2015-01-06, 05:40
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Jag har grava sömnproblem o testat andra mediciner förr utan resultat. Stilnoct, propavan, theralen, zopiklon. Zopiklonen 7.5 funkade någon natt tills jag fick uppvaknanden med hallucinationer på dem.

Har nu gått länge utan mediciner (inget funkar ju ändå så) men jag sover för himla illa. Har nu varit hos läkaren som menade att då stesolid fungerar så bra på mig. (botade min torgskräck o jag klarar mig idag utan ångestmediciner) borde nitrazeoam kunna hjälpa vilket läkaren sa är en benzo närbesläktad med just stesolid. Jag har för andra natten nu tagit det och som ni ser, sover jag inte direkt.

Det är 5 mg jag fått ut. Jag har inga papper på o har har aldrig nämnt att jag lätt missbrukat mediciner. Däremot har jag nämnt att jag missbrukat alkohol som yngre. Började att om kvällarna grogga o skölja ner med just nitrazepam. Resultatet var att jag under abstinens började skära mig. Vilket däremot fyllde ett par kriterier på borderline när jag utreddes men handlade mer om abstinensen o en kille som under den knuffade mig över kanten. Innan dess hade jag någon annan kille, han o hans kompisar rökte rohypnol o annat. Till slut var jag nog mest kvar för att andas in röken.

Bör jag berätta för läkaren om sådant här gammalt o påverkar det toleransen idag? Fick xanor av en rätt risig pundare som reagerade på dem medan han också ifrågasatte hur jag kunde vara så normal o jag var verkligen mindre påverkad än honom. Men det var många år sedan.

Idag har jag låg alkoholtolerans o mediciner känner jag av ibland, lustigt nog reagerar jag ordentligt på lergigan idag vilket förr var som sockerpiller o jag hade lätt kunnat ätit en näve utan minsta resultat. Men varför känner jag ingenting av nitrazepamen? Och vad ska ja äta för att kunna sova?

Jag sköter mediciner med största respekt o läkarna kan se det lilla jag plockat ut under åren därför känner jag mig osäker på att nämna någon kort period av pillerknapprande för evigheter sedan vilket enbart berodde på nonchalansen av läkarna när jag sökte vård för mina problem. Sömnproblem som faktiskt förstör mitt liv. Men vad ska jag göra o vad ska jag äta egentligen?
Citera
2015-01-06, 10:21
Medlem
har du provat melatonin? kroppens eget sömnhormon, ska vara väldigt bra för vissa. nu har jag inte testat själv dock. det har varit på tal, men eftersom mina sömnproblem blev bättre så "behövdes" det inte.
Citera
2015-01-06, 11:44
Medlem
Precis som neonbodystyle sa så fungerar circadin(melatonin i depotform..) för vissa.
För mig fungerar det klockrent, men jag kombinerar det med imovane och ibland stilnoct så det är väl en nedåtgående spiral antar jag.
Men jag försöker iaf växla mellan de olika preparaten för att inte bygga alltför mycket tolerans.

Melatonin är helt klart ett preparat som är värt att testa enligt mig framförallt om man får mer problem med sömnen på just vintern, vilket kan tyda på att man har melatoninbrist.
Jag förlorar helt min interna klocka och kan sitta uppe hur länge som helst på kvällarna, är egentligen som piggast efter 01.00..

Så man bör också, om man inte haft det tidigare(före detta missbrukare brukar inte ha dom bästa rutinerna.. jag är en så jag vet) skaffa sig ordentliga rutiner runt sömnen. Inte äta efter speciella klockslag, börja med kvällsrutinerna vid exakta klockslag, typ borsta tänder osv och stänga av alla sociala medier..
Att röra på sig, jogga eller gymma gör också mycket för sömnen.
Citera
2015-01-06, 11:49
Medlem
Nitrazepam är förövrigt en riktigt kass sömnmedicin..
Den fungerar jättebra i flumsyfte om man vill ha rena klara drömliknande stadier.. UTAN SÖMN.

Men för mig fungerar den endast i kombination med stilnoct och då är jag rejält zonkad dagen efter.
Inge kul.
Citera
2015-01-06, 16:20
Medlem
lithionits avatar
lergigan har ingen korstolerans med varesig alkohol eller benzo.

