2015-01-06, 01:25
Bannlyst
Fr er som aldrig sett dokumentren om gubben i stugan s tycker jag att ni skall titta p den.

http://www.oppetarkiv.se/video/1146717/gubben-i-stugan

Vldigt stillsam och underbar film om en gammal gubbe som lever lugnt och fridfullt i sin stuga som dom gjorde frr . Jag blev alldeles varm och fick en lugn och harmonisk knsla i kroppen av denna film.

Vad tycker ni andra som sett den? r den inte fantastiskt rogivande och man tnker vad fan stressar vi mnniskor s mycket fr och strvar efter att ha s mycket prylar som mjligt?
Citera
2015-01-06, 01:38
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Fr er som aldrig sett dokumentren om gubben i stugan s tycker jag att ni skall titta p den.

http://www.oppetarkiv.se/video/1146717/gubben-i-stugan

Vldigt stillsam och underbar film om en gammal gubbe som lever lugnt och fridfullt i sin stuga som dom gjorde frr . Jag blev alldeles varm och fick en lugn och harmonisk knsla i kroppen av denna film.

Vad tycker ni andra som sett den? r den inte fantastiskt rogivande och man tnker vad fan stressar vi mnniskor s mycket fr och strvar efter att ha s mycket prylar som mjligt?
Sedan den kom ut p DVD 2004 tittar jag p den minst en gng om ret. Den r helt fantastisk. Att se honom plita ner sndjupet i kalendern r magiskt i all sin enkelhet och lugn. Hans livspussel har inte mnga bitar men r vackert och harmoniskt.
Citera
2015-01-06, 11:13
Moderator
TheLuckys avatar
Det r Ragnar Fredriksson frn Kestina. Grden heter s och byggdes 1877. 1937 fick den en vervning och mlades rd. Gubben bor eller bodde, han dog 2013 (94 r), allts p en gammal familjegrd och Dan Andersson har sjlv bott p grden och skrivit om Gubbens farfar.

Vaggsngen vid Kestina
Citera
2015-01-06, 11:41
Medlem
enfindams avatar
Mycket fin film, jag tog med den till min mamma och hon tyckte mycket om den. Det finns mnga fina scener t. ex den d han sitter ute i det fria i ett badkar eller nr han lyssnar p vderleksrapporten. Ska kpa den igen!
Citera
2015-01-06, 14:31
Medlem
Kan undra hur lnge han klarade sig sjlv, rtt s tuff tillvaro.Finns grden kvar?

Badkaret r en klassiker.
Citera
2015-01-06, 15:53
Medlem
nynnas avatar
Underbar film.
Trots att han levde i det lilla formatet hade han skert en del att bertta.
Citera
2015-01-06, 17:27
Medlem
LeonBlanks avatar
Vilken fantastiskt dokumentr!

En och en halv timmes meditation som ger egot en vlbehvlig kftsmll fr att vakna upp i dessa tider. Gubbens liv m verka ensamt och tradigt men ngonstans inom mig vcks en enormt stark lngtan till liv - en lngtan tillbaka till en tid d man knde en samhrighet med livets kretslopp. Nr den gamla mannen hllde upp kaffebnor i sin lilla kvarn och brjade mala samtidigt som han med pojkaktig nyfikenhet tittade ut genom kksfnstret: d kom trarna som bekrftade den lgn man lever i.

Den hr filmen borde erstta Kalle Anka p julafton och ses av hela landet som en pminnelse om allt det vackra som vi omedvetet flyr ifrn.

Tack fr detta utmrkta tips. Sjlen fick en pminnelse om sitt ursprung.
Citera
2015-01-06, 18:00
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Ngot av det absolut bsta som snts. Enkelheten och hans egenskapade menig med livet r poesi...
Citera
2015-01-06, 19:57
Medlem
En vldigt bra och stilla film.
Citera
2016-06-11, 23:29
Medlem
bess.the.bests avatar
Precis sett den dokumentren och det var som balsam fr sjlen <3 hederligt arbete i all sin enkelhet och livsndvndighet, ur svenska generationers strvan i tillvaron. Gubben Ragnar...
Citera
2020-06-08, 22:54
Medlem
GrillTeknikers avatar
Kollade p den fr andra gngen idag. Vldigt rogivande, nstan meditativ p ngot vis. Hand verkar inte stressa eller hetsa upp sig. Men s har han ju ingen som retar upp eller stressar honom heller...

En sak jag blev frvnad ver nu andra gngen jag sg filmen var att han aldrig cyklade. Jag kunde svurit p att han cyklade ivg ngonstans vid ngot tillflle i filmen. Men s var det nog en tio r sedan jag sg den frra gngen. Antar att jag blandade ihop det med nr han tar en promenad ngonstans sent en kvll.
Senast redigerad av GrillTekniker 2020-06-08 kl. 23:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in