Har mer eller mindre varit deprimerad sedan 2005, har bara erfarenhet av Sertralin som jag käkade under en halvårsperiod 2011 för några år sedan. Funkade okej men förstörde min sömn slutade när jag kände att jag mådde lite bättre, men depressionen kom tillbaka efter ett par månader. Sen dess har jag kört med benzo vid behov i 1-2 år detta har funkat bra men efter att jag tog studenten har jag blivit arbetslös och orkar och har ingen lust med ett piss, ingen energi till mina intressen ens, tar jag benzo då så får jag ork och energi och jag har väl levt lite i förnekelse om att allt ordnar sig av sig självt, tar det imorgon och har intalat mig att jag minsann inte behöver några antidepressiva igen. Det är inte benzon som skapar depressionen, hade 2-3 pillerfria månader under hösten och mådde såklart ännu sämre så jag har kommit underfund med att jag förmodligen behöver en mer långtidsverkande medicin så tänker ge SSRI en chans så jag förhoppningsvis får energi att iaf försöka förändra mitt liv.
Har hört från många att de gillar Mirtazapin, och jag mår som sämst på eftermiddagen och innan jag ska lägga mig varför jag föreslog Mirtazapin som tas på kvällen, och läkaren var positiv till det.
Några frågor till FB:
1. Ni som käkar/har käkat medicinen, erfarenheter, vad tycker ni om den, biverkningar ni fick osv?
2. Medicinen har ju effekt på sömnen, kommer jag få svårt att sova om jag sedan slutar med den? Kan jag äta Imovane samtidigt, påverkar de varandra?(har nåt minne av att jag läst att Mirtazapin kan förstärka olika sömnmedel) - Mirtazapin kan potentiera de sederande egenskaperna hos bensodiazepiner och andra sedativa (de flesta antipsykosmedlen, antihistamin H1-antagonister, opiater). Man ska därför iaktta försiktighet när dessa läkemedel förskrivs samtidigt med mirtazapin.
3. Trött har jag blivit av de flesta SSRI, hur är det med Mirtazapin och försvinner det med tiden?
4. Måste man bli fet av medicinen om man rör på sig och tränar? Det är väl bara aptiten som ökas inte sant?
Har hört från många att de gillar Mirtazapin, och jag mår som sämst på eftermiddagen och innan jag ska lägga mig varför jag föreslog Mirtazapin som tas på kvällen, och läkaren var positiv till det.
Några frågor till FB:
1. Ni som käkar/har käkat medicinen, erfarenheter, vad tycker ni om den, biverkningar ni fick osv?
2. Medicinen har ju effekt på sömnen, kommer jag få svårt att sova om jag sedan slutar med den? Kan jag äta Imovane samtidigt, påverkar de varandra?(har nåt minne av att jag läst att Mirtazapin kan förstärka olika sömnmedel) - Mirtazapin kan potentiera de sederande egenskaperna hos bensodiazepiner och andra sedativa (de flesta antipsykosmedlen, antihistamin H1-antagonister, opiater). Man ska därför iaktta försiktighet när dessa läkemedel förskrivs samtidigt med mirtazapin.
3. Trött har jag blivit av de flesta SSRI, hur är det med Mirtazapin och försvinner det med tiden?
4. Måste man bli fet av medicinen om man rör på sig och tränar? Det är väl bara aptiten som ökas inte sant?
Ska tillägga att jag igår under dagen tog Xanor under dagen och Imovane någon timme innan jag gick och la mig, men av dessa brukar jag inte sova såhär länge, men visst påverkar det. Vaknade som om jag legat i koma, och känner mig seg nu. Stora likheter med Theralen. Detta försvinner med tiden hoppas jag? Sömnen är Extremt viktig för mig, får alltid ångest av trötthet varför jag alltid avstått från LAN och dygna är också ett helvete utan medicin som jag gör ibland, är känslig mot koffein också.