Som en DJ är det en vettig ide att använda lossless-format. Så fort du börjar processera en MP3 (eller annan "lossy" komprimering) så börjar den saknade informationen att visa sig i form av dålig ljudkvalitet. Vinylanvändandet för DJs tror jag har mest med att det är coolt att göra (då menar jag inte att en vinyl och FLAC på samma låt låter likadant, bara att jag inte tror att soundet är huvudanledningen för de flesta). Däremot så måste man ju överväga skillnaden i workflow för någon som DJar med digitala filer jämfört med vinyler. Jag är ingen DJ, men skulle nog plocka digitalt varje dag i veckan.
För er som tror att 320 kbps Mp3 låter kasst finns det bra läsning här:
https://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/875484-can-you-reliably-ell-difference-between-16-44-320kbps.html
Det är helt klart möjligt att höra skillnad i dubbelblinda tester på 192kbps MP3er och lossless-format, även om det är svårare än många tror. Däremot, att höra skillnad på 320kbps och lossless-format är otroligt svårt, om inte omöjligt.
Om ni inte har gjort ett välkontrollerat ABX-test för att se om ni hör skillnaden på era lossless-filer och 320kbps MP3er, kan jag garantera att det ni hör är inbillning. Och om ni har gjort det och lyckats, så skriv in till dem som är länkade överst i Gearslutz-posten, så får ni en artikel i feature-längd i er ära.