligen vet jag inte vad det är... Men som sagt, sjuka mängder så jag förstår att han genomgår ett rent ut sagt helvete... Jag har pratat med en läkare på ett akutsjukhus där han varit inlagd för krampanfall pga tabletterna samt andra skador han åsamkat och hon säger själv att man måste vara rejält nerdrogad knarkare med flera fall i registret för att få hjälp via sjukvården..
Citera
2015-01-16, 04:10
Medlem
C-3POs avatar
Opiater och andra opioider --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem