2015-01-09, 17:43
Medlem
PissFactorys avatar
Först och främst så ber jag om ursäkt ifall en liknande tråd redan finns skapad.

Sent 2012 fick jag mirtazapin utskrivet pga depression, ångest, dödsrädsla ect, ect. 70% av min ångest är pga att jag väger för lite. Och jag väger för lite eftersom jag inte har någon matlust, snusar och sover för mycket.

Mirtazapinet ökade min matlust markant, och jag gick upp från 54 kilo till 60 på några månader och mitt självförtroende blev mycket bättre.

I somras bestämde jag mig för att trappa ner och sluta med skiten eftersom jag blev trött på att vara sömnig dagarna långa, vilket gjorde att mycket av ångesten kom tillbaka och jag har nu förlorat mycket av den vikten jag lade på mig.

Därför undrar jag om jag kan få några tips angående medicin som ökar matlusten men som inte gör mig till en zombie.

Tack så mycket!
Citera
2015-01-09, 18:04
Medlem
Alla antidepressiva utom fåtal som Voxra t ex gör att du går upp i vikt (aptit men även de som ändrar i ämnesomsättningen)

Kolla bara biverkningar på Fass
Citera
2015-01-09, 18:17
Avslutad
Tänkte tipsa om Mirtazapin när jag såg rubriken...
Men hör om du kan få Zyprexa, egentligen ett antipsykotika, men kan användas mot t.ex ångest.
Citera
2015-01-09, 18:59
Medlem
Johan_08s avatar
Köp en kraftig gainer istället, då går du garanterat upp i vikt.
Citera
2015-01-09, 20:29
Medlem
PissFactorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Köp en kraftig gainer istället, då går du garanterat upp i vikt.
Kollade upp lite gainers. Har mycket svårt att hitta en gainer som inte innehåller sötningsmedel eller annan skit som kroppen på sikt tar skada av. Men tack för tipset!
Citera
2015-01-09, 21:33
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissFactory
Kollade upp lite gainers. Har mycket svårt att hitta en gainer som inte innehåller sötningsmedel eller annan skit som kroppen på sikt tar skada av. Men tack för tipset!

Nä det blir jäkligt svårt att hitta kan jag säga!
Du vill inte ha en gainer utan någon sorts sötning/smaksättning, det smakar skit redan som det är - men viktökning kan jag garantera dig.

Jämför sockret med en flaska Coca cola (/light) och jämför, det är fanimej värre än en gainer!

Jag hade viktproblem, vägde 62 och gick upp till 68 på en månad - av mindre intag av gainer.

Den jag använde mig utav var:
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/serious-mass-5455-g

Är du kille eller tjej för övrigt?
Citera
2015-01-10, 00:07
Medlem
Citat:
Först och främst så ber jag om ursäkt ifall en liknande tråd redan finns skapad.

Sent 2012 fick jag mirtazapin utskrivet pga depression, ångest, dödsrädsla ect, ect. 70% av min ångest är pga att jag väger för lite. Och jag väger för lite eftersom jag inte har någon matlust, snusar och sover för mycket.

Mirtazapinet ökade min matlust markant, och jag gick upp från 54 kilo till 60 på några månader och mitt självförtroende blev mycket bättre.

I somras bestämde jag mig för att trappa ner och sluta med skiten eftersom jag blev trött på att vara sömnig dagarna långa, vilket gjorde att mycket av ångesten kom tillbaka och jag har nu förlorat mycket av den vikten jag lade på mig.

Därför undrar jag om jag kan få några tips angående medicin som ökar matlusten men som inte gör mig till en zombie.

Tack så mycket!

Visst, du blir trött av mirtazapin.
Men du kan lägga till Voxra.

Så försvinner tröttheten.

Stövel-Anders
Citera
2015-01-10, 08:18
Medlem
Att kombinera Zyprexa och Mirtazapin borde ge den kraftigaste viktökningen. Den som inte går upp på dem har något seriöst fel
Citera
2015-01-10, 08:54
Bannlyst
Citat:

Det är inte alls svårt att hitta.

En gainer består nästan alltid av den snabba kolhydraten maltodextrin och gainern är sedan blandad med protein, ofta vassle. Det går att köpa dessa två preparat för sig och sedan blanda själv, om man nu vill ha åt "proteindelen", det är den som nästan alltid innehåller sötningsmedel. Det finns naturellt vassleprotein om man nu vill undvika sötningsmedel, det smakar rätt gott. Man kan ju blanda ner lite frysta jordgubbar och mixa om man vill ha lite sötma och smak.

Det finns även t.e.x. Vitargo, som säkert innehåller potatisstärkelse i grunden, till skillnad från maltodextrin som säkert innehåller majsstärkelse i grunden. Att inta den typen av snabba kolhydrater ofta, i större mängd, är ett mycket dåligt val om man vill gå upp i vikt då blodsockernivåerna åker berg- och dalbana vilket ökar insulinnivåerna.

Vill du gå upp i vikt, satsa på styrketräning och ett högt intag av protein, gärna 2-3 gram per kilo kroppsvikt. Redan här kommer kalorimängden per dag öka grovt, sedan behöver man inte fokusera så mycket på att sleva i sig kolhydrater.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-01-10 kl. 08:56.
Citera
2015-01-10, 09:39
Bannlyst
Generellt blir det lite svårt att hitta en medicin som ger ökad aptit om man vill komma runt den sedativa effekten, alltså dåsighet, som ofta uppstår i samband med medicineringen eller dagen efter. Detta beror på att dessa medicinerar blockerar histaminreceptor H1, vilket just generar ökad aptit och trötthet.

Mediciner som blockerar serotoninreceptorn 5-HT2C lär vara effektivast annars om man vill ha ökad aptit. SSRI/SNRI kan ge liknande effekter via att hämma återupptaget av serotonin och bilda mer serotonin tillgängligt i synapsklyftan, men nedreglerar t.e.x. 5-HT2C. Flertalet SSRI/SNRI generar dock nedsatt aptit som biverkning. TCA-antidepressiva mediciner kan vara effektivt (både genom att öka serotonergt återupptag men även att blockera H1-receptorn) men har ofta otrevliga bieffekter.

Neuroleptika tycker jag att man bör undvika i allra högsta grad om det inte är nödvändigt.

Leta efter en medicin som blockerar 5-HT2C, kanske är antidepressiva medicinen Valdoxan intressant.
Citera
2015-01-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Mediciner som blockerar serotoninreceptorn 5-HT2C lär vara effektivast annars om man vill ha ökad aptit.

Blockad av 5-HT2C ökar noradrenalin och dopamin utsöndring och borde minska matintaget
Citera
2015-01-10, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saundra
Blockad av 5-HT2C ökar noradrenalin och dopamin utsöndring och borde minska matintaget

Ja, det stämmer att ökade nivåer av noradrenalin kan ge nedsatt aptit. Blockad av 5-HT2C genererar dock ökad hunger.Varför genererar neuroleptika (som du för övrigt tipsar om) ökad hunger anser du?

http://www.currentpsychiatry.com/the-publication/past-issue-single-view/update-on-atypicals-preemptive-tactics-to-reduce-weight-gain/574b52b2dcaf8a7976582c8ccb342303.html

Jag ser att andra här också tipsar om neuroleptika, det är ren idioti. Man ska inte laborera med neuroleptika om man inte har väldigt goda grunder för det, exempelvis vid schizofreni.

Slutord till TS, prova antidepressiva medicinen Valdoxan eller som Stövel-Anders skrev, kombinera Mirtazapin med Voxra.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-01-10 kl. 21:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in