2005-09-23, 07:22
Bannlyst
Det har gjorts försök med ledande "färg" vet jag.
Jag har tyvärr ingen länk som kan bekräfta det.

Det funkade så att man istället för kabel målade den ledande "färgen" på en vägg och på så vis funkade hela vägen som kabel.
Över detta målade man, självklart, över med en icke ledande färg.
(Inte så kul att luta sig mot en elektrisk vägg.)

Skulle väl funka lika bra att sätta en kopparplåt på en vägg och sen måla över den. Det är inte trådlöst direkt, men inga trådar iaf.
Citera
2005-09-23, 10:42
Medlem
Du tog orden...

Citat:
Ursprungligen postat av CauseIsaySo
Tja, du kan ju alltid kolla in gammla Teslas arbeten inom detta. Jag har för migt att han satsade de sista åren och allt sitt goda rykte på detta men blev både utfattig och förlöjligad. Men killen var ju ett geni så hans arbete kan kanske ge ngn en skjuts på vägen......
...ur mun på mig!

Nikola Tesla satsade mycket ansträngningar på detta. Men idag anses att det hela faller på förlusterna. För att få energin dit man vill,så mste man kunna rikta energistrålen (eller vad det nu är), inte ha en rundstrålande antenn! Ty då slänger man ut en väldig massa energi, varav bara en liten bråkdel plockas upp av mottagaren. Man eldar s.a.s. för kråkorna.

Dessutom höll Tesla på med sina "Tesla coils", luftlindade jättetransformatorer med gnistgap, som ger högfrekvent högspänning över oerhört brett frekvensband. Detta stör enormt kraftigt på alla möjliga våglängder och dränker i princip all radiokommunikation lokalt. Hade knappast blivit uppskattat!
Citera
2005-09-23, 16:35
Medlem
.

Personligen tror jag inte att trådlös energiöverföring är framtiden.

Som sagt så har det redan arbetats stort med detta framförallt av farbror Tesla.
Jag tror snarare på bränsleceller i större utsträckning. Bränsleceller i kombination med energisnålare utrustning. Fins redan bärbara datorer drivna av bränsleceller. Även fungerande prototyper av mp3-spelare och mobiltelefoner som är väldigt inponerande. Jag skulle itne ha något emot att "vattna" min stationära tv med nån liter i veckan för att slippa kablarna. =)
Citera
2005-09-23, 16:50
Medlem
zorc7251s avatar
Läste något för länge sedan om framtida solkraftstationer i rymden som teoretiskt skulle kunna skicka energin till jorden via riktade mikrovågor.
Citera
2005-09-23, 17:27
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Jag tror att Nikola Tesla arbetade med det under början av 1900-talet, men det ska tydligen vara väldigt oeffektivt eftersom man förlorar en massa energi på vägen från sändare till mottagare.

Även om man skulle komma på ett sätt att göra det hela effektivt så skulle det komma nya saker som kan göra det hela väldigt opraktiskt. Så det kan nog ta ett tag innan vi lyckas med det...

EDIT: Energi som överförs och se omvandlas till elektrisk ström är en helt annan sak än att transportera själva strömmen.
Citera
2005-09-23, 18:08
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
EDIT: Energi som överförs och se omvandlas till elektrisk ström är en helt annan sak än att transportera själva strömmen.
Elektronkanon?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in