2017-05-29, 14:26
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mucoangin
Så de är en "wallet" man ska söka efter? Jag kan alltså inte på nåt sätt få tag i walleten via min nya dator?

Rotade själv fram en gammal wallet för inte så länge sedan. "wallet.dat" heter filen du vill åt. Nya wallets har ju seed words som man kan använda för att återställa en wallet. Men i ditt fall måste du åt filen. Lycka till på skattjakten!
Citera
2017-05-29, 17:14
Medlem
Hej! Någon som kan svara på en fråga som jag har lite svårt med..

Jag förstår att det man egentligen gör när man minar bitcoin är ju att upplåta datakraft för att kontrollera att algoritmerna bakom alla transaktioner stämmer. Dvs förenklat kontrolleras bokföringen för hela blockkedjan i utbyte mot bitcoins. Otroligt smart att ha ett ekonomiskt system som hela tiden kontrollerar sig själv.

Men vi vet att taket för bitcoin är 21 miljoner bitcoin och därefter går det ej att mina mer. Ungefär hälften har hittats hittills och min fråga är vad som händer med systemet då alla bitcoins hittas (beräknas till 2030 eller om var det 2050?)? Då tar man ju bort incitamentet för systemet att kontrollera sig själv och vad kan det tänkas ha för effekt?
Citera
2017-05-29, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarzano

Jag förstår att det man egentligen gör när man minar bitcoin är ju att upplåta datakraft för att kontrollera att algoritmerna bakom alla transaktioner stämmer. Dvs förenklat kontrolleras bokföringen för hela blockkedjan i utbyte mot bitcoins. Otroligt smart att ha ett ekonomiskt system som hela tiden kontrollerar sig själv.

Men vi vet att taket för bitcoin är 21 miljoner bitcoin och därefter går det ej att mina mer. Ungefär hälften har hittats hittills och min fråga är vad som händer med systemet då alla bitcoins hittas (beräknas till 2030 eller om var det 2050?)? Då tar man ju bort incitamentet för systemet att kontrollera sig själv och vad kan det tänkas ha för effekt?
Det finns ett par lösningar på problemet. Ett sätt är att låta transaktionsavgifterna stå för kostnaderna. Redan nu måste du betala en avgift för att få din transaktion igenom då blocket är fyllda.
Citera
2017-05-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
Rotade själv fram en gammal wallet för inte så länge sedan. "wallet.dat" heter filen du vill åt. Nya wallets har ju seed words som man kan använda för att återställa en wallet. Men i ditt fall måste du åt filen. Lycka till på skattjakten!
Ingen wallet hittad, men fan jag har de i bakhuvudet att jag förbanna handla vid nåt tillfälle för många år sedan, datorn är inte formaterad men jag tog bort massa skit för typ ett år sen så den är ganska ren.

Är det värt att köra nåt recovery program? Nåt tips på program isf?
Citera
2017-05-30, 01:27
Medlem
kjellbrels avatar
Citat:

I princip rätt, men det är inte miners roll att verifiera transaktioner (*1). Miners samlar ihop nya obekräftade transaktioner i block och alla noder (full nodes) verifierar detta arbete innan de accepterar jobbet som miners har gjort.

Full nodes vill se att miners utfört ett visst krävande jobb för att de skall acceptera de nya blocken de publicerar. Det här jobbet tillför egentligen ingenting till det nyskapade blocket än ett slumptal, men talet utgör ett verifierbart bevis på att minern lagt ned ett visst mätbart arbete.

Så jobbet (proof of work) skapar förvisso helt meningslös information, men kravet på att det måste göras samt den tävlan som existerar mellan miners för att skapa detta, ger ett oerhört viktigt skydd åt systemet. (Utan att gå in på för mycket detaljer just nu, så är det detta som ger skydd mot double spending och löser det sk byzantine generals problem.)

*1: Miners verifierar dock transaktioner också innan de samlar dem i block, men inte för att de måste utan för att de inte vill riskera att publicera ogiltiga block som kommer underkännas av alla noder efter att de lagt ned jobb på att skapa dem.

Citat:
Men vi vet att taket för bitcoin är 21 miljoner bitcoin och därefter går det ej att mina mer.
Notera att det är inte mining-jobbet i sig som skapar nya bitcoin, utan det är en belöning de tillåts lägga till sina nyskapade block för att de utför sitt jobb. Belöningen är en transaktion som vilken annan i ett block, fast med undantaget att den inte har någon input, dvs inget krav på giltig källa, då de inte existerat tidigare.

