2015-01-05, 18:40
Medlem
breeze420s avatar
Jaha hörrni, nu har man setat och kollat "transformation"-videos på YouTube igen. Jag fattar inte hur folk lyckas bygga muskler så snabbt. Särskilt irriterad blir man förstås när deras "Before" är mitt "After"...

Lite bakgrundsinfo:
Jag har alltid vart mycket smal, bland de smalaste jag känner, "ectomorph" definitivt. Jag minns inte exakt vad jag vägde innan jag började träna, men det låg mellan 65-69 kilo, beroende på hur vilken ratio min smalfethet har legat på. Jag har varit ett typexempel på en sådan som kan äta vad de vill och fortfarande se ut som en pinne.

Hursomhelst. Hösten 2012 tröttnade jag på att vara en pinne, och ville dessutom "göra något" träningsmässigt, så gym blev det. Jag har tränat relativt seriöst sedan dess, med kortare uppehåll.
För att försöka hålla saker och ting så kortfattat som möjligt postar jag bilder:

2012:
http://i.imgur.com/f5i1epZ.jpg

2013:
http://i.imgur.com/uLtmaLX.jpg

Jag hade förstås förändrats en del. Men jag kände ändå att jag inte utvecklades i den takten jag ville. Därför bestämde jag mig för att s.k. "bulka", the dirty way. Jag åt i princip så mycket jag orkade, så ofta jag orkade (mat dvs.). Mestadels husmanskost, lite smör på moset osv. Tvingade inte i mig en massa skräp, men åt extra helt enkelt. Kalorimässigt kanske mellan 3-4000 kalorier om dagen.

Resultatet, januari 2014:
http://imgur.com/CmI1gH8

Ca. stats vid det här laget:
Kroppsvikt, ca. 80kg, 183cm

Mark: 110kg x 8
Bänk: 65kg x 8

Jag insåg att jag hade alldeles för mycket fett på mig, och gjorde därför lite av en misslyckad deff. Rasade i styrka mot slutet, lyfte kanske 10kg mindre i allt. Vägde ca. 75kg, resultatet sommar 2014:
http://imgur.com/RlnjcgQ

Det här är jag idag, 5 Januari 2015:
Bättre ljus:
http://imgur.com/y878lau,hECz5nJ#1
Ljuset i ryggen, men en till bild för att få lite överblick:
http://i.imgur.com/y878lau.jpg

Ca. 20 år gammal
183 cm lång
ca. 77 kg

(Stats)
Mark: 135kg x 5
Bänk: 75kg x 5
Knäböj: 95kg x 5

Varför har jag gjort så lite "gains"? Jag tränar 4 gånger i veckan, har experimenterat med många olika träningsprogram, allt ifrån de som går att hitta på bodybuilding.com, Dorian Yates program, till "Stronglifts" och "Starting Strength". Har periodvis gått från lägre reps (4-6), satsat mer på styrka, till högre reps (8-12). Tror inte att det är någon fel på min träning, tränar hårt, i princip perfekt 'form' osv.

Jag äter, inte perfekt såklart, men jag försöker. Får i mig mellan 100-130 gram protein om dagen ungefär, har mest räknat protein på senaste tid, men jag äter ganska mycket. 3-4 måltider om dagen, relativt stora, plus proteinshake. Exempel på maträtter jag äter ofta är havregrynsgröt, kycklingfilé + potatis, lite broccoli, sushi, thaimat (kyckling, ris, grönsaker). Jag äter även ganska mycket ägg.

Har jag gjort rimliga gains på två år tycker ni? Eller är det helt förjävligt? Ni får ursäkta om det blev rörigt, fråga gärna om ni undrar något.
Citera
2015-01-05, 18:42
Medlem
Turist i tidens avatar
Komplettera med anabola så går det nog bättre.
Citera
2015-01-05, 19:03
Medlem
Du väger 77 kilo? Du får gå upp mer i vikt helt enkelt. Du skulle fortsatt bulka i Januari. Inte ens i närheten av fet.
Senast redigerad av zuluwanker 2015-01-05 kl. 19:11.
Citera
2015-01-05, 19:03
Medlem
Killer-queens avatar
Du har helt normal utveckling, nojja inte. Jämför du dig med styrkestandards på typ ExRx eller liknande så når du intermediate-nivå styrkemässigt vilket du bör göra efter två-tre år, och då har du ändå deffat under en period.

