2015-01-09, 13:52
Medlem
Har mer eller mindre varit deprimerad sedan 2005, har bara erfarenhet av Sertralin som jag käkade under en halvårsperiod 2011 för några år sedan. Funkade okej men förstörde min sömn slutade när jag kände att jag mådde lite bättre, men depressionen kom tillbaka efter ett par månader. Sen dess har jag kört med benzo vid behov i 1-2 år detta har funkat bra men efter att jag tog studenten har jag blivit arbetslös och orkar och har ingen lust med ett piss, ingen energi till mina intressen ens, tar jag benzo då så får jag ork och energi och jag har väl levt lite i förnekelse om att allt ordnar sig av sig självt, tar det imorgon och har intalat mig att jag minsann inte behöver några antidepressiva igen. Det är inte benzon som skapar depressionen, hade 2-3 pillerfria månader under hösten och mådde såklart ännu sämre så jag har kommit underfund med att jag förmodligen behöver en mer långtidsverkande medicin så tänker ge SSRI en chans så jag förhoppningsvis får energi att iaf försöka förändra mitt liv.

Har hört från många att de gillar Mirtazapin, och jag mår som sämst på eftermiddagen och innan jag ska lägga mig varför jag föreslog Mirtazapin som tas på kvällen, och läkaren var positiv till det.

Några frågor till FB:

1. Ni som käkar/har käkat medicinen, erfarenheter, vad tycker ni om den, biverkningar ni fick osv?
2. Medicinen har ju effekt på sömnen, kommer jag få svårt att sova om jag sedan slutar med den? Kan jag äta Imovane samtidigt, påverkar de varandra?(har nåt minne av att jag läst att Mirtazapin kan förstärka olika sömnmedel) - Mirtazapin kan potentiera de sederande egenskaperna hos bensodiazepiner och andra sedativa (de flesta antipsykosmedlen, antihistamin H1-antagonister, opiater). Man ska därför iaktta försiktighet när dessa läkemedel förskrivs samtidigt med mirtazapin.
3. Trött har jag blivit av de flesta SSRI, hur är det med Mirtazapin och försvinner det med tiden?
4. Måste man bli fet av medicinen om man rör på sig och tränar? Det är väl bara aptiten som ökas inte sant?
Citera
2015-01-09, 13:58
Medlem
archeons avatar
Jag har själv ätit mirtazapin men det var inget som funkade på mig.

Däremot är mirtazapin inte en SSRI, vilket jag också trodde först, sedan efter flera månader fick jag reda på att det är något annat, så gissa om jag blev förvånad

Citera
2015-01-09, 17:51
Medlem
PissFactorys avatar
Jag gick på mirtazapin i nästan 2 år. Det tar en månad eller två efter man slutat med det innan man kan somna riktigt igen. Iallafall för mig.
Utsättningssymptomen var också riktigt jobbiga. Hög jävla ångest hela tiden, elstötar när man ansträngde sig, dålig aptit ect.
Citera
2015-01-09, 18:35
Medlem
Det lät ju inte bra direkt. Då är de ju fan beroendeframkallande om man inte kan sova när man slutar. Det där med elstötarna känner jag igen, fick samma sak när jag slutade med mina SSRI sist. Men nu är det Mirtazapin som gäller, sitter man och läser biverkningarna blir man ju helt paranoid. Har slutat med starkare sömnmediciner och benzo som FM! och Xanor så om jag skulle sluta med Mirtazapin borde det väl vara en barnlek jämfört med dessa.