Citat:
Ungefär hälften har hittats hittills och min fråga är vad som händer med systemet då alla bitcoins hittas (beräknas till 2030 eller om var det 2050?)? Då tar man ju bort incitamentet för systemet att kontrollera sig själv och vad kan det tänkas ha för effekt?
Vi kom upp i 75% redan förra sommaren, vid den andra halveringen. Halveringsmodellen gör att vi får ut hälften av det som är kvar att skapa linjärt vart 4:e år ca. Dvs efter de första 4 åren var 50% ute, efter nästa 4 år 75%, sen 87,5%, 93,75% osv. Det går med andra ord fort att få ut det mesta men det kommer ta lång tid innan rewarden upphör helt. Regelverket kommer tillåta ett visst bestämt antal halveringar och sen är det slut. Den tidpunkten är beräknad till år 2140.

Som många redan har påtalat i denna och andra trådar så blir transaktionsavgifter ett allt viktigare incitament med tiden. Kommer den här modellen att fungera framöver? Vet inte och det pågår mycket debatt om det också. Kanske blir det tvunget med någon ny idé framöver för Bitcoins existens. Det är svårt att sia om. Det råder dock inte brist på idéer när det gäller att göra detta annorlunda bland mängder av andra alternativ, så vi får se vem som lyckas bäst helt enkelt.

Effekten av att incitamentet försvinner som du spekulerade i vore katastrofal. Om inga nya block skapas, så stoppas hela flödet av transaktioner. Inga betalningar alls går igenom. Dessutom blir systemet direkt sårbart för attacker med förfalskning av historien om det står stilla. Nya block måste skapas hela tiden för att kontinuerligt kunna skydda det som hänt tidigare, annars öppnas möjligheten för attacker. "The chain must go on". Hmm, det lät nästan som en gammal känd låt...
Citera
2017-05-30, 07:57
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mucoangin
Ingen wallet hittad, men fan jag har de i bakhuvudet att jag förbanna handla vid nåt tillfälle för många år sedan, datorn är inte formaterad men jag tog bort massa skit för typ ett år sen så den är ganska ren.

Är det värt att köra nåt recovery program? Nåt tips på program isf?

självklart ska du köra recovery... googla recovery program så får du fram ett antal som är gratis
Citera
2017-05-30, 12:58
Avslutad
Försökte sätta in lite pengar på coinbase men fick reject sen står det att pengarna är dragna från mitt bankkonto. Betyder det att dom "ser över" min insättning? Kan tänka mig att det är mycket scams som gör att dom är överdrivet noggranna med transaktioner.
Citera
2017-05-30, 13:26
Medlem
Vilka exchanges har bäst rates om man köper bitcoin? Med vanliga pengar (kr) alltså där man får flest bitcoins för sina kr(/usd/euro också om de omvandlas till kr när de dras från kreditkortet).
Citera
2017-05-31, 20:58
Medlem
area50s avatar
Försökte föra över pengar till mitt manerokonto idag, men för att ladda mitt konto så var jag tydligen tvungen att skapa ett OKPAY-konto som även ville ha upggifter om mig samt en bild på mitt ID-kort för att jag skulle kunna ladda detta konto via mitt kreditkort :P
Är det säkert att skapa ett sådant konto på denna sajt? Någon annan som har gjort det?
https://www.okpay.com/en
Citera
2017-06-01, 15:00
Medlem
Whiros avatar
Eftersom MM1555 är avstängd så kanske det finns någon annan som kan hjälpa mig och svar på det här.

Jag använder Blockchain.com och exmo.com

Jag har köpt bitcoins för en liten summa på blockchain och sen förtöver dem till exmo.com där jag sen har köpt ethereum för hela summan. Har gjort detta för att testa lite.

Men är det någon som använder Exmo.com och kan svara på om det går att föra över pengar från exmo till sitt bankkonto?
Är kanske en dum fråga.
Citera
2017-06-01, 15:53
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Försökte sätta in lite pengar på coinbase men fick reject sen står det att pengarna är dragna från mitt bankkonto. Betyder det att dom "ser över" min insättning? Kan tänka mig att det är mycket scams som gör att dom är överdrivet noggranna med transaktioner.
När man betalar med kort så brukar de genast reservera de pengarna. Sedan först när man fått approved så dras pengarna. Får du en reject så släpps reservationen efter några dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av hejohoo
Vilka exchanges har bäst rates om man köper bitcoin? Med vanliga pengar (kr) alltså där man får flest bitcoins för sina kr(/usd/euro också om de omvandlas till kr när de dras från kreditkortet).
Coinbase är nog billigast då med 4%, Bitstamp tar t.ex. 8% med kreditkort.
Citera
2017-06-01, 17:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DigiFlax
När man betalar med kort så brukar de genast reservera de pengarna. Sedan först när man fått approved så dras pengarna. Får du en reject så släpps reservationen efter några dagar.

Tack har varit lite svettigt med tanke på hur usla många sidor är på support. Kraken har fortfarande inte verifierat mig för tier1-3 trots att det gått 72 timmar. Uselt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in