2015-01-15, 00:21
Medlem
Tropexs avatar
Tjena! Det här tror jag inte är krångligt eller svårt att svara på för insatta. Snälla, läs och ge svar om ni kan! Det kommer rädda mitt liv!

Ska kliva av subutex en gång för alla. Detta blir mitt tredje försök, om man ser till "seriösa" sådana (m.a.o med läkarkontakt).

På behandlingshem för ett och ett halvt år sen fick jag Inderal insatt på dag 10. Bad inte om det, men handsvetten försvann, sömnen infann sig (tidigare hade 3 rör theralen inte hjälpt, blodtrycket höll mig vaken). Då hade jag tagit subutex dagligen i 6 månader.

I somras var mitt andra försök. Då fick jag träffa läkaren på öppenvården p.g.a ADHD-utredning. Läkaren sa att jag var tvungen att lämna rena prover i 3 månader för att ens få börja utredning - det visste jag om redan innan och var/är cool med det. Berättade även att jag tog subutex för att hantera min ADHD, och han fråga om jag behövde nånting till sömnen. Med tanke på att jag hade en flaska theralen hemma tackade jag nej, eftersom jag vet att de inte skriver ut benzo i princip som praxis för min situation. Bad om catapresan för blodtryckets skull. Det lindrar ju frossan och man känner sig allmänt mer fungerande och piggare (istället för att huttra under ett täcke i 10 dagar, aptitlös, orkeslös).
Det skrivs inte ut fick jag till svar utan de hade sånt liggande och bara "gav bort". Fick en veckoranson med mig hem, som jag skulle fortsätta hämta. Insåg då ganska snabbt att, även om jag kunde manipulera proverna, så kommer det ingå i min livstil att åtminstone röka braj. Så fortsatte blandmissbruket med subutex i fokus/huvuddrog.

Nu, i veckan eller början på nästa i mån av tid, ska jag gå till öppenvården och be om att få träffa läkaren angående ADHD-utredning. Om receptionisten kommenterar att jag var där för ett halvår sen och inte följde upp (med urinprover), så ser jag till att övertyga henne om att jag är seriös/mer seriös denna gång.

Väl hos läkaren får jag väl dra samma visa igen om mina symptom (har antagligen ADD, no bull). Men nu har jag inget att sova på så ska be om theralen, ska inte vara några konstigheter att få utskrivet. Måste ha nåt för blodtrycket också - catapresan brukar ju rekommenderas vid opioid-abstinens, men ska jag be om Inderal i stället? På behandlingshemmet upplevde jag Inderal mycket bättre, men jag låg samtidigt på 1 mg Xanor om dagen samt 100-200 mg tramadol.

Tusen tack på förhand för svar! Ställ frågor om nåt är oklart, jag kommer följa tråden under dygnets "normala" vakentimmar. Jag ber verkligen om eran hjälp, att hjälpa mig själv!
Citera
2015-01-15, 07:26
Medlem
heroinsunrises avatar
Tja!

Grymt att du bestämt dig för att kliva av, och jag hoppas att du lyckas.

I min erfarenhet är Catapresan mycket bättre än Inderal för opioidabstinens. Jag har fått Inderal mot bensabs tidigare, i och med att den har en lugnande inverkan på hjärtrytm. Jag anser att Inderal inte kan lindra opioidabstinens ensam, utan då är Catapresan mycket bättre.

Då till mina osökta frågor:

För det första. Kan du inte be om båda två? Ingen av medicinerna är starka eller med någon missbrukspotential. I sammahanget är de faktiskt ganska värdelösa mot akut abstinens i min mening. Att få båda på recept mot opioidabstinens ska inte vara några prblem.

För det andra. I så gott som alla större städer i Sverige finns det en avgiftningsklinik, om inte annat en psykiatriavdelning där de gör nedtrappningar. Kommer du in och är uppenbart opioidabstinent så brukar det i min erfarenhet inte vara svårt alls att få en två-, eller i alla fall en en-veckors-nedtrappning med opioidsubstitut, typ Buprenotex eller Temegesic.

