2015-01-11, 02:58
Medlem
Påverkar Mirtazapin effekten på Imovane? Om ja, förstärker eller försämrar effekten?
Citera
2015-01-11, 04:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Påverkar Mirtazapin effekten på Imovane? Om ja, förstärker eller försämrar effekten?

Nej, deras metabolisering påverkar inte varandra. Just gällande Imovane, som metaboliseras via cytokrom CYP3A4, så kan dess nivåer i blodet öka om man samtidigt intar en hämmare av detta cytokrom, t.e.x. grapefruktjos.

Dock skulle ökad "dåsighet" dagen efter kunna vara lite högre eftersom att båda preparaten kan generera dessa symptom. Den sedativa effekten skulle även kunna bli kraftigare eftersom att två olika farmakologiska faktorer påverkas som genererar trötthet.
Citera
2015-01-11, 13:43
Medlem
lithionits avatar
både medicinerna är sederande, så du får ökad sedering. Vilket är av godo om du har svårt att sova.
annars interagerar de inte alls.
Citera
2015-01-11, 14:18
Medlem
Jo jag läste det i fass, men "Sederande" betyder väl lugnande? Tänkte om Mirtazapin förstärker flumeffekten på Imovane. Sömn räknas väl inte som sederande?
Citera
2015-01-11, 15:38
Avslutad
Citat:
Jo jag läste det i fass, men "Sederande" betyder väl lugnande? Tänkte om Mirtazapin förstärker flumeffekten på Imovane. Sömn räknas väl inte som sederande?
Ja, det bör det göra. Man blir ju hög som ett hus på typ 240 mg bara Mirtazapin, men kraftigt illamående så man kräks också.
Citera
2015-01-11, 20:02
Bannlyst
Citat:

Somnolens tenderar att uppstå i samband med sedering.
Citera
2015-01-11, 21:25
Medlem
Jag förstår. Har en fråga till känns dumt att öppna en ny tråd, har precis börjat med Mirtazapin. Min läkare sa att om jag känner mig trött när jag vaknar så kan jag ta Mirtazapin lite tidigare, testa mig fram så att säga han kunde inte så bra svenska. Testade att ta den ca 3 timmar innan jag gick och la mig och kände mig inte lika trött när jag vaknade. Är detta okej eller är det för långt tid innan jag lägger mig?
Citera
2015-01-11, 23:30
Bannlyst
Citat:
Jag förstår. Har en fråga till känns dumt att öppna en ny tråd, har precis börjat med Mirtazapin. Min läkare sa att om jag känner mig trött när jag vaknar så kan jag ta Mirtazapin lite tidigare, testa mig fram så att säga han kunde inte så bra svenska. Testade att ta den ca 3 timmar innan jag gick och la mig och kände mig inte lika trött när jag vaknade. Är detta okej eller är det för långt tid innan jag lägger mig?

Det är absolut inga problem om du inte blir så pass dåsig att det påverkar motorik/sinne negativt tiden innan du går till sängs.

Vad ligger du på för dos?
Citera
2015-01-12, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Det är absolut inga problem om du inte blir så pass dåsig att det påverkar motorik/sinne negativt tiden innan du går till sängs.

Vad ligger du på för dos?
Ligger på lägsta tror jag, 15 mg. Jo jag känner mig jävligt dåsig typ 2 timmar efter jag tagit medicinen och får balansproblem och känner mig sjukt seg i musklerna etc. Haha tappade ett glas igår i golvet pga det. Så jag kanske kan ta den max 2 timmar innan jag lägger mig, så att jag slipper det. Första gåpngen jag tog tog jag precis innan jag la mig ner så.
Citera
2015-01-12, 01:05
Medlem
Hmm nu kommer denna noja över om jag inte ska byta till någon medicin man tar på morgonen istället typ Sertralin, eller Cipralex som jag haft tidigare som dock efter 6 månader gav mig sömnproblem så jag sluta med de. Cipralex funkade dock bra mot min depression. Sertralin har jag hemma. Vill ju kunna ta Imovane på kvällen och chilla men nu när jag tar denna Mirtazapin blir jag som en zombie när jag tar imovanen och sover ännu djupare... ska man fortsätta ta mirta eller byta mån tro...
Citera
2015-01-12, 01:34
Bannlyst
Citat:
Hmm nu kommer denna noja över om jag inte ska byta till någon medicin man tar på morgonen istället typ Sertralin, eller Cipralex som jag haft tidigare som dock efter 6 månader gav mig sömnproblem så jag sluta med de. Cipralex funkade dock bra mot min depression. Sertralin har jag hemma. Vill ju kunna ta Imovane på kvällen och chilla men nu när jag tar denna Mirtazapin blir jag som en zombie när jag tar imovanen och sover ännu djupare... ska man fortsätta ta mirta eller byta mån tro...

Dåsigheten brukar minska efter några veckor, dessutom kommer du stega upp i dosen (om din läkare inte är en riktig idiot) till 30-45 mg (eftersom 15 mg säkert saknar teurapeutisk effekt för depression), vilket påverkar noradrenerg aktivitet vilket kan göra en piggare.
Citera
2015-01-12, 01:46
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Den sederande effekt som Mirtazipin ger är enbart trötthet. Mot vissa former av ångest kan Mirazipin ge en lugnande effekt, just eftersom man blir trött, men mot t ex social ångest eller panikattacker är det stor sannolikhet att Mirtazipin (jag syftar på den sederande effekten, inte den långsiktigt antidepressiva) bara gör saken värre eftersom man får svårare att hantera sådan ångest när man är trött. Har man t ex mycket i tankarna och sitter hemma i soffan kan Mirtazipin fungera. Även mot bakfylleångest kan den ha bra effekt. Mirtazipin förstärker inte flumeffekten i positiv mening, den spär snarare på bensons bieffekt som är just trötthet. Du får alltså samma effekt men blir tröttare. Nu talar jag ur egen erfarenhet och drar logiska slutsatser, så jag kan inte med fullkomlig säkerhet säga att det fungerar så här. Eller? Jag är osäker.
Senast redigerad av Bisarro 2015-01-12 kl. 01:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in