Citat:
Ursprungligen postat av
Morfar-52
Visst, jag har träffat mängder med alkisar/narkomaner med ADHD och liknande. Dessa känns klart överrepresenterade i beroende och missbruk.
Det är ofta tyvärr på det viset att många fastnat i beroende pga självmedicinering, som gått utom kontroll.
Dagens näthandel gör det så lätt att beställa hem stora mängder "godis", som sedan missbrukas utom kontroll. Har man hemma så tar man...
Har man väl hamnat i denna onda cirkel är det svårt att bryta sig ut. Man blir även noterad som beroende och får svårt att få ut rätt medicinering.
Många med dessa diagnoser har dock lyckats genom hårt och smärtsamt arbete lyckats bryta sitt destruktiva missbruk.
Sant att det alltid handlat om nån form av självmedicinering i alla mina missbruk.. Eller dom droger som tar bort mina "dåliga sidor" och lindrar den kroniska ångesten är de droger jag missbrukat kraftigast. Amfetamin och Benzo har jag både "självmedicinerat" och missbrukat
tungt.
Men vet att det tuffa e utmaningen hela livet att vara ren o inte falla in i
nånting.
Det är helheten i min missbruksmentalitet som är den tuffaste biten. Livsstilen som missbrukare. Detta har jag lärt mig nu och egentligen alltid vetat om men haft förtroende för mig själv att inte falla dit i typ horse och opiater som jag bara snuddat vid lite men när jag gjort det har det också blivit hästdoser. Allt jag kommer över ska tas i hästdoser när man "lärt sig drog". Men vid opiaterna har jag lixom hållt ribban och tänkt sålänge jag inte faller in i det e det lugnt.
Men det handlar om hela livsstilen som sagt, får acceptera mig själv som den jag är och försöka ändra hela den mentala aspekten. Men det wakeupcallet har jag fått nu och kämpat med ett tag, kan inte lova att jag aldrig kommer ta nåt igen eftersom jag är denna missbrukare jag är men mot ett nyktert liv är det jag strävar efter.
Ni har mkt rätt i att det förmodligen ligger en diagnos i botten och det har jag självklart anat hela mitt liv nån ADHD/ADD har jag helt klart. Har nästan varit så att detta har "rättfärdigat" mitt missbrukande enligt mig själv, i min hjärna.
Keep on strugglin'