2015-01-12, 23:43
Bannlyst
Jag har märkt att det här ämnet ofta lockar till skratt bland folk som inte är judemedvetna eftersom de verkar tycka att det är befängt att judar skulle ha något inflytande i ett så exotiskt och avlägset land, men faktum är att judar har en mycket lång historia i Kina, och om man tar en närmare titt på några av landets värsta händelser, som till exempel opiumkrigen och den kommunistiska revolutionen, så upptäcker man att judar var inblandade.

Låt oss börja med Wikipedia-artikeln History of the Jews in China:
Citat:
Jews and Judaism in China have had a long history. Jewish settlers are documented in China as early as the 7th or 8th century CE. Relatively isolated communities developed through the Tang and Song Dynasties (7th to 12th centuries CE) all the way through the Qing Dynasty (19th century), most notably in the Kaifeng Jews (the term "Chinese Jews" is often used in a restricted sense to refer to these communities).
Citat:
In the 19th and early 20th centuries, Jewish merchants from around the world began to trade in Chinese ports, particularly in the commercial centers of Hong Kong, which was for a time a British colony, Shanghai (the International Settlement and French Concession), and Harbin (the Trans-Siberian Railway). In the first half of the 20th century, thousands of Jewish refugees escaping from the 1917 Russian Revolution and the Holocaust in Europe arrived in China.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_in_China

Några av de viktigaste av dessa judiska köpmän ("Jewish merchants") var den genomruttna Sassoon-familjen som dominerade den skamliga opiumhandeln som ledde till ett utbrett missbruk bland kineser. På svenska Wikipedia beskrivs det som "kanske det första storskaliga narkotikamissbruket i historien", och det ledde till flera krig (de så kallade opiumkrigen) – och judar är ansvariga:
Citat:
The Sassoon family is a famous family of Iraqi Jewish descent and international renown.
Citat:
one of the wealthiest families in the world, with a merchant empire spanning the continent of Asia.[1]
Citat:
The Sassoon family was heavily involved in the shipping and opium production industry in China and India.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sassoon_family

Låt oss nu gå över till judarna som hjälpte – och fortsätter att hjälpa – de kinesiska kommunisterna som orsakade ett enormt lidande för otaliga kineser, och viktigast av allt, för kinesernas grannfolk tibetanerna som utsattes för folkmord.

Här har vi Sidney Rittenberg som var en nära medarbetare till den otroligt ondskefulle folkmördaren Mao Tse Tung:
Citat:
Sidney Rittenberg (Chinese: 李敦白; pinyin: Lǐ Dūnbái; born August 14, 1921) is an American journalist, scholar, and Chinese linguist who lived in China from 1944 to 1979. He worked closely with People's Republic of China (PRC) founder Mao Zedong, military leader Zhu De, statesman Zhou Enlai, and other leaders of the Chinese Communist Party (CCP) during the war, and was with these central Communist leaders at Yan'an. He witnessed first-hand much of what occurred at upper levels of the CCP and knew many of its leaders personally.
Citat:
Rittenberg was born into a Jewish family in Charleston, South Carolina
http://en.wikipedia.org/wiki/Sidney_Rittenberg

Sedan har vi Solomon Adler:
Citat:
Solomon Adler (August 6, 1909 — August 4, 1994) was an economist who worked in the U. S. Treasury Department, serving as Treasury representative in China during World War II. He was identified by Whittaker Chambers and Elizabeth Bentley as a Soviet intelligence source and resigned from the Treasury Department in 1950. After several years teaching at Cambridge University in England, he returned to China in the 1950s and was a resident there from the 1960s until his death, working as a translator, economic advisor, and possibly with the Central External Liaison Department, a Chinese intelligence agency.
Citat:
Solomon Adler was the fifth of ten children; the oldest was Saul Adler, who became a well-known Israeli parasitologist.[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/Solomon_Adler

"Intelligence source" är en eufemism för spion. Japp, juden Adler förrådde sitt värdland, precis som judarna Harry Dexter White, Jacob Golos, Victor Perlo, Nathan Gregory Silvermaster, Henry Samuel Magdoff, Julius Rosenberg, Ethel Greenglass Rosenberg, David Greenglass, Elizabeth Zarubina, Nathaniel Weyl, Bill Weisband, Morton Sobell, Harry Gold, Arnon Milchan, Jonathan Pollard och många, många fler.

