2015-01-12, 01:07
Medlem
Tjenare alla tvåtaktare! Har tänkt mig att köpa en 70cc cylinder till speedfighten och undrar om det är så kasst att behålla originalförgasarn till? Om jag nu väljer att göra det, kommer jag behöva gå upp mycket i munstycke och vad mer kommer behövas göras?

Undrar även nackdelarna med att behålla originalföggen
Citera
2015-01-12, 01:11
Bannlyst
Du skall investera i en ny fugge också givetvis, den blir en jävla flaskhals.

Rekommenderar starkt att du sparar barnbidraget någon månad extra och köper både ny cylinder och förgasare.
Senast redigerad av Dishwasher 2015-01-12 kl. 01:17.
Citera
2015-01-12, 01:16
Medlem
Julfascists avatar
Nackdelar? Tja, vissa motordelar kommer slitas ut snabbare och det blir bara fel. Byter du till 70cc behövs nästan garanterat större förgasare!

Min egen tumregel är alltid att drar man pluggen behövs bara ett större munstycke. Byter man till högre kubik behövs mycket andra delar som kostar på. Jag kom upp i 5 lax när jag köpte trimgrejer. Fan asså, jag borde ha nöjt mig med att bara dra pluggen
Citera
2015-01-12, 06:19
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ta först reda på hur stor förgasaren är och om cylindern är högvarvig eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Julfascist
Min egen tumregel är alltid att drar man pluggen behövs bara ett större munstycke. Byter man till högre kubik behövs mycket andra delar som kostar på.
Ser ofta människor resonera så dumt och sen köper stora förgasare som får motorn att gå sämre det är en balansgång vilken storlek man ska ha och stor förgasare har man till dragrace till exempel när motorn ska varva mycket och lämna max effekt hela tiden.
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-01-12 kl. 06:23.
Citera
2015-01-14, 12:13
Medlem
Julfascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ser ofta människor resonera så dumt och sen köper stora förgasare som får motorn att gå sämre det är en balansgång vilken storlek man ska ha och stor förgasare har man till dragrace till exempel när motorn ska varva mycket och lämna max effekt hela tiden.

Självklart är det en balansgång med samtliga delar man väljer att uppgradera.
Citera
2015-01-14, 22:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julfascist
Självklart är det en balansgång med samtliga delar man väljer att uppgradera.
En balansgång många misslyckas med, igår läste jag om en kille som tävlingstrimmade en moped med 66cc cylinder och han fick bäst resultat med 24mm förgasare, med 26mm förgasare gick motorn sämre.
Topplocksverkstan(fullständig data finns på deras hemsida) har trimmat en zündapp cs50 till över 20Hk vid motorn med 24mm förgasare, optimal förgasarstorlek beräknades till 25mm.
Har själv laborerat lite med förgasare till en 70cc och toppfarten var densamma med 12mm och 16.5mm förgasare, när jag frågade på moppeforum efter lämplig storlek tyckte majoriteten jag skulle ha 24mm och typ resten sa minst 20mm...till en motor med reedventil som bör ligga runt 18-19mm area.

I sverige råder hysteri över stora förgasare, har ts en scooter med 15mm eller 17.5mm förgasare räcker det långt till 70cc.
Citera
2015-01-26, 21:23
Medlem
Hej, det är klart att du inte måste lägga ner pengar på ny fögge. Men det hade nog varit väldigt smart att göra det xD
Men om du nu vill ha kvar din original fögge bör du antingen borra upp munstycket eller köpa större. Den kommer ju inte så jätte rent som den skulle gjort med en större fögge, men det blir inte super dåligt med original fögge om man ställer in den rätt lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in