2015-01-14, 12:58
Medlem
Leskys avatar
Jag behöver tips på sömnmedicin

Följande preparat använder jag redan och de har slutat fungera:

Mirtazapin - äter det varje kväll men den sederande effekten är borta
Propavan - äter det varannan kväll 50 MG men den sederande effekten är borta. Har även testat 100 MG men ingenting händer.
Circadin - äter det varje kväll men den sederande effekten är borta
Imovane - äter det från och till men kan bara äta den var 4:e eller 5:e dag om man inte vill bygga upp tolerans och sedan sova ännu sämre när man ska sluta med den.

Varför har samtliga preparat ovan slutat fungera?

Melatonin från USA och England 3 MG fungerar inte heller. Har även prövat Atarax 100 MG för att vissa säger sig bli sömniga av det men det har ingen som helst effekt på mig

Vad finns det jag kan pröva? Benzo är inte aktuellt för dels vägrar läkaren att skriva ut det och dessutom bygger man ju upp tolerans osv - det blir bara en temporär lösning för att sedan göra allt värre när man måste sluta!

Håller på att bli galen, lägger mig vid 22.00 och ligger klarvaken mer eller mindre till 06.00 på morgonen då jag slumrar in och sover oroligt och uselt till ungefär 09.00 då jag blir klarvaken igen.

Är så förbannat trött på det här....
Senast redigerad av Lesky 2015-01-14 kl. 13:01.
Citera
2015-01-14, 13:21
Medlem
Croissants avatar
Theralen och Stillnoct finns också som fortfarande uppfyller dina och läkarens kriterier.

Kan väl varva stillnoct och imovane varannan gång vid större behov för att minska tolerans och ta theralen varje kväll ett litet tag.

Lergigan och atarax är för verkningslösa för dig om de skulle komma på tal.
Citera
2015-01-14, 13:36
Medlem
Drinkycrows avatar
Du kanske ska ta en annan approach. Rök en tung joint innan du lägger dig?

Om jag verkligen vill däcka så smular jag ner en valium i jointen.

Annars vet jag inte. Har tyvärr själv inte jättelätt att sova och har varit vaken ett par dagar nu.
Citera
2015-01-14, 14:59
Medlem
Loquitas avatar
Jag har käkat imovane i flera år. Effekten har aldrig försvunnit!
Citera
2015-01-14, 15:08
Medlem
Leskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loquita
Jag har käkat imovane i flera år. Effekten har aldrig försvunnit!

Skojar du? Har du stått på samma dos i flera år utan att få minskad effekt? Är det verkligen möjligt för ett benzo-släktat preparat? Vad är det för dos du står på?
Citera
2015-01-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesky
Skojar du? Har du stått på samma dos i flera år utan att få minskad effekt? Är det verkligen möjligt för ett benzo-släktat preparat? Vad är det för dos du står på?
Flytande theralen är onämnt, nu mår man förvisso som en skit tills preparatet fullständigt bryts ner i kroppen, men det är väl sekundärt? Man däckar i princip av det utan hypnotiska symptom.
Angående Z-analoger så är det möjligt att käka dem lång tid utan att trappa upp, såvida man är nöjd i sömnen, du vet ... vissa behöver inte 100% dygnet runt hjälp att sova men käkat skiten ändå, utan att de vet så har dem blivit "hooked" och kör på det av gammal vana...
Citera
2015-01-14, 18:35
Medlem
Vad har du för sängtider (då du ligger, men inte nödvändigtvis sover)?
Vilka tider brukar du sova?
Sover du på dagen ibland?
Har du någon kroppslig sjukdom? (T ex övervikt, hormonrubbningar, smärta...)
Har du någon psykisk sjukdom/störning? (T ex ADHD, beroendeproblem...)
Snarkar du mkt?
Brukar du ha huvudvärk?
Pinkar du på nätterna?
Är du dagtrött?
Utsätts du för dagsljus?
Utsätts du för starkt ljus på nätterna?
Koffein, tobak, alkohol, narkotika, "nätdroger" och andra stimulantia?

Dessa frågor är lämpliga startfrågor. Läs om sömnhygien. Motion kan rekommenderas. Tag med dina svar till läkaren och lycka till!
Citera
2015-01-14, 20:12
Medlem
Citat:
Jag behöver tips på sömnmedicin

Det låter ju som du provat det mesta. Det enda jag kan tipsa om är isåfall ett bolltäcke eller kedjetäcke, det kan hjälpa en att sova. Eller spikmatta. Detta använder jag själv och det hjälper mig att somna.
Citera
2015-01-14, 20:14
Medlem
Citat:

Hm... jag har också tagit imovane i flera år och har fortfarande bra effekt, har bara gått upp i dos från 5 mg till 7,5, men jag behöver aldrig ta mer än 15 mg, en dos jag har haft nu drygt två år. Tar dem nästan varje kväll.

Det gäller även mina sobril och xanor. Men det kanske beror på hur ofta man tar dem, jag har ingen stående dos utan bara vid behov.
Citera
2015-01-14, 21:05
Medlem
lithionits avatar
tror att theralen eller en låg dos quetiapin/seroquel kan vara värt att pröva.
Citera
2015-01-17, 20:45
Medlem
Loquitas avatar
Citat:

Sorry för sent svar..
Ja, jag har alltid stått på 7,5 mg utan att behövt höja. Faktiskt jäkligt skönt att de ff fungerar för jag har provat att sova utan imovanen men det fungerar ju inte, så nog är jag beroende alltid..
Citera
2015-01-17, 22:50
Medlem
cdxz11s avatar
Läst att amitriptylin fungerar bra för sömnbesvär för många, själv prövat ett par gånger (ej använt det dagligen/regelbundet) och man somnar som en stock och sover genom hela natten.
Senast redigerad av cdxz11 2015-01-17 kl. 22:56.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in