2015-01-09, 00:04
Medlem
För många år sedan var vi på upptäcktsfärd inne i de gammla lokalerna på ett öde och nedlagt industriområde. Fanns bara utbrända rester överallt förutom i ett litet rum dit dörren var stängd. Inne i rummet fanns en stor mängd hemmatillverkade glasutrustningar typ destillationsapparater, men med alldeles för små kokkärl för att vara för alkohol. E-kolvar som bara rymde max en desiliter, små smala kolonnrör sammansvettsade med en hel massa kylare, spiraler och små behållare. Allt tillverkat i glas, och i vissa av behållarna fanns små rester av nått vitt som påminde om kalkavlagringar men ändå inte.
Det fanns ett tiotal tomma accetonburkar av den modell man inte finner i öppna handeln, det var stora bruna glasburkar som måste ha rymt flera liter med bara en liten vit lapp på, på vilken det stod "Acceton". Det fanns en likadan burk som det stod "Salpetersyra" och någon koncentration i procent (högkoncentrerat) på lappen och den burken var nästan full.

Allt detta stod på bänkar i det lilla rummet utan fönster och det fanns en del tomma gammla plasthinkar på ungefär 20 liter (ej mäskkärl). På en hylla låg det en playwoodskiva, och på den en stor hög (uppskattningsvis 3 kilo) pulver helt öppet. Pulvret var vitt men kraftigt förorenat av svarta partiklar och smuts. Konsistensen var mer som tvättmedel än tjack och vad jag mins luktfritt.

Labbet var delvis sönderslaget och helt klart övergivet. Tror absolut inte det var något som var kvar från den legala verksamhet som en gång bedrivits i fabrikslokalerna, snarare ett gangsterlabb av något slag som kommit dit efter att fabriken lagts ned och lokalerna övergivits helt.

Vad tror ni, vad var det för något?
Citera
2015-01-09, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madman78
För många år sedan var vi på upptäcktsfärd inne i de gammla lokalerna på ett öde och nedlagt industriområde. Fanns bara utbrända rester överallt förutom i ett litet rum dit dörren var stängd. Inne i rummet fanns en stor mängd hemmatillverkade glasutrustningar typ destillationsapparater, men med alldeles för små kokkärl för att vara för alkohol. E-kolvar som bara rymde max en desiliter, små smala kolonnrör sammansvettsade med en hel massa kylare, spiraler och små behållare. Allt tillverkat i glas, och i vissa av behållarna fanns små rester av nått vitt som påminde om kalkavlagringar men ändå inte.
Det fanns ett tiotal tomma accetonburkar av den modell man inte finner i öppna handeln, det var stora bruna glasburkar som måste ha rymt flera liter med bara en liten vit lapp på, på vilken det stod "Acceton". Det fanns en likadan burk som det stod "Salpetersyra" och någon koncentration i procent (högkoncentrerat) på lappen och den burken var nästan full.

Allt detta stod på bänkar i det lilla rummet utan fönster och det fanns en del tomma gammla plasthinkar på ungefär 20 liter (ej mäskkärl). På en hylla låg det en playwoodskiva, och på den en stor hög (uppskattningsvis 3 kilo) pulver helt öppet. Pulvret var vitt men kraftigt förorenat av svarta partiklar och smuts. Konsistensen var mer som tvättmedel än tjack och vad jag mins luktfritt.

Labbet var delvis sönderslaget och helt klart övergivet. Tror absolut inte det var något som var kvar från den legala verksamhet som en gång bedrivits i fabrikslokalerna, snarare ett gangsterlabb av något slag som kommit dit efter att fabriken lagts ned och lokalerna övergivits helt.

Vad tror ni, vad var det för något?

Haha har svårt att tro på detta, men kanske några OG's som kokade lite meth.
Citera
2015-01-09, 17:40
Medlem
tuben86s avatar
Bilder? 'Alla' har en kamera i fickan nu för tiden så nån av er måste tagit nån bild?

Edit: Såg nu att det var "många" år sedan. Har ni nå bilder?

// Peace
Citera
2015-01-09, 17:45
Medlem
Nästa gång kanske du ska tipsa polisen då du verkar mer ha hittat en bombfabrik än en knarkfabrik. Kan du rädda
Livet på några nyfikna tonåringar eller livet på ett helt lekis från extremister.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Acetonperoxid
Citera
2015-01-09, 17:48
Medlem
Mr.Shadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Nästa gång kanske du ska tipsa polisen då du verkar mer ha hittat en bombfabrik än en knarkfabrik. Kan du rädda
Livet på några nyfikna tonåringar eller livet på ett helt lekis från extremister.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Acetonperoxid

Vad får dig tro att det var just sprängämnen som tillverkades? I stort sett alla syntetiska droger tillverkas väl i ett labb som kan likna hans beskrivning. Dom kanske till och med kokade hundsoppa? Det kan man bara spekulera i
Citera
2015-01-10, 17:07
Medlem
Berättelsen är absolut helt sann och det hände för ca 15-20 år sedan. Jag hade inget större intresse för ämnet på den tiden och vad jag vet hade ingen av oss tre någon kamera. Vi kom i alla fall inte på iden att ta bilder. Vi lämnade det ganska omgående då ingen av oss ville bli inblandade i något, och vi tyckte inte det hela var så extremt märkvädigt. Det var inte häller någon jättefabrik, rummet hade troligtvis varit ett vanligt kontor för en person under fabrikstiden.
Vi misstänkte att det var någon form av drog som tillverkats eftersom vi sett på tv att man använder acceton då men ryckte mest på axlarna.
Det är först nu många år senare jag funderat närmare på saken och jag vet inte mycket om kemi, men jag vet att man använder koncentrerad salpetersyra och kylsystem när man tillverkar nitroglycerin. Men en bombfabrik tycker jag ändå låter väldigt långsökt då det är ovanligt, eller i alla fall var väldigt ovanligt på den tiden. Visst, ungar som läst Terroristens Handbok och snott i skolkemin men även om glasapparaterna inte alls såg särskilt avancerade ut så var det lite för skickligt ihopbyggt för att vara gjort av vanliga busungar. Och någon hade helt klar lagt ned många timmars arbete på att skaffa delar och hårdlöda ihop allt som såg ut att vara byggt efter en ritning av något slag.
Jag har ingen aning om vad det kan ha varit, men något var det, och helt klart något som var lite större än vad vi förstod då.

Meth? Tjack? Jäkligt konstigt i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in