• 1
  • 2
2015-01-15, 15:43
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
"För att betecknas som lögn krävs ett uppsåt, till skillnad från att i god tro framföra en osanning som personen själv tror är sann."
källa; wikipedia.
Att "allt har ett samband som gör allt till 1" låter däremot rimligt och tillräckligt egoistiskt för att kunna tillfredställa vem som helst...
Har vi således nått fram till slutskedet där vi "stolt kan lägga fram sanningen om allt"?

Allt är 1. Det är sanningen om allt. Punkt slut.

Men å andra sidan kanske det är någon annan som har något annat att bidra med.
Citera
2015-01-15, 15:49
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av This_is_me_
Allt är 1. Det är sanningen om allt. Punkt slut.

Men å andra sidan kanske det är någon annan som har något annat att bidra med.
Mycket bra...case closed!

Sign. Fullcircle bidrog ju f.ö. med "Truthcontest", men eftersom jag själv inte betraktar mig som en tävlingsmänniska kan jag även från min synvinkel rekommendera Jeremy Griffith's i Australien åsikter... (han tillhandahåller f.ö. den långa förklaringen)
http://www.worldtransformation.com/

När det kommer till i tiden mer närliggande spörsmål om vad som är "sanning" i bibliskt/koraniskt religiösa sammanhang (vilket det oftast gör IMO), så anser jag även att Gabriel Sawma's tankegångar bör ägnas uppmärksamhet.
http://syriacaramaicquran.com/index....es/#comment-10
Senast redigerad av studentroland 2015-01-15 kl. 16:01.
Citera
2015-01-15, 15:50
Medlem
Hulls avatar
Tar jag samma ursprungsregler varje gång jag skapar mitt universum så kommer det alltid bli exakt likadant, förutsatt att jag valt bort all form av indeterminism. Tillför jag något som kan ha exempelvis två olika slumpartade tillstånd ( eller varianter ) till varje möjligt förmodad partikel i universum så tillför jag en illusion av indeterminism eftersom jag tillåter en slags slump eller fri vilja. ( Äkta determinism bör inte existera annat än i matematiska specialfall. )

Detta gör dock bara att antalet möjliga universa som historiskt ( olika händelser ) kan existera ökar till ett över-astronomiskt antal. Alla dessa universa existerar likväl som vårt eftersom möjligheten finns, bara det att vi inte längre kan se dessa historiska universa eller framtida universa. Vi rör oss förmodligen mellan olika universa hela tiden likt en rallybana genom ett i det närmaste oändligt antal sådana.

Vissa mer sannolika än andra och därmed mer välbesökta i den matematiska logikens verklighet, vilket skiljer sig från vår verklighet på det sätt att vår verklighet bara är en enda verklighet vid en given tidpunkt, medan matematiska logikens verklighet innefattar alla möjliga verkligheter som överhuvudtaget kan beskrivas med samma grundregler.
Exempel:
( Ad hoc premiss att vår verklighets definition av matematikens logik är någon egenskap som står utanför skapelsen och är ett grundläggande gemensamt regelverk för alla universa
)

För vår verklighet så bör existens förmodligen ses strikt matematiskt. Då existerar egentligen samtliga lösningar på en ekvation samtidigt. Det beror helt på vad jag slänger in för variabler i ekvationerna så att säga för att kunna se resultatet, vilket bara är en ögonblicksbild av den totala form/struktur som ekvationen faktiskt beskriver.

Exempel:
matte + 1 = 0
I vårt universum är matte = -1. Detta är matematikens fundament här och jag antar att denna regel gäller för samtliga undergrupper av universa jag ska exemplifiera nedan:

f(x) = x^2 + 1 = y
( Valet av ekvation är godtyckligt och kan vara vilken som helst egentligen men är anpassad för spekulationen nedan. )

Låt säga att i vårt universa är x ( = matte ) = -1, det ger svaret f(-1) => y = 2.

Men funktionen beskriver faktiskt en graf på det plan som bildas av vektorer bildat av skalärerna x och y. Det finns således inte bara en lösning på y om x är en variabel.

På samma sätt kan införandet av ytterligare okända variabler öka på antalet universa enormt, tillsammans bildar de förmodligen ett oerhört komplext "plan" av existens där vi bara kan uppfatta de allra enklaste sambanden relaterat till de fyra mest uppenbara variablerna, nämligen dimensionerna av rumtid.

Tar jag min ad hoc premiss att samtliga partiklar i universum har två upplevt slumpartade tillstånd så kommer den ekvation som skall beskriva universum bli över-astronomiskt stort och därmed icke hanterbart för en begränsad mängd inom ett av dessa universa, vilket vi människor kan beskrivas som.