Sedan har vi Israel Epstein som var en ganska högt uppsatt medlem i det kinesiska kommunistpartiet:
Citat:
Israel Epstein (20 April 1915 – 26 May 2005 Chinese: 伊斯雷尔•爱泼斯坦; pinyin: Yīsīléi'ěr Àipōsītǎn; Russian: Израиль Эпштейн) was a naturalized Chinese journalist and author. He was one of the few foreign-born Chinese citizens of non-Chinese origin to become a member of the Communist Party of China.
Citat:
His father had been imprisoned by the authorities of czarist Russia for leading a labor uprising and his mother had been exiled to Siberia.
Citat:
Israel Epstein was elected as a member of the Standing Committee of the National Committee of the Chinese People's Political Consultative Conference, an advisory body, in 1983.
Citat:
During his life, Israel Epstein was honored by Zhou Enlai, Mao Zedong, Deng Xiaoping, Jiang Zemin, and Hu Jintao. His funeral was held at the Babaoshan Cemetery for Revolutionaries, in Shijingshan District, Beijing on 3 June 2005 at 9:30 A.M. The ceremony was attended by many officials, among them President Hu Jintao, Premier Wen Jiabao, as well as Politburo Standing Committee members Jia Qinglin and Li Changchun.
http://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Epstein

Notera att Epsteins far hetsade mot sitt värdland, vilket är typiskt för judar. I stället för att visa respekt för sina värdländer så attackerar de dem. Tyskland, USA, Turkiet, Ryssland… Det är alltid samma sak.

Resten av trådstarten får inte plats här så den kommer i nästa inlägg.
Citera
2015-01-12, 23:48
Bannlyst
Och så har vi Sidney Shapiro:
Citat:
Sidney Shapiro (Chinese: 沙博理; pinyin: Shā Bólǐ) (born December 23, 1915) is an American-born Chinese author and translator who has lived in China since 1947. Born in Brooklyn, New York, he is of Jewish ethnicity. He resides in Beijing, and is a member of the Chinese People's Political Consultative Council. He is one of very few naturalized citizens of the PRC.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sidney_Shapiro

Och George Sokolsky:
Citat:
George Ephraim Sokolsky (1893–1962) was a weekly radio broadcaster for the National Association of Manufacturers and a columnist for The New York Herald Tribune, who later switched to The New York Sun and other Hearst newspapers.
Citat:
Son of a Russian émigré rabbi, Sokolsky was born in Utica, N.Y.
Citat:
Sokolsky became political adviser and friend to Sun Yat-sen, and wrote for his English-language Shanghai Gazette.
http://en.wikipedia.org/wiki/George_Sokolsky

Och Two-Gun Cohen:
Citat:
Morris Abraham "Two-Gun" Cohen (1887–1970) was a British and Canadian adventurer of Jewish origin who became aide-de-camp to Sun Yat-sen and a major-general in the Chinese National Revolutionary Army.
Citat:
His standing as a loyal aide to Sun Yat-sen helped him maintain good relations with both Kuomintang and Chinese Communist leaders, and he soon was able to arrange consulting jobs with Vickers (planes), Rolls Royce (engines) and Decca Radar. His last visit to China was during the start of the Cultural Revolution as an honoured guest of Zhou Enlai.
http://en.wikipedia.org/wiki/Morris_Cohen_(adventurer)

Och Robert Lawrence Kuhn:
Citat:
Robert Lawrence Kuhn (born 1944) is an international corporate strategist, investment banker, and public intellectual. He has a doctorate in brain research and is the author or editor of over 25 books, he is a long-time adviser to China's leaders and the Chinese government; adviser to multinational corporations on China strategies and transactions; and a frequent commentator on business, finance, and China (he is a columnist for China Daily and South China Morning Post and he appears regularly on the BBC, China Central Television and other major media). For over 20 years, he has worked with China’s senior leaders, advising on economic policy, science and technology, media and culture, Sino-American relations, and international communications.
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Lawrence_Kuhn

Detta är anmärkningsvärt därför att kommunismen är en judisk skapelse, judiska kommunister mördade otaliga östeuropéer under 1900-talets första halva, judiska kommunister hjälpte negerterroristen Nelson Mandela till makten i Sydafrika vilket resulterade i massmord på vita, och i den här tråden ser vi att de även var inblandade i de kinesiska kommunisternas vidrigheter.