Bry dig inte om alla före-efter-bilder som cirkulerar. Folk ljuger och böjer sanningen som fan och ger andra helt galna föreställningar. Typ jämför en pissbild när de var 12 år med någon pumpbild i superbelysning ("4 veckor results!!1").

Din deff är lite halvdant gjord, liksom din bulk. Försök att koncentrera dig på något av dem och fullfölja det för bättre visuella resultat. Vill du ha snygga före-efterbilder så följ bara receptet jag skrev ovan och addera lite sexiga vinklar och filter så får du ungefär samma effekt.
Citera
2015-01-05, 19:06
Medlem
qdqdqs avatar
Nja det tycker jag väl förutsatt att allt inte har varit optimalt vilket det inte har, ganska kämpigt utgångsläge också. Sedan så är du långt ifrån deffad på formbilderna så det är svårt att se. Men du har ju ökat den saken är ju klar både på bilder och vikterna.

Kan ju vara så att du har lågt test kolla upp det om du inte redan har gjort det, annars är det andra grejer som du missar, men det är inte så konstigt heller bara tränat 2 år så du har mycket kvar att lära.
Citera
2015-01-05, 19:08
Medlem
Hodurs avatar
Du är lång. Ju längre man är desto långsammare tar det att få synliga resultat, fördelen är att man kan lägga på sig mer massa.

Hur man lägger på sig fort är att gå ner i vikt, dvs lägg dig på en deff tills rutorna börjar synas. (12-8%) då syns musklerna bättre. Därefter börja räkna kcal, lägg dig på ett kort överskott.

Dom som har transformation videos på runt 3 år tränar varje dag, om inte 6 dagar per vecka. Inga dagar off. Aldrig någon längre period där man slappar hemma.

Jag själv kommer köra PPL, 6 dagar eller mer per vecka i tre år nu. Kan inte vänta på mina GAINZZ

Tränar du inte för muskelhypetrofi så känner du inte det.. Rekommenderar Kai Greene på youtube, han har bra tips.
Citera
2015-01-05, 19:13
Medlem
Hmn-1s avatar
Skojar du, jag tycker det var grov skillnad asså. Fortsätt köra bara det går ju skitbra, man blir blind för sånt där själv men jag tyckte det var stor skillnad på första och sista bilden. Det tar bra lång tid oavsett om du tränar rent eller inte så det är bara mata vidare.
Citera
2015-01-05, 19:15
Medlem
Bulk och 3000-4000 kCal / dag tycker jag inte rimmar väl ihop. Vill du bulka, som är mest effektiva sättet att öka i muskelmassa så skulle jag säga att du kan trycka i dig ännu mer.

För övrigt skulle jag väl ge det allmänna rådet att ta i mer i träningen, alla "gains" är en effekt av att kroppen faktiskt går sönder.

Lycka till, du är redan på god väg!
Citera
2015-01-05, 19:31
Medlem
Hodurs avatar
Ja du TS.. efter att ha läst ditt inlägg några gånger igen verkar det som du är i Alice underlandet.

Du vet inte om träningen är effektiv, inte heller har du någon som helst koll hur mycket du stoppar i dig. 100-130 gram protein?

Du klagar på dina gener (indirekt), ändå har du tränat enligt dig två år seriöst? Om man tränar regelbundet, i två år. Har man intresset och glädjen för träningen borde man väl ändå kunna optimera både det och näringen till det som ger resultat? Söka, hitta upp studier (eller artiklar) som är lite mer sofistikerat för dina ändamål?
Citera
2015-01-05, 19:34
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Du har helt normal utveckling, nojja inte. Jämför du dig med styrkestandards på typ ExRx eller liknande så når du intermediate-nivå styrkemässigt vilket du bör göra efter två-tre år, och då har du ändå deffat under en period.

