2015-01-12, 22:57
Medlem
blazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Vet inte hur många gånger du försökt bli ren på egen hand.

Jag lyckades då aldrig med det, blev drogfri på behandlingshem. Fast bara bli drogfri ett tag är ingen lösning. Inte för mig i alla fall.

Därför krävs det så mycket mer än att bara skriva in sig och tro att nu är allt bra.

Att förbli drogfri är en livslång process. För oss som vet innerst inne att vi inte kan hantera droger (alkohol är också en drog), finns inga halvmesyrer.

Vi måste gå all in. Det gör ont överallt, men är värt det.

Så kan du det ska du givetvis försöka komma in på ett behandlingshem. Ge allt där utan eget tyckande och tänkande och fortsätt sedan därifrån till ett drogfritt liv.
Du fick mig att tänka mannen.
Jag har svikit mina anhöriga. Sårat väldigt många, vänner, familj. Varit flöddrad framför barn som ska ha MIG som förebild. Det gör ont faktiskt inombords. När jag tänker på detta inser jag fuck, att.. Skippa alla fucking genvägar. All in eller ingenting.

Jag vet efter bla kåken vad en nykter period i livet faktiskt kan få en att tänka positivt, skapa motivation och driv. Även om jag failade den gången med att vända mitt liv så känner jag nu när botten e nådd att de e dags att prova behandlingshem ett tag. Hoppas nu jag får det på fri vilja från beroendemottagningen. Ska vara ärlig och uppriktig och kriga för det.

Kärlek
Senast redigerad av blazermannen 2015-01-12 kl. 23:03.
Citera
2015-01-13, 07:34
Medlem
Det här med Benzo har oftast en orsak bakom. Tänk att vi inte kommit längre 2015.Ingen vill hålla på men det handlar
om självmedicinering.

Uppriktigt gör det ont att höra att folk inte får den hjälp dem behöver. Det kostar:-(
Citera
2015-01-13, 08:21
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Det här med Benzo har oftast en orsak bakom. Tänk att vi inte kommit längre 2015.Ingen vill hålla på men det handlar
om självmedicinering.

Uppriktigt gör det ont att höra att folk inte får den hjälp dem behöver. Det kostar:-(
Håller inte riktigt med dig där.

Visst många har väl något traumatiskt bakom sig. Men åter många, som jag själv, har egentligen inget sånt. Är så olika från fall till fall.

Detta beroende har bara blivit så, på något vis. Det ena har lett till det andra och sen har det rullat på in till tungt missbruk. Man har tappat kontrollen över sitt sätt att agera och reagera, inte insett faran i tid.

Alla människor går igenom något tragiskt eller jobbigt, men bara för det kan man inte skylla på bakomliggande problem alla gånger.

En beroende i allmänhet tjänar inget på snyfthistorier. Självömkan är ens värsta fiende.
Citera
2015-01-13, 08:43
Medlem
Citat:
Håller inte riktigt med dig där.

Visst många har väl något traumatiskt bakom sig. Men åter många, som jag själv, har egentligen inget sånt. Är så olika från fall till fall.

Detta beroende har bara blivit så, på något vis. Det ena har lett till det andra och sen har det rullat på in till tungt missbruk. Man har tappat kontrollen över sitt sätt att agera och reagera, inte insett faran i tid.

Alla människor går igenom något tragiskt eller jobbigt, men bara för det kan man inte skylla på bakomliggande problem alla gånger.

En beroende i allmänhet tjänar inget på snyfthistorier. Självömkan är ens värsta fiende.

Handlar inte om det utan att många som missbrukar benzo har en diagnos i botten. För att kunna sk.landa missbrukar man benzo. Inte alla klart men MÅNGA
Handlar oftast om ADHD eller ADD.
Citera
2015-01-13, 09:23
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violetta56
Handlar inte om det utan att många som missbrukar benzo har en diagnos i botten. För att kunna sk.landa missbrukar man benzo. Inte alla klart men MÅNGA
Handlar oftast om ADHD eller ADD.
Visst, jag har träffat mängder med alkisar/narkomaner med ADHD och liknande. Dessa känns klart överrepresenterade i beroende och missbruk.

Det är ofta tyvärr på det viset att många fastnat i beroende pga självmedicinering, som gått utom kontroll.

Dagens näthandel gör det så lätt att beställa hem stora mängder "godis", som sedan missbrukas utom kontroll. Har man hemma så tar man...

Har man väl hamnat i denna onda cirkel är det svårt att bryta sig ut. Man blir även noterad som beroende och får svårt att få ut rätt medicinering.

Många med dessa diagnoser har dock lyckats genom hårt och smärtsamt arbete lyckats bryta sitt destruktiva missbruk.
Citera
2015-01-13, 10:52
Medlem
Citat:
Visst, jag har träffat mängder med alkisar/narkomaner med ADHD och liknande. Dessa känns klart överrepresenterade i beroende och missbruk.