Det här med trötthet och ökad aptit tycker jag i stort sätt de flesta medel verkar ha, jag blev som en jävla zombie av Sertralin t.ex.
Senast redigerad av RevolutioZ 2015-01-09 kl. 18:37.
Citera
2015-01-09, 18:37
Medlem
Stalchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolutioZ
Har mer eller mindre varit deprimerad sedan 2005, har bara erfarenhet av Sertralin som jag käkade under en halvårsperiod 2011 för några år sedan. Funkade okej men förstörde min sömn slutade när jag kände att jag mådde lite bättre, men depressionen kom tillbaka efter ett par månader. Sen dess har jag kört med benzo vid behov i 1-2 år detta har funkat bra men efter att jag tog studenten har jag blivit arbetslös och orkar och har ingen lust med ett piss, ingen energi till mina intressen ens, tar jag benzo då så får jag ork och energi och jag har väl levt lite i förnekelse om att allt ordnar sig av sig självt, tar det imorgon och har intalat mig att jag minsann inte behöver några antidepressiva igen. Det är inte benzon som skapar depressionen, hade 2-3 pillerfria månader under hösten och mådde såklart ännu sämre så jag har kommit underfund med att jag förmodligen behöver en mer långtidsverkande medicin så tänker ge SSRI en chans så jag förhoppningsvis får energi att iaf försöka förändra mitt liv.

Har hört från många att de gillar Mirtazapin, och jag mår som sämst på eftermiddagen och innan jag ska lägga mig varför jag föreslog Mirtazapin som tas på kvällen, och läkaren var positiv till det.

Några frågor till FB:

1. Ni som käkar/har käkat medicinen, erfarenheter, vad tycker ni om den, biverkningar ni fick osv?
2. Medicinen har ju effekt på sömnen, kommer jag få svårt att sova om jag sedan slutar med den? Kan jag äta Imovane samtidigt, påverkar de varandra?(har nåt minne av att jag läst att Mirtazapin kan förstärka olika sömnmedel) - Mirtazapin kan potentiera de sederande egenskaperna hos bensodiazepiner och andra sedativa (de flesta antipsykosmedlen, antihistamin H1-antagonister, opiater). Man ska därför iaktta försiktighet när dessa läkemedel förskrivs samtidigt med mirtazapin.
3. Trött har jag blivit av de flesta SSRI, hur är det med Mirtazapin och försvinner det med tiden?
4. Måste man bli fet av medicinen om man rör på sig och tränar? Det är väl bara aptiten som ökas inte sant?

Det enda jag undrar är; Måste du inta Imovane samtidigt?

För övrigt: Alla reagerar annorlunda på mediciner, alla har olika anledningar varför man börjar. Personligen har jag aldrig känt mig dåsig när jag vaknat. Den enda biverkningen är att jag gått upp i vikt och rör på mig hyfsat mycket. Dessutom äter jag inga djurprodukter och inget processerat så vart min viktökning kommer ifrån är ett Enigma. Men var inte rädd för att prova. :-)
Citera
2015-01-10, 17:24
Medlem
Tog min första Mirtazapin igår precis innan läggdags vid tolvslaget. Vaknade kl 15, har alltså sovit 15 timmar. Ska tillägga att jag igår under dagen tog Xanor under dagen och Imovane någon timme innan jag gick och la mig, men av dessa brukar jag inte sova såhär länge, men visst påverkar det. Vaknade som om jag legat i koma, och känner mig seg nu. Stora likheter med Theralen. Detta försvinner med tiden hoppas jag? Sömnen är Extremt viktig för mig, får alltid ångest av trötthet varför jag alltid avstått från LAN och dygna är också ett helvete utan medicin som jag gör ibland, är känslig mot koffein också.

Min läkare sa att om jag känner mig trött när jag vaknar eller sover för länge så kan jag ta medicinen lite tidigare på kvällen, jag hade satt klockan på 12:00(den hade alltså ringt i 3 timmar utan att jag ens vaknat av det) då jag brukar gå upp och mår bäst av det och lägger mig normalt sätt mellan 00-03. Optimalt är för mig att sova Minst 8 timmar hur många timmar innan skulle ni rekommendera att jag tar medicinen? Ska ju tillägga att jag i förrgår natt hade sovit för lite, så det bidrog såklart till att jag sov längre det med. Får väl testa mig fram med en timme innan läggdags, sen 2 timmar osv till jag hittar det optimala.
Citera
2015-01-10, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalchild
Det enda jag undrar är; Måste du inta Imovane samtidigt?