Bry dig inte om alla före-efter-bilder som cirkulerar. Folk ljuger och böjer sanningen som fan och ger andra helt galna föreställningar. Typ jämför en pissbild när de var 12 år med någon pumpbild i superbelysning ("4 veckor results!!1").

Din deff är lite halvdant gjord, liksom din bulk. Försök att koncentrera dig på något av dem och fullfölja det för bättre visuella resultat. Vill du ha snygga före-efterbilder så följ bara receptet jag skrev ovan och addera lite sexiga vinklar och filter så får du ungefär samma effekt.

Tack för kommentaren. Jo jag vet att många bilder är bullshit, men det är ytterst svårt att hitta någon transformation som känns verklig. Ang. deff/bulk, så var båda väldigt dåligt gjorda ja. Jag bör ha skippat båda, men bulken var ett resultat av att jag upplevde att jag inte gjorde så stora gains, som sagt, och deffen ett resultat av en dålig bulk som jag blev missnöjd över.

Jag vet mycket väl hur man kan göra snygga före-efterbilder haha, det är därför alla bilder jag länkade är i ödmjukt ljus och utan att spänna några muskler, hålla in magen eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Nja det tycker jag väl förutsatt att allt inte har varit optimalt vilket det inte har, ganska kämpigt utgångsläge också. Sedan så är du långt ifrån deffad på formbilderna så det är svårt att se. Men du har ju ökat den saken är ju klar både på bilder och vikterna.

Kan ju vara så att du har lågt test kolla upp det om du inte redan har gjort det, annars är det andra grejer som du missar, men det är inte så konstigt heller bara tränat 2 år så du har mycket kvar att lära.

Tack för input. Nä det har det ju inte, har heller inte tränat/slarvat under somrarna (Juni-Augusti), won't happen again. Skulle inte tro att det är låg test, var tidig i puberteten, har väldigt håriga ben samt en ganska grov skäggväxt för min ålder. Är även relativt välutrustad i nedre partiet med en sexlust som jag antar är medel för unga män i min ålder, och har heller inte upplevt några som helst av de symptom som hör till låga testnivåer. Går de att testa sig hursomhelst? Eller måste man klaga hos läkaren att man har problem?

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Du är lång. Ju längre man är desto långsammare tar det att få synliga resultat, fördelen är att man kan lägga på sig mer massa.

Hur man lägger på sig fort är att gå ner i vikt, dvs lägg dig på en deff tills rutorna börjar synas. (12-8%) då syns musklerna bättre. Därefter börja räkna kcal, lägg dig på ett kort överskott.

Dom som har transformation videos på runt 3 år tränar varje dag, om inte 6 dagar per vecka. Inga dagar off. Aldrig någon längre period där man slappar hemma.

Jag själv kommer köra PPL, 6 dagar eller mer per vecka i tre år nu. Kan inte vänta på mina GAINZZ

Tränar du inte för muskelhypetrofi så känner du inte det.. Rekommenderar Kai Greene på youtube, han har bra tips.

Tack för tipsen! Tror att en deff är uteslutet just nu, på ett tag iallafall. Går hellre optimalt framåt nu, så får vi se till nästa vår/sommar kanske. Men i övrigt låter det som en bra idé, har tänkt i liknande banor.

Du tänker alltså köra Push, Pull, Legs, Push, Pull, Legs varje vecka? Kör själv tre pass i veckan just nu, (Bänk, Chins, Stångrodd),(Mark, Militärpress, Rear-delts),(Squat, Pullups, Situps). Lägger ev. till någon extra bicep, tricep, axel eller bröstövning ifall jag tycker att det känns rätt.

Hmm.. ska kika på hans kanal!
Citera
2015-01-05, 19:40
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Tack för tipsen! Tror att en deff är uteslutet just nu, på ett tag iallafall. Går hellre optimalt framåt nu, så får vi se till nästa vår/sommar kanske. Men i övrigt låter det som en bra idé, har tänkt i liknande banor.