Det är ofta tyvärr på det viset att många fastnat i beroende pga självmedicinering, som gått utom kontroll.

Dagens näthandel gör det så lätt att beställa hem stora mängder "godis", som sedan missbrukas utom kontroll. Har man hemma så tar man...

Har man väl hamnat i denna onda cirkel är det svårt att bryta sig ut. Man blir även noterad som beroende och får svårt att få ut rätt medicinering.

Många med dessa diagnoser har dock lyckats genom hårt och smärtsamt arbete lyckats bryta sitt destruktiva missbruk.

Håller med dig här
Citera
2015-01-13, 12:54
Avslutad
Urk, jag började medicinera (enligt instruktion) med xanor som en konsekvens av biverkningarna av Ritalin. Jag till och med ifrågasatte om inte det var stor risk för beroende.

Sen tog jag massor av egna dumma besult på vägen efter det som jag inte kan skylla på någon annan, men innan jag började med xanor hade jag inte nån "smak" för benso alls.
Citera
2015-01-13, 15:30
Medlem
blazermannens avatar
Citat:

Sant att det alltid handlat om nån form av självmedicinering i alla mina missbruk.. Eller dom droger som tar bort mina "dåliga sidor" och lindrar den kroniska ångesten är de droger jag missbrukat kraftigast. Amfetamin och Benzo har jag både "självmedicinerat" och missbrukat tungt.
Men vet att det tuffa e utmaningen hela livet att vara ren o inte falla in i nånting.

Det är helheten i min missbruksmentalitet som är den tuffaste biten. Livsstilen som missbrukare. Detta har jag lärt mig nu och egentligen alltid vetat om men haft förtroende för mig själv att inte falla dit i typ horse och opiater som jag bara snuddat vid lite men när jag gjort det har det också blivit hästdoser. Allt jag kommer över ska tas i hästdoser när man "lärt sig drog". Men vid opiaterna har jag lixom hållt ribban och tänkt sålänge jag inte faller in i det e det lugnt.

Men det handlar om hela livsstilen som sagt, får acceptera mig själv som den jag är och försöka ändra hela den mentala aspekten. Men det wakeupcallet har jag fått nu och kämpat med ett tag, kan inte lova att jag aldrig kommer ta nåt igen eftersom jag är denna missbrukare jag är men mot ett nyktert liv är det jag strävar efter.
Ni har mkt rätt i att det förmodligen ligger en diagnos i botten och det har jag självklart anat hela mitt liv nån ADHD/ADD har jag helt klart. Har nästan varit så att detta har "rättfärdigat" mitt missbrukande enligt mig själv, i min hjärna.

Keep on strugglin'
Senast redigerad av blazermannen 2015-01-13 kl. 15:40.
Citera
2015-01-13, 16:56
Medlem
blazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Urk, jag började medicinera (enligt instruktion) med xanor som en konsekvens av biverkningarna av Ritalin. Jag till och med ifrågasatte om inte det var stor risk för beroende.

Sen tog jag massor av egna dumma besult på vägen efter det som jag inte kan skylla på någon annan, men innan jag började med xanor hade jag inte nån "smak" för benso alls.
då har vi gått ungefär samma bana. Snurrade in på benz i medicinskt syfte när ja märkte hur bra de va mot ATn på tjack o allmän ångest. Xanor va den som pang-bom raderade all ångest i vardagen. innan har man ju flöddrat en hel del tsm med alkohol men när jag testa det nyktert och till tjack at fick jag annan aspekt av benson.
Citera
2015-01-13, 22:23
Medlem
mjukosten78s avatar
Angående det där med självmedicinering. Jag har i princip aldrig träffat någon missbrukare som känner sig tvingad att använda för att det är så jävla skoj att dom inte kan låta bli. Nästan alla knarkar för att dom mår så jävla kasst nyktra. Det där med självmedicinering blir så lätt till ett falskt rättfärdigande.

Annars är det kul att se att du vill ta tag i saken på riktigt.
Lycka till och fortsätt uppdatera!!!
Citera
2015-01-14, 12:53
Medlem
blazermannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Angående det där med självmedicinering. Jag har i princip aldrig träffat någon missbrukare som känner sig tvingad att använda för att det är så jävla skoj att dom inte kan låta bli. Nästan alla knarkar för att dom mår så jävla kasst nyktra. Det där med självmedicinering blir så lätt till ett falskt rättfärdigande.

Annars är det kul att se att du vill ta tag i saken på riktigt.
Lycka till och fortsätt uppdatera!!!
Allt med missbruk handlar ju bara om ursäkter, så e det ju helt klart. ursäkter och falskt rättfärdigande som du säger..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in