2015-01-14, 14:22
Medlem
Drapåtrissors avatar
I sin bok Starmus varnar geniet för att försöka dela Higgs Boson (även kallad gudspartikeln) då det kan skapa ett vacuum som med ljusets hastighet skulle kunna utplåna hela universum. Nu är väl risken minimal då det skulle krävas en accelerator som sträckte sig flera varv runt jordklotet men tanken svindlar ändå. Så rent kosmiskt är väl inte ljusets hastighet särskilt snabbt så processen skulle väl isf ta nästan en oändlig tid då ingen vet hur stort universum är. Men naturligtvis skulle vi här själva i händelsens centrum inte ens hinna reagera innan vi försvann. Så då kommer den naturliga frågan? Vart all materia tar vägen och hur omvandlas den i ett vacuum om det otroliga skulle inträffa rent teoretiskt?
Citera
2015-01-14, 14:39
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
I sin bok Starmus varnar geniet för att försöka dela Higgs Boson (även kallad gudspartikeln) då det kan skapa ett vacuum som med ljusets hastighet skulle kunna utplåna hela universum. Nu är väl risken minimal då det skulle krävas en accelerator som sträckte sig flera varv runt jordklotet men tanken svindlar ändå. Så rent kosmiskt är väl inte ljusets hastighet särskilt snabbt så processen skulle väl isf ta nästan en oändlig tid då ingen vet hur stort universum är. Men naturligtvis skulle vi här själva i händelsens centrum inte ens hinna reagera innan vi försvann. Så då kommer den naturliga frågan? Vart all materia tar vägen och hur omvandlas den i ett vacuum om det otroliga skulle inträffa rent teoretiskt?

Chansar på att fission av en Higgs-boson skulle frigöra nog med energi för att starta en kedjereaktion som omvandlar all materia till ren energi, och att vakuumet som omtalas är vad som blir kvar efter kedjereaktionen.
Citera
2015-01-14, 14:56
Medlem
yggdrazils avatar
Njae, det har jag svårt att tro. De reaktioner vi människor kan åstadkomma händer hela tiden, exempelvis runt galaxer. Hade detta varit möjligt hade det hänt för ett bra tag sedan.

Har du fått detta direkt från boken eller har du (utan att ge källa) tagit idén från någon vetenskapsjournalist? De brukar skriva lite vad de vill.
Citera
2015-01-14, 15:08
Medlem
Drapåtrissors avatar
Nej har inte läst själva boken men tagit del av en del intressanta artiklar om ämnet på både svenska och engelska. Bara att googla.
Citera
2015-01-14, 15:13
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Nej har inte läst själva boken men tagit del av en del intressanta artiklar om ämnet på både svenska och engelska. Bara att googla.
Jo, jag gjorde det. Nu vet jag väl inte vem eller vilka som är trovärdigast (eller hur trovärdiga de trovärdigaste egentligen är) men det första jag hittade påpekade det jag sa, och påpekade att han inte riktigt säger det som folk har reagerat på, att det handlar om Higgspotentialet snarare än Higgsbosonen.
Citera
2015-01-14, 16:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tror att Hawking har rätt. Idén är dock inte ny. En variant finns beskriven i denna sfbok
http://en.wikipedia.org/wiki/Schild%27s_Ladder

Scenariot att vakuum skulle kunna hitta ett lägre energitillstånd är inte bara en framtida spekulation, utan det har enligt inflationsteorin, som ännu är den dominerande inom kosmologin, redan hänt minst en gång sedan big bang.

Om man arbetar med fält som skapar sådant som massa, rum och tid så händer givetvis saker med massa, rum och tid.

En annan process man skulle kunna testa är att skapa en ny big bang lokalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in