Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-01-13, 12:09
Medlem
AnnaKindbergBatras avatar
behövs antivirus på macbooken??

avira är ju gratis till mac så ska man skaffa det eller e det onödigt?
Citera
2015-01-13, 13:53
Medlem
torrenttobbes avatar
Nej du behöver inget antivirus. Du kan surfa lugnt på vad fan som helst
Citera
2015-01-13, 17:40
Medlem
BadAtFifas avatar
vad jag har förstått och läst mig till är det mindre chans att få virus på en mac, men det är inte helt riskfritt att inte ha ett antivirus. har jag fel?!
Citera
2015-01-13, 18:23
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAtFifa
vad jag har förstått och läst mig till är det mindre chans att få virus på en mac, men det är inte helt riskfritt att inte ha ett antivirus. har jag fel?!
Risken är så liten att det inte är något att bry sig som alls. Avinstallera Flash och Java om du är paranoid, och surfa med Chrome och dess inbyggda Flash.
Citera
2015-01-14, 12:29
Medlem
parskis avatar
Undvik crapware och att köra kommandon du inte vet vad de gör i terminalen så klarar du dig utan antivirus. Använd HTTPS där det går så kanske du klarar dig från andra angrepp också.
Citera
2015-01-14, 14:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Risken är så liten att det inte är något att bry sig som alls. Avinstallera Flash och Java om du är paranoid, och surfa med Chrome och dess inbyggda Flash.
Nu blir väl funktionelliteten på nätet påverkad om man tar bort Java. Då känns det enklare att installera ett antivirus.
Citera
2015-01-14, 14:43
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nu blir väl funktionelliteten på nätet påverkad om man tar bort Java. Då känns det enklare att installera ett antivirus.
Det är 2015 nu. Hur många sidor använder Java nu, förutom Runescape?

Sen är ju antivirus större bovar när det gäller resurser än virusen de ska ta bort i många fall.
Citera
2015-02-04, 14:09
Medlem
tzjs avatar
Inte kivas pojkar.
Offtopic raderat.
/moderator
Citera
2015-02-04, 14:16
Medlem
Nej TS du behöver inget virus program.
Ställ in i säkerhetsinställningar att du bara kan installera från App Store eller registrerade utvecklare,sätt på brandväggen. Installera inte tillägg till Safari från var som helst.
Då är du säker.
Citera
2015-02-04, 18:10
Medlem
Littons avatar
Nej, OS X fodrar inget antivirusprogram.

Men om du arbetar i en blandad miljö så är det bäst att du kollar filer som ska delas med Windows. För detta finns ClamXav.
Citera
2015-02-05, 00:40
Medlem
bradofts avatar
Jag håller faktiskt inte med. Varit med i gamet så länge jag kan minnas och det är faktiskt tid att ta till antivirus.

Visst, det är en liten risk att du/någon råkar på ett virus men det händer. Om man kör virtual machine säger väl saken sig självt att det behövs. Men åsidosätt att du gör så varför inte vara på den säkra sidan?

Avast och Sophos är gratis och ledande i branschen. Använt båda och kan rekommendera vilket som. Håll ditt OS uppgraderat i den takt nya operativsuppdateringar släpps för allmänheten. Inkludera då även ett extra skydd.
Citera
2015-02-05, 07:03
Moderator
Rassas avatar
Än så länge är det knappast nödvändigt med antivirusprogram på Macen, om man är normalt försiktig. Det värsta jag har sett hända även den mest vårdslösa Macanvändare, som laddar ner allt som går, är malware i webläsarna som oftast går att få bort med Adware Medic eller genom att plocka bort filerna manuellt.

På ett flertal Macar har jag avinstallerat antivirusprogram som gjort datorn seg och konstig. Om man sitter i blandad miljö med Windows och Macar och byter filer mellan plattformarna så kan det vara motiverat med antivirus program även på Macen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in