Citat:
Ursprungligen postat av
Student-68
Den matematiska inversen till en funktion har samma tecken på lutningen som funktionen själv, och därför började jag med att påpeka att så inte är fallet för många varor. För många varor leder ökad efterfrågan till ökat pris (positiv lutning) medan ökat pris leder till minskad efterfrågan (negativ lutning), en matematiker skulle då säga att efterfrågekurvan saknar invers. Så det är helt klart inte matematisk invers du syftar på, om det är någon annan sorts invers du syftar på så kan du kanske definiera den sortens invers.
Lutningen representerar efterfrågad kvantitet vid ett visst pris, det negativa sambandet mellan pris och efterfrågad kvantitet. En förändring av efterfrågan är en förändring av efterfrågefunktionen. Jag börjar med att beskriva sambandet där efterfrågefunktionen är oförändrad.
Definiera efterfrågefunktionen f(Q^D) (där D står för demand) som efterfrågad kvantitet av konsumenterna vid olika prisnivåer: Q^D = c - dP^D, då är inversen, f^(-1)(Q^D), P^D = (c - Q^D)/d. Lutningen består.
Men i stället för att se utbudsfunktionen som att ökad efterfrågan leder till ökat pris, så bör du se den som att ökat pris leder till ökat utbud (ökad produktion).
Då definierar vi utbudsfunktionen som f(Q^S) (där S står för supply) som producenternas produktionsnivå vid olika prisnivåer: Q^S = a + bP^S, vilket ger inversen f^(-1)(Q^S) P^S = (Q^S - a)/b. Även här består lutningen.
Sätt P^S = P^D för att hitta optimal kvantitet Q* = (ad+bc)/(b+d), sätt Q* i en av funktionerna (eller båda om du vill verifiera) för att veta vad priset P* är vid optimal kvantitet.
Jag använder linjära funktioner som exempel för tydlighetens skull, och det är självklart inte nödvändigt att använda inverserna om du inte vill. Svaren blir, som du själv förstår, samma ändå.
En ökad efterfrågan (som du så riktigt säger leder till ökat pris) är, som jag skrev tidigare, en förändring av efterfrågefunktionen. Den kan illustreras genom att c ökar, vilket ger en parallell förflyttning av efterfrågan som innebär ökat pris samtidigt som relationen ökat pris -> lägre kvantitet håller.
Citat:
För bijektiv funktion gäller att man kan konstruera den matematiska inversen genom att spegla funktionen i linjen x=y (som är sin egen invers), kanske är det vad du har gjort. Då får du samma tecken på funktionen som dess invers. I så fall är det bara den empiriska verkligheten (som med olika tecken lutning för efterfrågan som funktion av priset och priset som funktion av efterfrågan) som är problemet. Slutsats blir alltså efterfrågekurvan (ofta - kanske alltid) inte är bijektiv eftersom den saknar matematisk invers. Det är inte bara svårt, det är faktiskt omöjligt att rita upp en invers som inte finns (skulle en matematiker påstå).
Var ovanstående förklaring tillräcklig, eller vill du att jag går in mer i detalj rörande hur det fungerar?
Citat:
Facktermen "efterfrågan" används dubbeltydigt. "Efterfrågekurvan visar hur efterfrågan (i en betydelse) varierar med priset vid konstant efterfrågan (i en annan)" är en mycket dåligt formulerad definition, men det blir ännu sämre om man väljer att underförstå (och utelämna) "vid konstant efterfrågan". Sämst blir det om man väljer att sopa problemet under mattan.
Jag har aldrig sett den förklaringen, men jag kan hålla med om att den är lite luddig. Vad sägs om "efterfrågekurvan visar hur efterfrågad kvantitet varierar med priset vid oförändrad efterfrågefunktion"?
Eller så kan du kanske tänka "efterfrågad kvantitet" för det generella sambandet, och "efterfrågan" som själva funktionen.