Mitt råd är att du säger till att du vill få en planerad inläggning för opioidavgiftning med läkemedel, och att du efter avslutad avgiftning ber att få Inderal, säg 10 mg x 3 / dag för att lindra de postakuta abstinenssymptomen, och fråga om de inte kan hjälpa dig med säg Gabapentin eller Lyrica för att lindra ångesten som PAA innebär tills dess att du får din ADHD-utredning klar. Då är du att betrakta som ren.
Då har du i vart fall två mediciner som gör livet lättare från den akuta avgiftningen tills dess att du pissar rent och kan börja din utredning och efterföljande medicinering, Både en nedtrappning av Sub och något att klara den långa abstinensen på är nödvändiga för att lyckas imo. Ska du göra det med enbart Inderal/Catapresan blir det svårare att stå ut i de 3 månader det tar innan du blir ren, men det är såklart möjligt.

Hoppas det går bra!
Citera
2015-01-15, 12:21
Medlem
Spliffmeisters avatar
Catapresan heter numera Arkamin inom den svenska sjukvården och är det du ska ha vid opiat-at, Inderal är bättre mot benzo-at som föregående skrev.
Citera
2015-01-15, 12:43
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heroinsunrise
Tja!

Grymt att du bestämt dig för att kliva av, och jag hoppas att du lyckas.

I min erfarenhet är Catapresan mycket bättre än Inderal för opioidabstinens. Jag har fått Inderal mot bensabs tidigare, i och med att den har en lugnande inverkan på hjärtrytm. Jag anser att Inderal inte kan lindra opioidabstinens ensam, utan då är Catapresan mycket bättre.

Då till mina osökta frågor:

För det första. Kan du inte be om båda två? Ingen av medicinerna är starka eller med någon missbrukspotential. I sammahanget är de faktiskt ganska värdelösa mot akut abstinens i min mening. Att få båda på recept mot opioidabstinens ska inte vara några prblem.

För det andra. I så gott som alla större städer i Sverige finns det en avgiftningsklinik, om inte annat en psykiatriavdelning där de gör nedtrappningar. Kommer du in och är uppenbart opioidabstinent så brukar det i min erfarenhet inte vara svårt alls att få en två-, eller i alla fall en en-veckors-nedtrappning med opioidsubstitut, typ Buprenotex eller Temegesic.

Mitt råd är att du säger till att du vill få en planerad inläggning för opioidavgiftning med läkemedel, och att du efter avslutad avgiftning ber att få Inderal, säg 10 mg x 3 / dag för att lindra de postakuta abstinenssymptomen, och fråga om de inte kan hjälpa dig med säg Gabapentin eller Lyrica för att lindra ångesten som PAA innebär tills dess att du får din ADHD-utredning klar. Då är du att betrakta som ren.
Då har du i vart fall två mediciner som gör livet lättare från den akuta avgiftningen tills dess att du pissar rent och kan börja din utredning och efterföljande medicinering, Både en nedtrappning av Sub och något att klara den långa abstinensen på är nödvändiga för att lyckas imo. Ska du göra det med enbart Inderal/Catapresan blir det svårare att stå ut i de 3 månader det tar innan du blir ren, men det är såklart möjligt.

Hoppas det går bra!

Jag kan be om att få båda två. Är bara väldigt försiktig med blodtryckssänkande mediciner. På behandlinghemmet bad jag om en till Inderal 10 mg innan läggdags (som var sjuksysters ordination). Till svar fick jag av nattvakten: "Nä, då dör du". Senare skrev syster upp i min journal att jag har rätt att få en till läggdags, så det blev inga problem sen. Hur tänker du att catapresan och inderal skulle varvas då? Skulle det inte räcka med att bara ta mer catapresan (dom brukar ordinera 1-3 tabletter, 3 gånger dagligen). Eller har inderal andra egenskaper som catapresan inte har (du nämnde nåt om en sänkning av hjärtrytmen). Catapresan kanske bara reglerar blodtrycket?

Inläggning/nertrappning är jag skeptisk emot då jag endast tar subutex nu, inga andra opioider. Jag klarar dom akuta dag 3-7 utan större värk i kroppen. Det är mycket värre att kliva av "fullvärdiga" opioider som heroin/oxy/morfin. Har ändå inte legat över 2 mg sub/dag. Sen vill jag kunna fortsätta med studier (komvux) som jag går till två ggr/veckan, och klara detta utan att blanda in socialen eller andra myndigheter.