Det jag undrar är: hur många av er kände till att judar var inblandade i opiumkrigen och Kinas kommunistiska revolution? Tycker ni inte att det är anmärkningsvärt att "västerländska" judar, som utgör en mycket liten minoritet i västländerna, hade/har så mycket inflytande i Kina, precis som i så många andra länder? Finns det ett mönster eller är det endast ett sammanträffande? Jag är intresserad av era synpunkter, kära Flashback-användare.
Citera
2015-01-12, 23:50
Medlem
Reichsfurers avatar

Tack för en fantastiskt arbete med både källor, fakta och dokumentation.

Väldigt intressant att läsa in detaljerade i en sådan värld där majoriteten har ingen aning om att det finns.
Citera
2015-01-13, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsfurer

Tack för en fantastiskt arbete med både källor, fakta och dokumentation.
Det glädjer mig att du uppskattar min tråd.
Citat:
Väldigt intressant att läsa in detaljerade i en sådan värld där majoriteten har ingen aning om att det finns.
Ja, de flesta har ingen aning om att judar var inblandade i opiumkrigen och Kinas kommunistiska revolution, och jag vill att folk frågar sig varför det är så.

(Svar: det beror på judisk mediekontroll.)
Citera
2015-01-13, 09:47
Medlem
bernad_laws avatar
Passar bättre i historia, jag skickar tråden dit denna gång men se till att posta i rätt forumdel nästa gång.

Politik - Utrikes --> Historia
/Moderator
Citera
2015-01-13, 14:41
Medlem
Jo, opiumhandelns natur kände vi till. Det hade varit intressant att undersöka Hong Kong och Macau. Inte för att kineserna själva inte är intressemänniskor.

Ny kronprins, men Facebook är väl fortfarande blockat i Kina?
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2147036/Mark-Zuckerberg-marries-Priscilla-Chan-secret-day-104bn-Facebook-IPO.html
Citera
2015-01-13, 17:13
Medlem
Mycket roligt att finna fler sökare av kunskap. Själv har jag börjat på en nätbok kaosbalagan.wordpress.com och insett att varje detalj kräver mycket arbete. Du har hjälpt mig med en detalj - Kina.

Målsättningen med boken är att bli ett alternativ för elever och studenter i Sverige. Tror den äldre generationen är alltför indoktrinerad och manipulerad av juden.

Förhoppningsvis kan vi få ett fruktbart samarbete.
Citera
2015-01-13, 17:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folklorist
...

Några av de viktigaste av dessa judiska köpmän ("Jewish merchants") var den genomruttna Sassoon-familjen som dominerade den skamliga opiumhandeln som ledde till ett utbrett missbruk bland kineser. På svenska Wikipedia beskrivs det som "kanske det första storskaliga narkotikamissbruket i historien", och det ledde till flera krig (de så kallade opiumkrigen) – och judar är ansvariga:

...
Menar du att judar var skyldiga till opiummissbruket eller till opiumkrigen eller både och?

1. Om du bara menar att de var skyldiga till opiummissbruket men inte krigen, hur stor del av totala opiumhandeln stod de för i så fall?

2. Om du anser att de var skyldiga till krigen, hur var händelsekedjan som ledde fram till krig och hur påverkade judarna dessa skeenden?

3. Om judar var skyldiga till både missbruket och krigen, anser du att de medvetet önskade och verkade för krig och på vilket sätt skulle det gynna deras intressen?
Citera
2015-01-13, 23:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag ser att min fråga 1. här ovan var omotiverat exkluderande. Deras skuld till missbruket är ju en fråga för sig oavsett krig eller ej. Då omformulerar jag den till:

1. Om du menar att de var skyldiga till opiummissbruket, hur stor del av totala opiumhandeln stod de för i så fall?
Citera
2015-01-14, 09:42
Medlem
När det gäller Kina är jag mycket nyfiken på hur judarnas inflytande har yttrat sig och yttrar sig i Kina.

