2015-01-15, 13:28
Medlem
asdyaos avatar
Jag lade i höstas en beställning hos Zalando som jag sedan returnerade.

Pengarna fick jag dock aldrig tillbaka. Jag kontaktade företaget som såg att det hade varit problem med återbetalning till det ursprungliga debiteringskontot och bad mig skicka bankinformation så att återbetalning kunde ske.

Sagt och gjort, men nu fick jag svar och tydligen hade man betalat tillbaka. Problemet skylls nu på VISA, mitt tidigare VISA bankkort hos Nordea gick nämligen ut ett tag innan återbetalningen och de hade inte fått någon retur på beloppet.

Jag fick rådet att kontakta VISA, men vad i hela friden säger man? Vems fel är allt detta och hur är det ens möjligt att pengar bara spårlöst försvinner när man är i bytesperioden för bankkort?
Citera
2015-01-15, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Jag fick rådet att kontakta VISA, men vad i hela friden säger man? Vems fel är allt detta och hur är det ens möjligt att pengar bara spårlöst försvinner när man är i bytesperioden för bankkort?
Jag hade sagt det jag vet och vad andra sagt. Typ sanningen.
Citera
2015-01-15, 14:30
Medlem
svampgaffels avatar
Jobbar själv på ett e-handelsföretag och vi får in sådana ärenden då och då. Jag har nystat i det rätt mycket men hittills aldrig fått ett bra svar.

På betalväxeln ser jag att pengarna är återbetalade till kund och att status är OK. Eftersom växeln fått ok av banken så skyller betalväxeln på dem.

När man kontaktar kundens bank ser de inte att några pengar kommit in på kundens konto / alternativt att kunden avslutat sitt konto. De säger då åt oss att kolla med vår inlösande bank. Dessa i sin tur säger att "pengarna har antagligen studsat tillbaka till er".

Ok, frågan är bara vart? Vi kan inte se att det kommit tillbaka några pengar på något konto, men de är ju däremot dragna från oss.

Vi brukar bara betala ut till kunden manuellt och ta den smällen. Någonstans i kedjan blir det fel, men ingen verkar kunna se varför. Har till och med suttit med bankens tekniker som inte kunnat se något. Undrar hur mycket pengar som försvinner såhär varje dag.

Edit:

Skicka in kontoutdrag till Zalando och säg åt dem att fixa det. Det är inte ditt fel.
Senast redigerad av svampgaffel 2015-01-15 kl. 14:33.
Citera
2015-01-15, 17:09
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
.

Gör en reklamation hos din bank. T.ex. här är en länk till Nordea kring hur man gör: http://www.nordea.se/privat/vardagst...formation.html

Din bank bör ha en liknande process. Det är som ett "överklagande av ett köp" ungefär och bör ge dig stora chanser att få tillbaka pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in