2015-01-09, 22:37
Medlem
Jag har varit sjukskriven 50% i drygt ett halvår.
Hur länge kan man få sjukpenning?
Citera
2015-01-09, 22:53
Medlem
Charlie-Whites avatar
Så länge du har en sjukdom/skada som gör att du inte kan jobba.
Citera
2015-01-09, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-White
Så länge du har en sjukdom/skada som gör att du inte kan jobba.
Ok, så det finns ingen risk att jag blir överförd till sjukersättning?
Citera
2015-01-09, 23:28
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Ok, så det finns ingen risk att jag blir överförd till sjukersättning?

Svårt att svara på men inte på många år och sjukersättning är SVÅRT att få. Det ska då vara troligt att du aldrig kan jobba heltid och det är svårt att sia om. Läs mer på försäkringskassans hemsida. Även om du jobbar halvtid så går hela dagar. Reglerna är lite olika om man är över eller under 30.
Citera
2015-01-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Svårt att svara på men inte på många år och sjukersättning är SVÅRT att få. Det ska då vara troligt att du aldrig kan jobba heltid och det är svårt att sia om. Läs mer på försäkringskassans hemsida. Även om du jobbar halvtid så går hela dagar. Reglerna är lite olika om man är över eller under 30.
Jag har läst allt som finns på försäkringskassan, men man får ju inte svar på detta.
Jag är över 30 år och har fått problem med hjärtat. Risken är nog stor att jag får dras med det resten av livet.
Citera
2015-01-09, 23:49
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Jag har läst allt som finns på försäkringskassan, men man får ju inte svar på detta.
Jag är över 30 år och har fått problem med hjärtat. Risken är nog stor att jag får dras med det resten av livet.

Möjligt, men det betyder inte att du inte har full arbetsförmåga, vilket är vad fk tittar på. Hur påverkar ditt hjärta dig från att jobba heltid?

Efter 90 dagar börjar fk titta på din arbetsförmåga mot andra jobb din arbetsgivare kan erbjuda, efter 365 dagar mot alla jobb på den vanliga arbetsmarknaden. Dvs, har du ett aktivt jobb, men klarar ett stillasittande jobb, då kommer du troligen bli nekad sjukpenning och får vara arbetssökande på den delen du inte kan jobba.

Jag kommer dras med min trasiga rygg hela mitt liv, och klarar inte mitt jobb som klinisk syrra (på avdelning). Jag fick hitta mig ett administrativt jobb där jag själv kan styra över min arbetssituation mer.
Citera
2015-01-10, 00:11
Medlem
Citat:
efter 365 dagar mot alla jobb på den vanliga arbetsmarknaden. Dvs, har du ett aktivt jobb, men klarar ett stillasittande jobb, då kommer du troligen bli nekad sjukpenning och får vara arbetssökande på den delen du inte kan jobba.
Det är väl 180 dagar som gäller för detta?
Jag lär få besked inom kort då jag nyligen passerat 180 dagar.

Jag var mest nyfiken på hur försäkringskassan brukar se på saken om jag blir sjukskriven även fortsättningsvis.
Citera
2015-01-10, 00:25
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Det är väl 180 dagar som gäller för detta?
Jag lär få besked inom kort då jag nyligen passerat 180 dagar.

Jag var mest nyfiken på hur försäkringskassan brukar se på saken om jag blir sjukskriven även fortsättningsvis.

Stämmer att det är 180 dagar sen kväll..... Efter 365 får du bara ca 75 % av lönen upp till gränsen. Anses du kunna komma tillbaka inom året så brukar det vara ok att behålla sjukpenningen, men tror fk att det kan bli längre så kan de dra in den.

Tror du att du kan jobba med annat än ditt nuvarande jobb? Det måste vara en mycket svår hjärtsjukdom om du inte tror du kan jobba flr resten av ditt liv.
Citera
2015-01-10, 00:41
Medlem
Citat:
Tror du att du kan jobba med annat än ditt nuvarande jobb? Det måste vara en mycket svår hjärtsjukdom om du inte tror du kan jobba flr resten av ditt liv.
Jag jobbar ju 50%, så så svår är inte sjukdomen.

Jag fick läkaren att skriva att jag har problem även vid lättare sysslor.
Och att detta är styrkt med arbets-EKG.

Det jag är mest orolig över, är om jag får sjukersättning.
Citera
2015-01-10, 01:45
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Jag jobbar ju 50%, så så svår är inte sjukdomen.

Jag fick läkaren att skriva att jag har problem även vid lättare sysslor.
Och att detta är styrkt med arbets-EKG.

Det jag är mest orolig över, är om jag får sjukersättning.

Sjukersättning bedöms inte alltid utifrån din läkares sjukintyg. Du kan mycket väl få träffa andra läkare som inte låter patienten bestämma vad som ska stå i sjukintyget. Dessutom klarar du nog ett sittande arbete om du får utslag på EKG av lättare ansträngning, för sitta hemma vid datorn klarar du?

Jag tror inte du får sjukersättning för en lättare förändring på arbetsekg. FU kommer få hitta annat jobb om du inte kan jobba på ditt nuvarande.

För att gå lite offtopic;
Jag tror du är rädd för vad ditt hjärta klarar av, vilket är otroligt vanligt vid hjärtsjukdomar. Men med rätt stöd så kommer du kunna leva ett helt vanligt liv, trots din hjärtsjukdom. Jobba, träns, handla, städs osv. Du säger inte vad det är för sjukdom, men min erfarenhet, jag är syrra, säger mig att de allra flesta kommer tillbaka bra fysiskt, det är psykiskt som är den jobbiga biten. Det värsta för ditt hjärta är att du blir livrädd för att använda det, träning är en grundförutsättning för att komma tillbaka efter tex hjärtinfarkt. Hjärtat är en muskel som behöver träning den med efter en sjukdom, precis som min rygg.
Citera
2015-01-10, 03:29
Medlem
Det är en klaffsjukdom.
Citera
2015-01-21, 04:09
Medlem
Jag ser nu att FK har begärt in ett extra läkarintyg.
I detta står det att jag bör kunna orka att utföra dator- och telefon-arbete.

Vad tror ni om chanserna till fortsatt sjukskrivning?
Själv tycker jag det ser rätt hopplöst ut.

Frågan är hur man ska agera om man blir utförsäkrad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in