Om jag däremot gör om större domäner av detta universum till sannolikheter för specifika utfall kan jag simulera delmängder av detsamma. Jag kan se empiriska data och ställa en sannolikhetshypotes och därefter försöka matcha in något enkelt matematiskt samband i efterhand. Visar sig detta stämma väl in på empiriska data kan jag anta detta som en för tillfälligt fungerande teori. ( Känns detta igen? Är det inte så här det mesta inom vetenskapen går till ? )

Anta att dessa två tillstånd hos varje partikel i universum är Materia och dess Anti-materia ( Vilket väl behöver vara varianter av en och samma partikel eller två olika egenskaper hos samma partikel. Det finns utrymme för att definiera om detta. ). Skapas de vardera 50% av gångerna, eller båda samtidigt, blir det ganska enkelt att göra en sannolikhet av dess tillstånd då dessa då förmodligen tar ut varandra och blir ingenting.... ( mountains of mountains of text rumbling in the background )...

Slutsats av denna del:
Regelverket för skapandet av alla universa har således alltid funnits och alla universa som överhuvudtaget kan komma att existera eller har existerat inklusive vårat universa, har alltså alltid funnits. Därtill inte sagt vad som exakt händer vid skapandet och utvecklingen av händelser vilket bildar historia för just vårt universa i just denna tidslinjen.

Fortsatt monolog kommer bli ett antal encyklopedier med varierande hypotetiska antaganden vilket jag för denna stund inser att jag inte får rum med i ett enda inlägg.
Senast redigerad av Hull 2015-01-15 kl. 16:30.
Citera
2015-01-15, 16:09
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Tar jag samma ursprungsregler varje gång jag skapar mitt universum så kommer det alltid bli exakt likadant, förutsatt att jag valt bort all form av indeterminism. Tillför jag något som kan ha exempelvis två olika slumpartade tillstånd ( eller varianter ) till varje möjligt förmodad partikel i universum så tillför jag en illusion av indeterminism eftersom jag tillåter en slags slump eller fri vilja. ( Äkta determinism bör inte existera annat än i matematiska specialfall. )

Detta gör dock bara att antalet möjliga universa som historiskt ( olika händelser ) kan existera ökar till ett över-astronomiskt antal. Alla dessa universa existerar likväl som vårt eftersom möjligheten finns, bara det att vi inte längre kan se dessa historiska universa eller framtida universa. Vi rör oss förmodligen mellan olika universa hela tiden likt en rallybana genom ett i det närmaste oändligt antal sådana.

Vissa mer sannolika än andra och därmed mer välbesökta i den matematiska logikens verklighet, vilket skiljer sig från vår verklighet på det sätt att vår verklighet bara är en enda verklighet vid en given tidpunkt, medan matematiska logikens verklighet innefattar alla möjliga verkligheter som överhuvudtaget kan beskrivas med samma grundregler.
Exempel:
( Ad hoc premiss att vår verklighets definition av matematikens logik är någon egenskap som står utanför skapelsen och är ett grundläggande gemensamt regelverk för alla universa
)

För vår verklighet så bör existens förmodligen ses strikt matematiskt. Då existerar egentligen samtliga lösningar på en ekvation samtidigt. Det beror helt på vad jag slänger in för variabler i ekvationerna så att säga för att kunna se resultatet, vilket bara är en ögonblicksbild av den totala form/struktur som ekvationen faktiskt beskriver.

Exempel:
matte + 1 = 0
I vårt universum är matte = -1. Detta är matematikens fundament här och jag antar att denna regel gäller för samtliga undergrupper av universa jag ska exemplifiera nedan:

f(x) = x^2 + 1 = y
( Valet av ekvation är godtyckligt och kan vara vilken som helst egentligen men är anpassad för spekulationen nedan. )

Låt säga att i vårt universa är x ( = matte ) = -1, det ger svaret f(-1) => y = 2.

Men funktionen beskriver faktiskt en graf på det plan som bildas av vektorer bildat av skalärerna x och y. Det finns således inte bara en lösning på y om x är en variabel.

På samma sätt kan införandet av ytterligare okända variabler öka på antalet universa enormt, tillsammans bildar de förmodligen ett oerhört komplext "plan" av existens där vi bara kan uppfatta de allra enklaste sambanden relaterat till de fyra mest uppenbara variablerna, nämligen dimensionerna av rumtid.

Tar jag min ad hoc premiss att samtliga partiklar i universum har två upplevt slumpartade tillstånd så kommer den ekvation som skall beskriva universum bli över-astronomiskt stort och därmed icke hanterbart för en begränsad mängd inom ett av dessa universa, vilket vi människor kan beskrivas som.