Gabapentin eller Lyrica skulle definitivt hjälpa. Då skulle jag be om ett recept som sträcker sig tre veckor - för att inte bli beroende av dessa. Det kan bli svårt utan avgiftning då jag antagligen kommer gå till läkaren påverkad (av sub). Men jag ska påpeka det värsta med abstinensen, förutom frossan och myrkrypen - att livslusten blir så gott som väck första månaden. "Hur ska jag klara detta? Det går inte att övertala sig själv att gå upp på morgonen för att gå till skolan, ha motivation nog att fylla i viktiga papper. Trots att jag använder mig av mycket KBT-relaterat self-talk, mycket hämtat från NA, så går det inte. Jag ligger bara i soffan och får liggsår och magrar. Jag vill kunna fortsätta med skolan och träningen (går på gym 3 ggr/veckan". Jag använde citationstecken, för det är så jag tänkt lägga fram det för läkaren. Han fattar garanterat vinken, och antingen får jag nåt eller inte.

Annars har jag under dessa seriösa försök, särskilt på senaste, börjat äta sertralin som jag har liggandes hemma. Men det tar tid att verka, minst en vecka för noterbar effekt för mig. Så jag har lagt av med dessa så fort jag klivit på igen (försökt sluta fler än tre gånger, men som sagt, om de försöken var seriösa, så är detta superseriöst.)

Tack för svaret min vän! Betyder mycket, och det känns som att jag mer större självförtroende nu kan be om hjälp. Tack.
Citera
2015-01-15, 12:45
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Catapresan heter numera Arkamin inom den svenska sjukvården och är det du ska ha vid opiat-at, Inderal är bättre mot benzo-at som föregående skrev.

Det kanske förklarar varför jag upplevde Inderal så bra på behandlingshemmet. Gick ju även på benso (Xanor)-nedtrappning. Det var inget jag var beroende av innan, utan det skrevs ut som praxis, också, vid opioidavtändning. Tack för ditt svar!
Citera
2015-01-20, 09:07
Medlem
Tropexs avatar
Idag kl 15.00 är det dags för läkarbesöket. Nån som har några tips hur jag eventuellt kan få nåt mot orkeslösheten? Tänkte Lyrica eller Gabapentin: ett recept som sträcker sig ~2-3 veckor. Har massor att stå i: skola, sen umgänge och familj. Klarar inte av att tända av nu utan behöver nåt som håller mig igång, tar mig upp på morgonen. Andra mediciner, eller tips hur jag kan få någon av de nämnda i detta inlägg utskrivna?

Tack i förväg för svar!
Citera
2015-01-20, 09:20
Medlem
Spliffmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Idag kl 15.00 är det dags för läkarbesöket. Nån som har några tips hur jag eventuellt kan få nåt mot orkeslösheten? Tänkte Lyrica eller Gabapentin: ett recept som sträcker sig ~2-3 veckor. Har massor att stå i: skola, sen umgänge och familj. Klarar inte av att tända av nu utan behöver nåt som håller mig igång, tar mig upp på morgonen. Andra mediciner, eller tips hur jag kan få någon av de nämnda i detta inlägg utskrivna?

Tack i förväg för svar!

Inte ett skit, nyttig mat, träning och vila.. du måste sluta ta tabletter mot allt.

Ja orkeslösheten är jobbigt men försök inte lura i mig att om ditt liv stod på spel så skulle du inte kunna ta dig till gymmet. Eller jogga 10 minuter.. pumpa dina armar med 2 liters vattenflaskor i hemmet, prova det och se hur det påverkar dig. Du behöver naturlig endorfinstimulans... Glöm Lyrica, det jävla rävgiftet borde aldrig ha uppfunnits.

DET FINNS ALDRIG ETT BRA LÄGE ATT TÄNDA AV PÅ... Du får väl säga att du fått influensa eller nåt medans du bygger upp dig själv igen?

Lycka till
Citera
2015-01-21, 10:32
Medlem
Spliffmeisters avatar
Hur går det kämpen?
Citera
2015-01-22, 10:03
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Hur går det kämpen?

Det går bra. Tog sista dosen igårkväll, ca 1 mg. Så är mest lite morgonfrusen nu. Kom bra överrens med läkaren på öppenvården, fick 5 mediciner ordinerade: Mirtazapin, Desentol, Atarax: samt Catapresan och Inderal, men dessa måste jag hämta vid behov p.g.a att dom på öppenvården har dom restriktionerna: ska jag få dessa, och särskilt i kombination, måste jag samtidigt kunna kontrollera blodtryck och puls. Det kan jag göra dygnet runt genom TNE (tillnyktringsenheten) på sjukhuset här.

