Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-07, 22:44
  #613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Problemet är bara att det är svårt att se Jens motiv. Alwex omsätter 1,15 miljarder men har bara 2,1 miljoner i vinst. Samtidigt är personalstyrkan i koncernen 186 personer. Otroligt små marginaler och obalanserat. Jag tror Jens är någon slags målvakt i en deal som gått riktigt snett.

Nja, det kan väl också tyda på en smart skatteplanering. Har inte kollat Alwex årsrapporter, men det är ju inte alltid så att man vill maximera sin vinst och därmed maximera sin skatt. Pengar kan på olika sätt föras runt mellan olika bolag för att maximera ägarnas möjligheter till uttag med minimal skatt.

Tror inte Alwex varit inblandade i detta över huvud taget.
Citera
2015-01-07, 23:03
  #614
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt


Tror inte Alwex varit inblandade i detta över huvud taget.
Det kan du säkert ha rätt i, men det är intressant att lyfta på de närmsta stenarna, vilket givetvis polisen också kommer att göra. Lite fishy är det.
Citera
2015-01-08, 00:14
  #615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_1337
Någon ombyggnad i Alwex lokaler verkar ju inte ha skett. Däremot har man (J.E/Jusab) blåst ett antal snickare på att de skulle få göra ombyggnationer där, och även använt dessa till att bygga om egna lokaler. Men sen verkar man förklarat för dessa att avtalet med Alwex gått i stöpet och någon lön har inte utbetalats.. Det är åtminstone så jag uppfattat det.

Jag uppfattade det som att det var i Alwex lokaler dom byggde kontor åt Jusab?
Citera
2015-01-08, 00:27
  #616
Medlem
Det finns 5 st företag och en intresseförening som har namnet Alwex i namnet.
Alla dessa företag har Alwex transport som moderbolag men det framgår inte om föreningen.........
Så där finns många möjligheter att flytta vinster och förluster, samma styrelseledamot som garanterat har full insyn i alla bolagen........
Citera
2015-01-08, 01:00
  #617
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Namnet JE känns bekant. Var det samma JE som lurade folk att betala in pengar till fordonsvärdering.se genom att lova att det var gratis för egen bil om de klickade på en sida?
Han hade också ett företag där han lovade fri kreditvärdering på eget personnummer.
Båda bolagen hörde hemma i Kristianstad om jag inte minns fel.
Med lite kontakter bland näringslivets skumrask kommer man snabbt till Växjö.
Är det samma person tror jag definitivt att det handlar om bedrägeri.

Edit: Detta hände nog 2006 om jag minns helt rätt. Namnet är jag säker på är detsamma.

Det finns otroligt nog två svindlare och bedragares som heter Jens Eriksson. Killen i Växjö är inte samma som i Kristianstad. Det har nämnts och bekräftats några gånger i tråden.
Citera
2015-01-08, 01:20
  #618
Medlem
Doctors avatar
Han har tydligen hyrt ett kontor på ett annat ställe enligt SVT.

"Jusab tog dessutom ganska snabbt in hantverkare som fräschade upp lokalerna vilket ytterligare ökade på förtroendet i fastighetsägarens ögon."

Så det är nog där snickarna som inte fick nån lön har jobbat.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-av-43-aringen
Citera
2015-01-08, 01:45
  #619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Det verkar bara konstigt. Vad kan man vinna på att lura folk på detta viset?
Enligt lagen får en anställd inte sägas upp utan saklig grund. Kan inte det vara ett motiv?
Citera
2015-01-08, 06:41
  #620
Medlem
Kravallens avatar
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/bil-...84593620%29.gm

Citat:
Kvinnan ringde hit mellan jul och nyår och sa att hon skulle hämta ut tjänstebilen som var beställd till Alwex. Det som är konstigt är att det fanns en bil beställd och hon hänvisade till en person på Alwex, säger Peter Ländell, försäljningschef på Atteviks i Växjö.

Läcka på Alwex?

Citat:
På Fellessons i Växjö har bland annat verktyg hämtats ut för omkring 45000 kronor inklusive moms och 43-åringen har själv varit med i butiken vid flera tillfällen.

Citat:
Enligt uppgift har även Helmer Nilssons i Växjö, som inte vill kommentera händelsen, lämnat ut varor på faktura för över 20000 kronor.

Simpla bedrägerier vem som helst kan få till - utan att anställa 130 personer. Inget nytt mao.
__________________
Senast redigerad av Kravallen 2015-01-08 kl. 06:45.
Citera
2015-01-08, 07:50
  #621
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/bil-...84593620%29.gm



Läcka på Alwex?





Simpla bedrägerier vem som helst kan få till - utan att anställa 130 personer. Inget nytt mao.
Precis, varför varför anställa 130 personer. Jag måste få veta innan jag dör.
Citera
2015-01-08, 08:24
  #622
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praeceptor
Enligt lagen får en anställd inte sägas upp utan saklig grund. Kan inte det vara ett motiv?

Du menar att dessa 130 personer nu kan få skadestånd och ersättningar utbetalda via fonder, när "arbetsgivaren" inte betalar?

Det vore ju en ganska lustig kupp. En win-win situation för bedragaren och de bedragna.
Citera
2015-01-08, 08:43
  #623
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praeceptor
Enligt lagen får en anställd inte sägas upp utan saklig grund. Kan inte det vara ett motiv?
Visst. Alternativet är att den anställda säger upp sig själv, då kommer man undan väldigt mycket pengar. Speciellt om det är några stycken.
Citera
2015-01-08, 09:42
  #624
Medlem
Godseyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Visst. Alternativet är att den anställda säger upp sig själv, då kommer man undan väldigt mycket pengar. Speciellt om det är några stycken.

En sån affärside har jag funderat mkt på. Man startar ett konsultföretag som lockar till sig "besväliga" anställda från andra företag, mot en ersättning. Man kan locka med hög lön, och tjänstebil etc etc men man kräver prövotid på anställningen. Sen innan prövotiden är slut förklarar man att det inte funkar, och avslutar anställningen utan att behöva ange nåt skäl.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback