2015-01-06, 07:12
Medlem
Vad är det med alla som går runt och insisterar att DJs eller som DJ att man ska ha Vinyl? Studier visar att det inte är någon avsevärd skillnad på CD, MP3 eller Vinyl. Men ändå är alla besatta med det "svarta guldet". Varför?
Citera
2015-01-06, 07:50
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Vad är det med alla som går runt och insisterar att DJs eller som DJ att man ska ha Vinyl? Studier visar att det inte är någon avsevärd skillnad på CD, MP3 eller Vinyl. Men ändå är alla besatta med det "svarta guldet". Varför?
Då vill jag se en studie som visar att mp3 inte särskiljer sig.
Citera
2015-01-06, 08:49
Medlem
ManJuices avatar
Använder inte DJ's FLAC-formatet? Just för att det är okomprimerat.
Citera
2015-01-06, 17:04
Medlem
elektronikfreaks avatar
Menar du att...
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
...just för dig som DJ? Eller menar du för skivsamlare i största allmänhet?

Jag är eller snarare "har varit" skivsamlare och då av vinyl. Började samla när Elvis P och The Beatles slog igenom och samlade ända fram till mitten/slutet av 80-talet. Har idag ca 5.000 LP och ett par tusen 7" singlar, EP och 12" maxi singlar i min samling. Men iom att CDn kom så slutade jag i princip att köpa musik. Har väl köpt 500 CD på sin höjd sedan CDn kom till Sverige i början av 80-talet.

Idag tankar jag ner väldigt begränsat med musik på nätet men då SJÄLVKLART i FLAC-format. MP3 320Kbps ENBART om det gäller något som är extremt sällsynt och som inte går att få tag i i FLAC-format.

Personligen tycker jag att vi kan totalförbjuda MP3 som filformat åtminstone när det gäller musik. Ljudformatet på video/filmer kan ju få leva några år till i MP3.
Citera
2015-01-07, 11:25
Medlem
Jag tycker att de flesta DJs jag känner enbart kör med mp3, men de är inte så väl etablerade än då. Själv kör jag mest med mp3 jag med, men jag försöker få tag på mer material okomprimerat. Att köra digitalt är smidigast med min set up.
Personligen hör jag ingen större skillnad på 320 kbps mp3 mot okomprimerat ur mina högtalare jag har med, men jag har spelat på mindre ställen med enkla högtalare då. Vad jag hört är det när man kommer till större spelningar som det är viktigt med bättre kvalitet på musiken. De flesta man spelar för är ju fulla och märker ingen skillnad på kvaliteten eller ens om man den som mixar för miss med beatmatchningen.
Citera
2015-01-07, 16:56
Medlem
Skrffis avatar
Som en DJ är det en vettig ide att använda lossless-format. Så fort du börjar processera en MP3 (eller annan "lossy" komprimering) så börjar den saknade informationen att visa sig i form av dålig ljudkvalitet. Vinylanvändandet för DJs tror jag har mest med att det är coolt att göra (då menar jag inte att en vinyl och FLAC på samma låt låter likadant, bara att jag inte tror att soundet är huvudanledningen för de flesta). Däremot så måste man ju överväga skillnaden i workflow för någon som DJar med digitala filer jämfört med vinyler. Jag är ingen DJ, men skulle nog plocka digitalt varje dag i veckan.

För er som tror att 320 kbps Mp3 låter kasst finns det bra läsning här:
https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/875484-can-you-reliably-ell-difference-between-16-44-320kbps.html

Det är helt klart möjligt att höra skillnad i dubbelblinda tester på 192kbps MP3er och lossless-format, även om det är svårare än många tror. Däremot, att höra skillnad på 320kbps och lossless-format är otroligt svårt, om inte omöjligt.

Om ni inte har gjort ett välkontrollerat ABX-test för att se om ni hör skillnaden på era lossless-filer och 320kbps MP3er, kan jag garantera att det ni hör är inbillning. Och om ni har gjort det och lyckats, så skriv in till dem som är länkade överst i Gearslutz-posten, så får ni en artikel i feature-längd i er ära.
Citera
2015-01-09, 02:41
Medlem
cateatdogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Menar du att......just för dig som DJ? Eller menar du för skivsamlare i största allmänhet?

Jag är eller snarare "har varit" skivsamlare och då av vinyl. Började samla när Elvis P och The Beatles slog igenom och samlade ända fram till mitten/slutet av 80-talet. Har idag ca 5.000 LP och ett par tusen 7" singlar, EP och 12" maxi singlar i min samling. Men iom att CDn kom så slutade jag i princip att köpa musik. Har väl köpt 500 CD på sin höjd sedan CDn kom till Sverige i början av 80-talet.

Idag tankar jag ner väldigt begränsat med musik på nätet men då SJÄLVKLART i FLAC-format. MP3 320Kbps ENBART om det gäller något som är extremt sällsynt och som inte går att få tag i i FLAC-format.

Personligen tycker jag att vi kan totalförbjuda MP3 som filformat åtminstone när det gäller musik. Ljudformatet på video/filmer kan ju få leva några år till i MP3.

nä... om du ev sitter med lurar och/eller flera olika monitorer av äckligt dyra märken som är lagom stora till det torra akustik-behandlade rummet och får lyssna på båda formaten ....då ev så klarar du det.
Citera
2015-01-10, 19:56
Medlem
cateatdogs avatar
Sitter just nu i min lilla studio och försöker höra Skillnader på olika format ...lite svårt då jag kanske inte har så jättemånga olika referenser från samma produktion i olika format.

Jag tror man vill höra skillnad. Det enda jag köper i musik (förutom spotify) är vinyl men det är för känslan att allt känns mer riktigt - precis som när jag spelar in musik så mickar jag alltid upp och kör från förstärkare ist för pluggar in ...högst medveten om att det ofta skulle bli bättre att köra in direkt men känslan att inte kunna återspegla min musik känns tråkigt.

LP är enligt min mening på riktigt - och oftast från analog inspelning, inte för ljudets skull utan för känslan.
Även där finns vilda diskussioner om den analoga "värmen" som inte kan återges digitalt. Har följt några men aldrig försökt att forska i det.

Men uppskattar helt klart ärligheten i musiken när den inte kunde vara helt perfekt som den antas att vara idag. Har Själv en dröm att skapa en analog studio men jag skulle inte behärska den.

Jaja... blev lite off-topic men klart LP är LP - utan att det kanske handlar om ljud. Har dock blivit jävligt tröttsam på mig själv när jag kommer på att jag ska speringa å byta spår å skivor hela tiden. Våran musik-konsumtion har ju helt klart ändrats ...man lyssnar lixom inte "in" ett album längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in