2015-01-04, 19:29
Medlem
Lajtels avatar
Fjärrlåset på min bil har inte fungerat på ett bra tag, så jag använder nyckeln istället.
Låset gick här om dagen sönder, och idag skulle jag fixa det med delar jag hade liggande.
Utan att tänka, plockade jag ut låset och bytte ut den felande delen, och tryckte sedan tillbaka det.

Testade nyckeln, och det funkade att låsa.
Provar att låsa upp, nej. Det gick inte.
Insåg med en gång vad jag hade gjort, jag hade använt reservdelar för en vänsterstyrd bil (min är högerstyrd), så nyckeln kan inte vridas för att låsa upp bilen.

Enda sättet för mig att nu låsa upp bilen var genom att ta mig in genom en av sidorutorna för att stoppa in nyckeln i tändningen och låsa upp dörrarna med knappen på mittkonsolen.
Alla dörrar låstes upp, utom just förardörren... Helt förståligt, då den lilla "pinnen" som skall rotera i cylindern för att låsa upp, inte kan rotera tillräckligt mycket eftersom jag hade i fel reservdelar.

Nu sitter jag alltså här med en bil där jag tryckt in fel låsdelar, och jag kan inte öppna dörren för att skruva ut låset och åtgärda det heller...
Någon som vet om jag kan komma åt för att åtgärda det om jag lyckas få av panelen på insidan av dörren?
Eller någon som har något annat förslag på hur jag ska fixa det?
Givetvis skulle jag kunna försöka förstöra låset på samma sätt som det var förstört tidigare, genom att försöka vrida nyckeln med all min kraft trots att det säger stopp - och hoppas att den lilla metallbiten som var sönder innan, går sönder även nu - men om det finns en enklare lösning så provar jag hellre det...
Citera
2015-01-06, 12:49
Medlem
Lajtels avatar
Slutade med att jag tvångsvred nyckeln tills låset gick sönder igen, och har nu satt in rätt lås.
Citera
2015-01-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Slutade med att jag tvångsvred nyckeln tills låset gick sönder igen, och har nu satt in rätt lås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in