Hej!
Jag ska läggas in på en "beroendeklinik" då jag ska byta ut ketogan + oxycontin mot metadon. Jag är smärtpatient och är kroniskt svårt sjuk, dom vill byta till något mer långtidsverkande som man kan använda i många år då ketogan är en korttidsbehandling och ger mer skador än metadonet gör (hormoner, tarm och organ-påverkan osv.)
Min smärtläkare vill då lägga in mig och detta tar några veckor. Det är metadonprogrammet fast för smärtpatienter.
Jag undrar nu hur detta funkar när man ligger inne...hur byter dom ut detta? Ger man intravenöst eller i tabletter i början? Hur ser behandlingen ut? Vad gör man dag ut och dag in (har ju svår smärta så måste vila mycket men man kan ju inte göra det hela tiden), hur vet man om man får rätt dos? Säger jag själv till om det inte hjälper och måste höja dosen? Kommer jag få abstinens? Enligt min läkare ska metadonen räcka mot abstinensen, stämmer det? Kan ni berätta lite om era erfarenheter och hur det allmänt går till när man ligger inne och ska gå över till metadon? Flera veckor på sjukhus är ju aldrig kul..uppskattar era svar!
PS. Vet inte om detta hamnat i rätt forum men annars får MOD flytta tråden!