Citat:
Ursprungligen postat av
lantis60
Jag jobbar ju 50%, så så svår är inte sjukdomen.
Jag fick läkaren att skriva att jag har problem även vid lättare sysslor.
Och att detta är styrkt med arbets-EKG.
Det jag är mest orolig över, är om jag får sjukersättning.
Sjukersättning bedöms inte alltid utifrån din läkares sjukintyg. Du kan mycket väl få träffa andra läkare som inte låter patienten bestämma vad som ska stå i sjukintyget. Dessutom klarar du nog ett sittande arbete om du får utslag på EKG av lättare ansträngning, för sitta hemma vid datorn klarar du?
Jag tror inte du får sjukersättning för en lättare förändring på arbetsekg. FU kommer få hitta annat jobb om du inte kan jobba på ditt nuvarande.
För att gå lite offtopic;
Jag tror du är rädd för vad ditt hjärta klarar av, vilket är otroligt vanligt vid hjärtsjukdomar. Men med rätt stöd så kommer du kunna leva ett helt vanligt liv, trots din hjärtsjukdom. Jobba, träns, handla, städs osv. Du säger inte vad det är för sjukdom, men min erfarenhet, jag är syrra, säger mig att de allra flesta kommer tillbaka bra fysiskt, det är psykiskt som är den jobbiga biten. Det värsta för ditt hjärta är att du blir livrädd för att använda det, träning är en grundförutsättning för att komma tillbaka efter tex hjärtinfarkt. Hjärtat är en muskel som behöver träning den med efter en sjukdom, precis som min rygg.