Jag har alltid tänkt på just detta. Det finns platser i Europa som är tillräckligt varma för dessa reptiler att överleva på. T.ex. i Spanien, malta, södra Grekland eller Kreta. Varför har man inte valt ut några svampmarker i större floder där de kan överleva, och planterat de i syfte att attrahera Turister osv?
Hade inte det varit hur coolt som helst? Jag är medveten om riskerna osv. men man kunde definitivt hitta isolerade platser/marker där de hade haft det svårt att förflytta sig till andra områden. Tex i slutet av sjöar som går mot hav men som har uppström med fall. Då hade de hållit till just där.
Då hade man kunnat ha everglades-liknande turer och reservat som finns i USA, Afrika och Australien. Detta är extremt populärt.
Finns det några liknande initiativ redan eller har det funnits ens några planer eller undersökningar på det över huvud taget?
Är bara väldigt intresserad av just detta.
Spanien, Malta och Grekland m.fl har rätt så bra inkomst genom solturism. Jag har svårt att se att krokodiler skulle öka andelen badare i medelhavet. Dom finns som ovanstående nämnde inte där naturligt, så det finns inte heller bytesdjur att tillgå. En och annan solstolspaxande isterbuk till tysk kanske inte gör så mycket, men krokodiler är inte nogräknade när det suger i tarmen så det blir nog lite random med födan.
Varför skulle man?
Alltid idiotiskt att plantera in djur som inte var där från början, de förstör ekosystemet.
Ta tillbaka djur som hör hemma där istället, som varg, björn, Europeisk bison, och varför inte leopard?
Det låter som en märklig idé. Det är en sak att plantera ut djur som hade kunnat bidra till köttprodukter eller ekosystemet på platsen, men vad ska krokodiler och alligatorer göra i södra Europa?