Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-03, 16:48
Medlem
rolllers avatar
Har ett Windows-nätverk hemma, och de flesta enheter ansluter via Wifi. Dock så får de så fort man slagit in nätverksnyckeln och de anslutit till nätverket behörighet till alla utdelade resurser. Finns det något sätt att ex lösenordskydda dessa så att när en polare kopplar upp sin smartphone på nätverket inte automatiskt för behörighet till dessa enheter?
Citera
2015-01-03, 16:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Operativsystem?
Citera
2015-01-03, 17:39
Medlem
rolllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Operativsystem?

Det är ett Windowsnätverk, men det finns både Windows-enheter och Andorid samt Iphones. Det är för vissa av dessa jag vill begränsa åtkomsten till vissa av de utdelade resurserna.
Citera
2015-01-03, 17:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Jo, jag förstår att det har med Windows att göra då tråden ligger under detta forum. Men vilken version och utgåva på Windows pratar vi om här?

Microsoft har gjort som du säkert känner till många olika versioner på Windows. Pratar vi om Windows Starter? Eller Windows 81. Pro?
Citera
2015-01-03, 17:47
Medlem
rolllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jo, jag förstår att det har med Windows att göra då tråden ligger under detta forum. Men vilken version och utgåva på Windows pratar vi om här?

Microsoft har gjort som du säkert känner till många olika versioner på Windows. Pratar vi om Windows Starter? Eller Windows 81. Pro?

Jag kanske är trög, då jag inte riktigt förstår frågan. Har ex en laptop med 8.1 -Pro, en stationär med 7 Ultimate, NAS som kör något Unix-baserat och diverse Android och IOS. Routern kör Tomato om det kan vara av intresse.
Citera
2015-01-05, 10:04
Medlem
rolllers avatar
Inga idéer?
Citera
2015-01-08, 00:42
Medlem
Om det går att skydda beror ju helt på vad det är för resurser, utdelade mappar i Windows, skrivare, NAS etc etc. Utdelade mappar i Windows kan du begränsa behörigheterna till, när det gäller åtkomst till andra resurser beror det ju helt på vad det är och hur pass avancerade inställningar du kan göra på enheterna.

Beroende på vilken Tomato version du kör kan du ev använda gäst nät, dvs sätta upp ett separat WiFi nät som andra får ansluta till.

Ett annat alternativ kan vara att använda reserverade IP adresser på din egna enheter, dvs på routern reserveras vissa IP adresser baserat på enheternas MAC adresser, sen sätter du upp regler i routern som endast tillåter de reserverade IP adresserna att kommunicera med varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in