För övrigt: Alla reagerar annorlunda på mediciner, alla har olika anledningar varför man börjar. Personligen har jag aldrig känt mig dåsig när jag vaknat. Den enda biverkningen är att jag gått upp i vikt och rör på mig hyfsat mycket. Dessutom äter jag inga djurprodukter och inget processerat så vart min viktökning kommer ifrån är ett Enigma. Men var inte rädd för att prova. :-)
Anledningen till att jag tar Imovane(och Xanor) är för att dessa funkar bra mot ångesten speciellt Imovane. Xanor fick jag nu i början har tagit idag funkade väl i någon timme sen blev jag bara trött. Men det blev jag igår med innan jag hade börjat med Mirtazapin och det känner jag igen sedan tidigare med just xanor.

Är redan lite överviktig(ej "fetma"), tanken är ju att när jag får energin och mår bättre så ska jag köra slut på kroppen på gymmet igen. Ja det var just därför jag frågade, de skriver att man går upp i vikt och får ökad aptit men inte varför. För mig är det inte en självklarhet att ökad aptit är detsamma som ökad vikt. Men vi får väl se, jag får ha tålamod med medicinerna och ge de en chans tills jag hittar den som funkar bäst för depressionen, vikten kan jag ta sen. Som det är nu orkar jag inte ta mig till gymmet, och det är ju en bra början
Citera
2015-01-10, 22:52
Medlem
lithionits avatar
Citat:

Har otroligt mycket gott att säga om medicinen har haft den sen 2008 och den har hjälpt mig att för första gången kunna somna som en normal människa, hade ganska extrem insomnia hela mitt liv fram tills att jag började med mirtazapin hade ofta sån ångest kvällstid att det tog 2-5 timmar för mig att somna.
Gällande biverkningar så vart jag väldigt trött i början och den ger en väldigt aptit och sötsug speciellt efter att man tagit tabletten. vart dagtrött i början men nu noll dagtrötthet även fast jag har 75 mg/dag.
Citat:

Inte svårare att sova än du hade innan, då återkommer dina tidigare sömnsvårigheter.

Det går att blanda med andra sederande mediciner, men det beror ju på om du smäller i dig en hög dos mirtazapin, blandar med ett eller flera olika benzo el. benzoanaloger och sen dricker mycket alkohol på det då kan det bli farligt. Bara benzo och benzoanaloger är olämpligt att blanda med alkohol så håll dig ifrån att dricka när du tar imovane.
Men det är helt ofarligt att blanda med alkohol enl. min erfarenhet och har ändå 2 mediciner till och har åkt på kryssning, charterrresor mm. med stora mängder alkohol varenda kväll.

Citat:

Du kommer högst sannolikt bli väldigt trött i början, kände mig drogad den första veckan men det klingar av. Blir trött av medicinen när jag tar den på kvällen (vilket är av godo) men ingen dagtrötthet.

Citat:

Mekanismen för viktuppgång är inte helt klarlagd men högst troligen pga. ökad aptit. Så det blir väl mer utmanande att gå ned i vikt med mirtazapin pga. sötsug och ökad aptit men fullt möjligt.
Har alltid pendlat i vikt, och har pendlat både upp och ned under min tid med mirtazapin.
Citera
2015-01-15, 20:57
Medlem
Tack för ett konkret svar på frågorna, kan bara instämma med det mesta efter snart en veckas behandling. Förstår efter igår varför jag bör ta Mirtazapin direkt innan sömn och innan jag tar Imovanen om jag nu vill flumma lite på den, åt en rejäl portion mat och slocknade som en klubbad säl mitt i filmen. Sover bra på den och dagströttheten kände jag mer eller mindre bara av första dagen vilket jag tror beror på dålig sömn natten innan + stress under dagen. Som du säger märker man mest av biverkningar precis efter man tagit medicinen. Den verkar döda Imovane-absistens bra också(vet hur en riktigt CT-avtändning på det känns). Antar att det har med sömnen att göra eftersom just sömnlöshet brukar vara det värsta enligt mig på benzo at. Den enda jobbiga biverkningen jag har just nu som jag inte vet om det beror på benzo AT eller Mirtazapinen är synen(dubbelseende och dimsyn).

