2015-01-12, 16:57
Bannlyst
Nu är inte jag jätteintresserad av Power Metal, men damn Blind Guardian är faktiskt helt okej och har endel bra låtar. Jag har inte lyssnat på dem så länge, men jag fastnar snabbt för låten Mirror, Mirror och Nightfall och båda låtarna är ifrån skivan Nightfall In Middle-Earth som tydligen hyllas.

De kan dock snabbt bli lite enformiga som mycket Power Metal. I små doser är Blind Guardian bitvis riktigt bra.

Vad tycker ni om Blind Guardian? Bäst när det gäller Power Metal?
Citera
2015-01-12, 18:15
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Nu är inte jag jätteintresserad av Power Metal, men damn Blind Guardian är faktiskt helt okej och har endel bra låtar. Jag har inte lyssnat på dem så länge, men jag fastnar snabbt för låten Mirror, Mirror och Nightfall och båda låtarna är ifrån skivan Nightfall In Middle-Earth som tydligen hyllas.

De kan dock snabbt bli lite enformiga som mycket Power Metal. I små doser är Blind Guardian bitvis riktigt bra.

Vad tycker ni om Blind Guardian? Bäst när det gäller Power Metal?

Hur kan du få Blind Guardian till enformiga? Få metalband har så stor variation i sin musik utan att lämna "huvudspåret" tycker jag. Från speed metal till power metal till symfonisk och progressiv power metal. Man hör dock alltid att det är Blind Guardian. Jag gillar mest Tales From The Twilight World och Imaginations, men även alla andra skivor. Förresten så låter Hansi som en helt annan sångare om man jämför hans röst på Follow The Blind med uppföljaren Tales.

En låt från deras kommande skiva har funnits på Spotify ganska länge nu. Twilight Of The Gods heter den och den är skitbra!!
Citera
2015-01-12, 18:42
Bannlyst
Mirror och Valhalla är RIKTIGT bra låtar!
Citera
2015-01-12, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LilithSkovde
Hur kan du få Blind Guardian till enformiga? Få metalband har så stor variation i sin musik utan att lämna "huvudspåret" tycker jag. Från speed metal till power metal till symfonisk och progressiv power metal. Man hör dock alltid att det är Blind Guardian. Jag gillar mest Tales From The Twilight World och Imaginations, men även alla andra skivor. Förresten så låter Hansi som en helt annan sångare om man jämför hans röst på Follow The Blind med uppföljaren Tales.

En låt från deras kommande skiva har funnits på Spotify ganska länge nu. Twilight Of The Gods heter den och den är skitbra!!
Jag får lyssna mera på dem, lite nogrannare så kanske jag finner musiken ännu bättre.
Citera
2015-01-19, 23:18
Medlem
Nya plattan Beyond The Red Mirror ute nu.
Citera
2015-01-20, 17:21
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Nya plattan Beyond The Red Mirror ute nu.

Vad tycker du om den då?
Citera
2015-02-04, 19:44
Medlem
SmokeOns avatar
Har varit ett fan sen jag var liten. Brukar spela deras låtar på gitarren ibland.

Någon som vet varför Marcus Siepen fick heta "Magnus Armin Siepen" i den booklet som följde med till Somewhere far Beyond? Det har jag aldrig fattat och internet ger inga svar.
Citera
2015-02-04, 20:39
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Har varit ett fan sen jag var liten. Brukar spela deras låtar på gitarren ibland.

Någon som vet varför Marcus Siepen fick heta "Magnus Armin Siepen" i den booklet som följde med till Somewhere far Beyond? Det har jag aldrig fattat och internet ger inga svar.

Han kanske heter så i andranamn?
Citera
2016-06-03, 19:06
Bannlyst
Mirror, Mirror är lika episk varje gång man lyssnar på dem, älskar verkligen den låten.
Citera
2021-01-19, 14:53
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Uriah Heep inspirerade Blind Guardian och en del andra power metal-band som kom till vid den tiden. Uriah Heep var ett av de första hårdrocksbanden som hade opera-inspirerad sång med progressivt ackompanjemang. Sedan hade man sci-fi/fantasy-lyrics och det vet vi ju att Blind Guardian älskar.

Uriah Heep var definitivt mer inflytelserika än Dio men oftast är det Dio som får credits.
Citera
2021-01-19, 18:45
Medlem
Rebali179s avatar
Hur är deras skiva Nightfall In Middle Earth
Citera
2021-01-19, 18:47
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Hur är deras skiva Nightfall In Middle Earth