2015-01-10, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
endast särkullbarn kan få ut arvslott när ena föräldern dör, gemensamma barn får ärva först när båda föräldrarna dött.
Det är antagligen korrekt , men säker är jag inte..

Man kan testamentera all egendom till en bröstarvinge med fri förfoganderätt, men denne har trots detta alltid rätt till sin laglott om denne kräver detta, dvs rätt till äganderätten över sin laglott. Laglotten är halva arvslotten. Arvslotten är det som bröstarvingen enligt lag skulle ha haft rätt till i arv om inget testamente hade funnits.

Lag lott verkar vara det man kan kräva
Citera
2015-01-10, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
endast särkullbarn kan få ut arvslott när ena föräldern dör, gemensamma barn får ärva först när båda föräldrarna dött.

Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Det är antagligen korrekt , men säker är jag inte..

Man kan testamentera all egendom till en bröstarvinge med fri förfoganderätt, men denne har trots detta alltid rätt till sin laglott om denne kräver detta, dvs rätt till äganderätten över sin laglott. Laglotten är halva arvslotten. Arvslotten är det som bröstarvingen enligt lag skulle ha haft rätt till i arv om inget testamente hade funnits.

Lag lott verkar vara det man kan kräva

Jag ska ta upp detta snarligen medan min far lever. Det är och var en gåva. Jag är mindre bemedlad än mina syskon. Det var ju därför och jag hade bra ställe att bo efter min separation, bodde i en skitdyr tvåa. Jag kan inte hjälpa att min föräldrar förbarmade sig över mig, och jag kan inte hjälpa att mina syskon själva har lyckats bra ekonomiskt på egen hand.
Men ändå är gåvan en snedfördelning. Det är sant. Jag har fått 2.2 miljoner som de inte har fått. Men de har ju mycket mera pengar än mig ändå. Jag är ju fattig liksom.

Föräldrarna måste väl kunna ge sitt fattigaste barn en lägenhet, typ 10 år innan de dör; utom att det ska räknas in i arvet sen?

Vad är det för papper jag ska be mina föräldrar skriva på?
Stort tack för allt stöd och alla tips.
Citera
2015-01-10, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silvana88
Jag ska ta upp detta snarligen medan min far lever. Det är och var en gåva. Jag är mindre bemedlad än mina syskon. Det var ju därför och jag hade bra ställe att bo efter min separation, bodde i en skitdyr tvåa. Jag kan inte hjälpa att min föräldrar förbarmade sig över mig, och jag kan inte hjälpa att mina syskon själva har lyckats bra ekonomiskt på egen hand.
Men ändå är gåvan en snedfördelning. Det är sant. Jag har fått 2.2 miljoner som de inte har fått. Men de har ju mycket mera pengar än mig ändå. Jag är ju fattig liksom.

Föräldrarna måste väl kunna ge sitt fattigaste barn en lägenhet, typ 10 år innan de dör; utom att det ska räknas in i arvet sen?

Ett enskilt arv-tala med en advokat, kostar inte mycket för en 30 min session men kan hjälpa dej en hel dej senare.
Citera
2015-01-10, 08:35
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silvana88

Ett gåvobrev som talar om att gåvan inte är att anse som förskott på arv är en bra början, se länken nedan. Blir det daterat till den dagen du fick bostadsrätten (eller vad det pengarna du fick, beror på vem som formellt köpte bostadsrätten) så kan det kanske vara en fördel, för att minska risken att det ändå skall räknas som testamente. Helst bör en jurist vara inblandad för att göra det så korrekt som möjligt, men bara det att det finns ett skriftligt gåvobrev som säger att det inte skall ses som förskott på arv gör kanske att din bror accepterar det och inte försöker driva det rättsligt.

http://lawline.se/answers/gava-ska-i...orskott-pa-arv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in