Gällande depressionen så är det svårare att bedöma än då jag käkat xanor men normalt sett brukar jag känna när just benzo "går ur", då sitter jag som en zombie och slösurfar och jag känner väl mig något mer stabilare i psyket jag tror som någon skrev att jag behöver höja dosen ytterligare senare för att den ska ha effekt på depressionen.
Citera
2015-01-24, 02:53
Medlem
Höjde till 30mg efter en vecka, såhär efter 2 veckor kanske en uppdatering kan vara läglig. Har ingenting positivt att säga om denna jävla skitmedicin, bara negativt. Påminner om Theralen, tar på kvällen blir som en zombie, sover och drömmer mardrömmar och vaknar som ur koma. Dimsyn och torr i käften, seg och trött. Tror inte jag ska ta någon medicin mot sömnen, utan något man tar på morgonen.

Hur länge ska man ge en medicin innan man börjar fundera på att testa nån annan? Ett par månader? Så fan heller. Aldrig i livet. Ger denna max 4 veckor, sen åker skiten ner i toan. Ber om Cipralex istället och får jag sömnproblem av den så får jag väl ta Imovane mot det. Cipralex är den enda SSRI jag testa tidigare som hade positiv effekt på min depression, vem fan orkar sitta och pröva mediciner hit och dit och gå runt och må dåligt som ett jävla psykfall? Livet är för kort för det.

Kan man gå över direkt till en annan medicin(NASSA till SSRI) eller tar det också 6 månader innan man kan byta?
Senast redigerad av RevolutioZ 2015-01-24 kl. 02:56.
Citera
2015-01-24, 03:52
Bannlyst
Citat:
Höjde till 30mg efter en vecka, såhär efter 2 veckor kanske en uppdatering kan vara läglig. Har ingenting positivt att säga om denna jävla skitmedicin, bara negativt. Påminner om Theralen, tar på kvällen blir som en zombie, sover och drömmer mardrömmar och vaknar som ur koma. Dimsyn och torr i käften, seg och trött. Tror inte jag ska ta någon medicin mot sömnen, utan något man tar på morgonen.

Hur länge ska man ge en medicin innan man börjar fundera på att testa nån annan? Ett par månader? Så fan heller. Aldrig i livet. Ger denna max 4 veckor, sen åker skiten ner i toan. Ber om Cipralex istället och får jag sömnproblem av den så får jag väl ta Imovane mot det. Cipralex är den enda SSRI jag testa tidigare som hade positiv effekt på min depression, vem fan orkar sitta och pröva mediciner hit och dit och gå runt och må dåligt som ett jävla psykfall? Livet är för kort för det.

Kan man gå över direkt till en annan medicin(NASSA till SSRI) eller tar det också 6 månader innan man kan byta?

Effekt på Mirtazain dröjer 2-4 veckor. Dosering under 30 mg fungerar inte särskilt antidepressivt utan mest sedativt, via blockad av H1-receptorn. Theralen är relativt lik men påverkar säkert även dopaminreceptorerna via blockad = skit.

Dimsyn är en rätt vanlig (ovanlig) biverkan på Mirtazapin, även torrhet i munhålan (troligen beroende på ökad noradrenerg aktivitet när du börjat på 30 mg).

Du hade positiv effekt av Cipralex men bytte till Mirtazapin? Det låter konstigt. Varför inte kombinera bägge med varandra?
Citera
2015-01-24, 17:12
Medlem
lithionits avatar
Citat:

det är nog lite för tidigt att avgöra effekten, som tidigare nämnt så är 30 mg en ganska låg dos.
Om du skall kunna göra en ordentlig utvärdering så åtminstone 1-2 månader (efter att du nått måldos) och om det inte känns bra då, ja då kan det vara läge att byta.

Det går att kombinera mirtazapin och cipralex, mycket bra kombo har den själv. SSRI kan störa sömnen, men mirtazapin hjälper mot det samt minskad sexuella biverkningar av ssri.

Det finns inga farliga interaktioner, så du kan både byta direkt till ssri eller lägga till ssri no problems =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in