Bankerna: Jag vet att "Edmond De Rothschild Bank, ett dotterbolag till Europas Edmond De Rothschilds bankgrupp i Frankrike, blir den första utländska privata bank som erhåller tillstånd, av China Banking Regulatory Commission, att verka på Kinas finansiella marknad". Frågan är vilka mer finanshus har kineserna släppt in?

Honkong: Vilken roll spelade judarna för protesterna i Honkong? Hur finansierades dessa protester?

CCP: Vilka positioner har judarna i kinas kommunistiska parti idag?

Media: Hur yttrar sig det judiska inflytandet på media i Kina?

Några frågor vars svar vore av utomordentligt stort intresse att förmedla till den svenska allmänheten. Svar som jag gärna infogar i nätboken https://kaosbalagan.wordpress.com/

Ps: På bokens första sida finns en länk till en pdf i vars slut jag indikerar framtida avsnitt.
Citera
2015-01-14, 22:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husbocken1
När det gäller Kina är jag mycket nyfiken på hur judarnas inflytande har yttrat sig och yttrar sig i Kina.

Bankerna: Jag vet att "Edmond De Rothschild Bank, ett dotterbolag till Europas Edmond De Rothschilds bankgrupp i Frankrike, blir den första utländska privata bank som erhåller tillstånd, av China Banking Regulatory Commission, att verka på Kinas finansiella marknad". Frågan är vilka mer finanshus har kineserna släppt in?

Honkong: Vilken roll spelade judarna för protesterna i Honkong? Hur finansierades dessa protester?

CCP: Vilka positioner har judarna i kinas kommunistiska parti idag?

Media: Hur yttrar sig det judiska inflytandet på media i Kina?

Några frågor vars svar vore av utomordentligt stort intresse att förmedla till den svenska allmänheten. Svar som jag gärna infogar i nätboken https://kaosbalagan.wordpress.com/

Ps: På bokens första sida finns en länk till en pdf i vars slut jag indikerar framtida avsnitt.
Har du någon källa till det där med första utländska bank? Du skriver "blir", alltså futurum som om det inte redan skulle finnas utländska banker på den kinesiska marknaden.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_banks_in_China
"The China Banking Regulatory Commission (CBRC) announced on 24 December 2006 its approval for nine foreign-funded banks to start their preparatory work for setting up local corporations in China.[1][2][3][4][5] Currently, even more banks have been able to incorporate locally in China."
följt av listan med en hel drös banker.

Det verkar av den texten att döma inte som att en bank var först utan det var ett helt gäng som gavs tillstånd i samma veva för nio år sedan.

Sen får man ha ett rätt tråkigt liv om man tycker det är intressant över huvud taget...
Citera
2015-01-15, 00:07
Medlem
Citat:
kommunismen är en judisk skapelse
Marx uppfann inte kommunismen, den fanns sedan innan. Och ja, Marx var till etniciteten jude men inte troende(du kanske känner till kommunismens motstånd mot religion)

Citat:
judiska kommunister mördade otaliga östeuropéer under 1900-talets första halva
Det fanns judar bland kommunisterna, ja. Men det gör inte judar som kollektiv ansvariga för massmorden i östeuropa(kanske har du också hört talas om Stalins utrensningar på judar och andra folk)

Citat:
judar var inblandade i opiumkrigen och Kinas kommunistiska revolution? Tycker ni inte att det är anmärkningsvärt att "västerländska" judar, som utgör en mycket liten minoritet i västländerna, hade/har så mycket inflytande i Kina, precis som i så många andra länder? Finns det ett mönster eller är det endast ett sammanträffande? Jag är intresserad av era synpunkter, kära Flashback-användare.
Alltså... Med tanke på att det västerländska landet Storbritannien i hög grad var med i opiumkrigen, och det finns en del judar i Storbritannien, är det inte något anmärkningsvärt att en och annan jude även var med i händelserna. Sammantaget hade inte judarna så stort inflytande som du framställer det som. Jag tror att du bör sluta leta i ordningen: hitta en jude - hitta sammanhanget och istället: se händelsen - hitta en och annan jude. I din turordning blir uppfattningen skevare, tror mitt tips kan hjälpa dig på traven. Nu tror inte jag för fem öre att du kommer tro på mig, men det kan väl vara värt ett försök
Senast redigerad av HerrMet 2015-01-15 kl. 00:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in