Låter skumt att du har låg alkoholtolerans men samtidigt inte får nån vidare effekt av benzo.
Benzo för sömnen är bara en tillfällig lösning, hjälper i början men blir nästan alltid verkningslöst med tiden.
Benzotolerans brukar gå ned efter ett långt uppehåll, men vissa tål mer naturligt likväl som vissa har en generellt högre alkoholtolerans.

Så det bästa vore väl att styra om och hitta en annan kombination du kan sova på t.ex. lergigan och mirtazapin, lergigan och seroquel, nozinan, theralen ihop med någon mer medicin. Och att du och din läkare testar er fram till en kombo som inte innehåller benzo eller benzoanaloger så du slipper tolerans och beroendeproblematiken.
Citera
2015-01-07, 08:42
Medlem
Melatonin har jag aldrig prövat, får man det utskrivet via läkare?

Jo jag har låg alkohol tolerans o hög medicin tolerans särskilt då tolerans mot benzo eller insomningspreparaten man oftast får. Sömnmediciner brukar jag behöva äta dagligen o det tar bara någon dag innan jag har ökad tolerans. Alkohol dricker jag sällan o definitivt inte på daglig basis. Kanske är det skumt att klara piller bättre än alkohol men missbruk eller tolerans av dem lär skilja sig åt. Mediciner äter jag vid behov o inte kartor rakt av. Alkohol däremot kan jag inte reglera vilket mycket snabbt resulterar i hög promillehalt antagligen. Om nu inte tolerans innefattar att kunna dricka sig förgiftad o ändå gå o stå men med grava minnesluckor dagen efter, har jag idag alltid noll alkoholtolerans.

Theralen påverkar oftast inte mer än att när jag väl somnar av mig själv är baktung dvs sover alltför länge men somnar in på dem gör jag inte. Nozinan samt lergigan blir jag dåsig på nozinan känner jag mig väldigt seg på dagen efter men bra att jag påmindes om dem (skänkt bort till bättre behövande de jag haft men kan få nya utskrivna lätt.)

Kanske melatonin om det är bra kan kombineras med nozinan, lergigan eller theralen? Kombinationer med imovan, propavan o stilnoct är uteslutet. Somnar jag inte kan jag få svåra plötsliga aggressiva utbrott inom samma dygn. Som nån långsam o försenad reaktion fast aggressiv istället.
Senast redigerad av mainstreaminfluent 2015-01-07 kl. 08:45.
Citera
2015-01-07, 09:24
Medlem
Fråga efter Quetiapin. Det får dig garanterat att somna. Jag somnade inte ens på 200 mg Nozinan när jag var prepsykotisk. Men Quetiapin fixade biffen.
Citera
2015-01-07, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainstreaminfluent
Melatonin har jag aldrig prövat, får man det utskrivet via läkare?

Jo jag har låg alkohol tolerans o hög medicin tolerans särskilt då tolerans mot benzo eller insomningspreparaten man oftast får. Sömnmediciner brukar jag behöva äta dagligen o det tar bara någon dag innan jag har ökad tolerans. Alkohol dricker jag sällan o definitivt inte på daglig basis. Kanske är det skumt att klara piller bättre än alkohol men missbruk eller tolerans av dem lär skilja sig åt. Mediciner äter jag vid behov o inte kartor rakt av. Alkohol däremot kan jag inte reglera vilket mycket snabbt resulterar i hög promillehalt antagligen. Om nu inte tolerans innefattar att kunna dricka sig förgiftad o ändå gå o stå men med grava minnesluckor dagen efter, har jag idag alltid noll alkoholtolerans.

Theralen påverkar oftast inte mer än att när jag väl somnar av mig själv är baktung dvs sover alltför länge men somnar in på dem gör jag inte. Nozinan samt lergigan blir jag dåsig på nozinan känner jag mig väldigt seg på dagen efter men bra att jag påmindes om dem (skänkt bort till bättre behövande de jag haft men kan få nya utskrivna lätt.)