Du tänker alltså köra Push, Pull, Legs, Push, Pull, Legs varje vecka? Kör själv tre pass i veckan just nu, (Bänk, Chins, Stångrodd),(Mark, Militärpress, Rear-delts),(Squat, Pullups, Situps). Lägger ev. till någon extra bicep, tricep, axel eller bröstövning ifall jag tycker att det känns rätt.

Hmm.. ska kika på hans kanal!

Mm.

Ditt schema suger, därför får du inga resultat förutom i styrka.

Kai Greene är en kroppsbyggare. Som kroppsbyggare handlar det mycket om isolering av muskler, volym och TUT. Hög reppare därmed.

Vad du kör på låter som en basövningsorgie rekommenderat av average flashbackarn. Det ser häftigt ut och det är coolt att lyfta tungt. Men man bygger inte muskler på det i samma takt som ett riktigt schema.

Om målet nu inte är att öka i styrka.. lol
Citera
2015-01-05, 19:42
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ja du TS.. efter att ha läst ditt inlägg några gånger igen verkar det som du är i Alice underlandet.

Du vet inte om träningen är effektiv, inte heller har du någon som helst koll hur mycket du stoppar i dig. 100-130 gram protein?

Du klagar på dina gener (indirekt), ändå har du tränat enligt dig två år seriöst? Om man tränar regelbundet, i två år. Har man intresset och glädjen för träningen borde man väl ändå kunna optimera både det och näringen till det som ger resultat? Söka, hitta upp studier (eller artiklar) som är lite mer sofistikerat för dina ändamål?

Jag vet att jag tränar effektivt, faktum är att jag är rätt säker på att det inte är några fel på träningen. Jag vet att jag äter relativt bra, jag räknar bara inte kcal just nu, utan har helt enkelt tänket "Ät så bra som möjligt, ät så mycket som möjligt, ät så ofta som möjligt" är inte kinkig när det gäller fett nämligen, och är inte ute efter någon helt shredded kropp. Ligger hellre lite över än under.

100-130g menade jag i snitt. Jag räknar på ungefär 30 gram på varje god måltid (Säg en middag med en stor kycklingfilé och gott om potatis, eller en frukost med tre-fyra ägg och lite havregrynsgröt). Vissa dagar äter jag lite sämre, råkar skippa frukosten eller att det råkar bli en lunch-middag någon gång. Det är dock kanske max en eller två dagar på en vecka, ofta på helgen när man vaknar sent kanske så blir det ingen frukost utan lunch direkt t.ex. Andra dagar äter jag riktigt bra, dvs. bra frukost, bra lunch, bra mellanmål, whey-shake, bra middag, kvarg på kvällen.

Citat:
Mm.

Ditt schema suger, därför får du inga resultat förutom i styrka.

Kai Greene är en kroppsbyggare. Som kroppsbyggare handlar det mycket om isolering av muskler, volym och TUT. Hög reppare därmed.

Vad du kör på låter som en basövningsorgie rekommenderat av average flashbackarn. Det ser häftigt ut och det är coolt att lyfta tungt. Men man bygger inte muskler på det i samma takt som ett riktigt schema.

Om målet nu inte är att öka i styrka.. lol

Har kört nu de senaste veckorna. Kör 1 set tungt (3-5 reps), sen 3-4 sets lite lägre vikt, (8-10 reps). Det är inte schemat nu som är problemet, tycker snarare att det går bättre än andra.

Den typen av schema jag kört allra mest, är 4 dagar i veckan, varje muskelgrupp. T.ex:
Måndag:
Bänkpress 3x10
Hantelpress 3x10
Hantel "flies" 2x10
Dips 3xFailure
Tricep pushdown (cabel) 3x10
"Skullcrushers" med stång, 3x10
Sen kanske någon övning till för triceps.
Senast redigerad av breeze420 2015-01-05 kl. 19:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in