Om jag däremot gör om större domäner av detta universum till sannolikheter för specifika utfall kan jag simulera delmängder av detsamma. Jag kan se empiriska data och ställa en sannolikhetshypotes och därefter försöka matcha in något enkelt matematiskt samband i efterhand. Visar sig detta stämma väl in på empiriska data kan jag anta detta som en för tillfälligt fungerande teori. ( Känns detta igen? Är det inte så här det mesta inom vetenskapen går till ? )

Anta att dessa två tillstånd hos varje partikel i universum är Materia och dess Anti-materia ( Vilket väl behöver vara varianter av en och samma partikel eller två olika egenskaper hos samma partikel. Det finns utrymme för att definiera om detta. ). Skapas de vardera 50% av gångerna, eller båda samtidigt, blir det ganska enkelt att göra en sannolikhet av dess tillstånd då dessa då förmodligen tar ut varandra och blir ingenting.... ( mountains of mountains of text rumbling in the background )...

Slutsats av denna del:
Regelverket för skapandet av alla universa har således alltid funnits och alla universa som överhuvudtaget kan komma att existera eller har existerat inklusive vårat universa, har alltså alltid funnits. Därtill inte sagt vad som exakt händer vid skapandet och utvecklingen av händelser vilket bildar historia för just vårt universa i just denna tidslinjen.

Fortsatt diskussion kommer bli ett antal encyklopedier med varierande hypotetiska antaganden vilket jag för denna stund inser att jag inte får rum med i ett enda inlägg. Återkommer sannolikt.

Allt är logiskt för allt är exakt som det skall vara. Ingenting är inte som det borde vara. Ingenting existerar inte och allt är någonting. Så har det alltid varit och så kommer det alltid vara. Allt som existerar är någonting och passar perfekt in i bilden. Bilden som föreställer Allt - Universum. Evig och logisk. Allt är 1.
Citera
2015-01-15, 16:15
Medlem
Citat:
Allt är logiskt för allt är exakt som det skall vara. Ingenting är inte som det borde vara. Ingenting existerar inte och allt är någonting. Så har det alltid varit och så kommer det alltid vara. Allt som existerar är någonting och passar perfekt in i bilden. Bilden som föreställer Allt - Universum. Evig och logisk. Allt är 1.

Allt kan omöjligt vara 1.
För där allt är samma finns inga perspektiv. För allt är samma.
Och jag ser massor med saker som inte är samma. Våra åsikter till exempel.
Vilket styrker min tes.

Att säga att allt är 1 är att förneka perspektivet vi har.
Och att förneka det som är känns som helt fel väg att gå.
Citera
2015-01-15, 16:19
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ivanivan
Allt kan omöjligt vara 1.
För där allt är samma finns inga perspektiv. För allt är samma.
Och jag ser massor med saker som inte är samma. Våra åsikter till exempel.
Vilket styrker min tes.

Att säga att allt är 1 är att förneka perspektivet vi har.
Och att förneka det som är känns som helt fel väg att gå.

Jag påstår inte att allt är samma. Det jag menar är att allt har ett samband. Allt passar ihop och föreställer Allt vilket är Universum. 1.
Citera
2015-01-15, 16:22
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att allt är samma. Det jag menar är att allt har ett samband. Allt passar ihop och föreställer Allt vilket är Universum. 1.

Jaha. Du säger att allt är allt.
Ja då håller jag med.
Men det säger absolut inget.
Citera
2015-01-15, 16:36
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ja då håller jag med.
Det beror på att ni båda är grabbar...grabbar kommer aldrig längre än till 1...kvinnor däremot, vilka kan representeras med 0 gör att 1+0=10, och konversationen expanderar exponentiellt...riktigheten i detta förhållande exemplifieras även av majstänger om sommaren...
Citera
2015-01-15, 16:36
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ja då håller jag med.

Det säger allt. Att allt har ett samband skulle kunna vara sanningen om allt och svara på frågan om Gud finns. Gud är det som är allt - Universum.
Citera
2018-03-16, 01:39
Medlem
Skogismyras avatar
Sanningen är den att medvetandet upphör aldrig.
Var och en kommer att känna av ett medvetande efter döden.
Dock behöver inte nödvändigtvis identiteten överleva döden.

Varför inte fler förstår det är en gåta för mig.
Citera
2018-03-16, 01:43
Medlem
MrGreyspoon13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Sanningen är den att medvetandet upphör aldrig.
Var och en kommer att känna av ett medvetande efter döden.
Dock behöver inte nödvändigtvis identiteten överleva döden.

Varför inte fler förstår det är en gåta för mig.

Håller med. Identiteten tror jag inte överlever döden, om den inte efterlevs av någon som låtit sig inspireras eller varit närstående. Anden kan dock bestå i form av efterlämnade verk, minnen etc. Detta är dock filosofier om de som ännu vandrar jordens yta. Medvetandet kommer alltid att leva i den eviga själen.
Senast redigerad av MrGreyspoon13 2018-03-16 kl. 01:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in