Kanske melatonin om det är bra kan kombineras med nozinan, lergigan eller theralen? Kombinationer med imovan, propavan o stilnoct är uteslutet. Somnar jag inte kan jag få svåra plötsliga aggressiva utbrott inom samma dygn. Som nån långsam o försenad reaktion fast aggressiv istället.

ja, man kan få det utskrivet av läkare. rent melatonin är dock (av någon konstig anledning) licenspreparat i sverige. men det finns circadin, som är melatonin i depot-form. denna är inte licenspreparat, men har för mig att den inte ingår i frikortet på mediciner.
Citera
2015-01-08, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Fråga efter Quetiapin. Det får dig garanterat att somna. Jag somnade inte ens på 200 mg Nozinan när jag var prepsykotisk. Men Quetiapin fixade biffen.
Tack fast jag är inte psykotisk o blir rätt dålig på antipsykotiska Jag har legat på gränsen mot psykos förr utan att insjukna ordentligt o då fungerade inga psykospreparat typ zyprexa mer än att trasa hjärnan mer. Nozinan gillar jag därför då det är en snäll medicin enligt min erfarenhet. Men känner inte minsta belastning psykiskt idag
Citera
2015-01-08, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
ja, man kan få det utskrivet av läkare. rent melatonin är dock (av någon konstig anledning) licenspreparat i sverige. men det finns circadin, som är melatonin i depot-form. denna är inte licenspreparat, men har för mig att den inte ingår i frikortet på mediciner.
Okej tack! Ska kolla med läkaren o se om det inte är något jag skulle kunna pröva.
Citera
2015-01-09, 16:14
Medlem
Du måste tänka på vad du säger, du är ju inte helt ny i gamet.
Säger du uppvaknanden så är Nitrazepam/mogadon ofta bra.
Men efter vad du skriver så skulle jag nog satsa på nitrazepam spetsat med fluor, dvs, roppar, eller vad de nu heter idag. De är den enda substansen som finns i Sverige som funkar så.

Folk här är väldigt svensknormativa och kräver inte US/EU bästa vården. Sverige är inget bra ställe att leva på, läkare som ska ha pengar bara, sällan de gör något man häpnas över.

Zopiklon finns i US utvecklad och godkänd för varjedagsbruk. Lunesta heter det. Be om licens, men först, visa att du är kunnig för läkaren, du ska kunna mer än han om just ditt case, vi behöver inte bry oss om det som inte rör dig, sånt behöver ju läkare göra men som individ är det futt möjligt att helt utklassa läkare vad gäller dig själv med evidens, hänvisa till auktoriteter, vad FDA (läkemedelsverket i US) anser, varför en sak anses, gäller detta varför just dig, etc?

När jag går till läkaren är det det näst värsta som kan hända läkaren, det värsta är att en annan läkare kommer. Faktum är ju att få läkare smakat sina egna pills. Sen så gäller ju allt resurser, dock är vård lite som flyktingmottagning, hela välfärden kan om man kan dra fram rätt lag gå åt helvete.

Melatonin måste du defacto chansa på att beställa online för några tior.
Citera
2015-01-13, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Du måste tänka på vad du säger, du är ju inte helt ny i gamet.
Säger du uppvaknanden så är Nitrazepam/mogadon ofta bra.
Men efter vad du skriver så skulle jag nog satsa på nitrazepam spetsat med fluor, dvs, roppar, eller vad de nu heter idag. De är den enda substansen som finns i Sverige som funkar så.

Folk här är väldigt svensknormativa och kräver inte US/EU bästa vården. Sverige är inget bra ställe att leva på, läkare som ska ha pengar bara, sällan de gör något man häpnas över.

Zopiklon finns i US utvecklad och godkänd för varjedagsbruk. Lunesta heter det. Be om licens, men först, visa att du är kunnig för läkaren, du ska kunna mer än han om just ditt case, vi behöver inte bry oss om det som inte rör dig, sånt behöver ju läkare göra men som individ är det futt möjligt att helt utklassa läkare vad gäller dig själv med evidens, hänvisa till auktoriteter, vad FDA (läkemedelsverket i US) anser, varför en sak anses, gäller detta varför just dig, etc?

När jag går till läkaren är det det näst värsta som kan hända läkaren, det värsta är att en annan läkare kommer. Faktum är ju att få läkare smakat sina egna pills. Sen så gäller ju allt resurser, dock är vård lite som flyktingmottagning, hela välfärden kan om man kan dra fram rätt lag gå åt helvete.

Melatonin måste du defacto chansa på att beställa online för några tior.
Såg det långa svaret nu, tack så mycket 😊 jag ska fundera lite på hur jag ska lyckas få ordning på sömn o mediciner
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in