Provade Mirtazapin redan för två dagar sen, påverkad av sub, men 30 mg fungerade jättebra till sömnen så är tveksam till att hämta ut Desentol och Atarax. Ikväll, och särskilt helgen, blir väl ett litet "sanningens ögonblick" för hur bra Mirtazapinen fungerar. Catapresan ska jag nog gå och hämta ut idag på öppenvården, medan Inderal kan spela en större roll under avtändningens senare fas (efter dag 9-10).

Tack för att du fråga någon som kan kommentera Desentol? Atarax i större mängder, funkar det mot ångest? Fick 100 utskrivna.

PS. Läste ditt tidigare inlägg och gym har jag kört sedan 2-3 veckor... planerar att fortsätta med det och hoppas Catapresan dämpar de värsta fysiska effekterna av ATn.

/Tropex

Edit: Mirtazapin fungerar även jävligt bra på aptiten, hoppas de gör det under ATn också. Uppdaterar
Senast redigerad av Tropex 2015-01-22 kl. 10:06.
Citera
2015-01-23, 10:37
Medlem
Tropexs avatar
Dag 1. Hade en falsk start igår. Jag hade tydligen sparat en lina suboxone som jag intog ca 13.00. 0.5 mg.

Känner frossa som kommer ibland, muskelsvaghet/obalans samt ångest som kommer och går. Smått skakig, kan råka skriva dubbla bokstäver på tangentbordet eller missa ibland. Har ingen aptit och kunde inte gå till skolan idag - hade inte motivation nog. Dag 1 är alltid värst på det sättet att, symptomen kommer som en smäll och det är känslomässigt jobbigt då man inte har nåt att "kliva på". Har använt Microlax för att rensa tarmen och åt nyss 4 st Dimor. Hoppas det får ner symptomen något.

Ska till öppenvården och be om en ranson Catpresan över helgen. Ikväll blir det lite alkohol, i måttliga mängder och lugna omständigheter.
Citera
2015-01-23, 19:07
Medlem
Tropexs avatar
Uppdatering:

Nu känns både jag och hjälpmedelsarsenalen bra. Fick tag i 5 iktorivil, åt 2 direkt (är inte särskilt mottaglig för just ikto). Frossan kvarstod men den gör inte längre lika "ont", är inte lika besvärlig. Hämtade även ut catapresan på TNE här, och dom erbjöd Inderal också, trots att det inte stod i journalen eller att jag frågade sa till dom att jag ätit 1 ikto idag, och att jag inte skulle ta nån catapresan idag. Tog dock en ändå ca 16.00(behöver annars två), tre timmar efter ikton. Det var okej, jag överlevde. Tog nu 19.00 en till då jag känner att den första börjar släppa. Tänkte ta en till kvällen, men iom att jag ska ta Mirtazepin 30 mg, och 2-3 starköl innan så behövs nog inte catapresan - kan bli farligt t.o.m.

Hade tänkt att ge bort mitt lager till en jag kan lita på. Ska be denne gömma ikton och skriva och komma överrens om ett schema då jag får hämta medicinen. Tänkte

Lördag: 1 ikto, 3 catapresan/1 per gång.
Söndag: Samma
Måndag: 3 ikto (behöver stark ångestdämpning då, då jag behöver ringa jobbiga samtal samt att jag kommer vara som sjukast ungefär då.

Sen kör jag på catapresan och inderal, dimor vid behov men inte mer än 8st (16 mg) per dag.

Edit: Även lite röka för ikväll

Edit2: Har även haft sub framför mig obevakat idag samt träffat kranen. Kändes tufft, men helt klart hanterbart. Det är bara vänja sig så länge jag är kvar i stan. Känns bra den här gången
Senast redigerad av Tropex 2015-01-23 kl. 19:11.
Citera
2015-01-23, 20:49
Medlem
h0rigs avatar
Har läst igenom tråden men hittar inget om vilka doser du har legat på? Är lite dimmig i skallen så kan ha missat det.

Ska tända av på subutex nästa vecka, dock på väldigt låga doser så vet inte om det går att jämföra.

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in